-
المقاله
1 - تحلیل روند پیش بینی ماهانه باتوجه به سطوح مختلف قیمت محصولات کشاورزی (مطالعه موردی سیب زمینی و گوجه فرنگی)پژوهش های علوم کشاورزی پایدار , العدد 9 , السنة 3 , بهار 1402هدف مطالعه حاضر، این بوده است که تعیین گردد براساس قیمتهای ماهانه سیب زمینی و گوجه فرنگی، بطور نسبی در سال هایی با روند قیمتی بالا و سال هایی با روند قیمتی پایین، پیشبینیها تحت تأثیر میگیرند و یکسان انجام میشوند؟ تجزیه و تحلیل و پیش بینی قیمتها در ماههای برداشت دو م أکثرهدف مطالعه حاضر، این بوده است که تعیین گردد براساس قیمتهای ماهانه سیب زمینی و گوجه فرنگی، بطور نسبی در سال هایی با روند قیمتی بالا و سال هایی با روند قیمتی پایین، پیشبینیها تحت تأثیر میگیرند و یکسان انجام میشوند؟ تجزیه و تحلیل و پیش بینی قیمتها در ماههای برداشت دو محصول طی سالهای 1400-1375 از طریق آزمونt و تحلیل رگرسیون خطی، انجام شده است. نتایج نشاندهنده معنی دار بودن پیشبینیها برای سالهایی با سطوح قیمتی متوسط و بالا بوده ضمن اینکه فرضیه تحقیق در خصوص پیشیبینی روند قیمت، بیشتر برای محصول سیب زمینی درسطح قیمتی بالا تایید گردیده است. از نتایج این تحقیق و موارد مشابه آن در پیشبینی قیمتها در جهت مدیریت تولید این محصولات، تنظیم بازار و همچنین رفاه مصرف کنندگان درفصول مختلف سال درکشور میتوان بهره برد. از جمله راهکارها در مواردی که عرضه انبوه همراه کاهش قیمت یا کمبود تولید همراه افزایش قیمت آن بوجود می آید، ارائه الگو و کشت تکلیفی با توجه به مزیت نسبی در استانها و مناطق مختلف می باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - تحلیل پویای اثر هزینه های عمده خانوارها بر سطح فقر در جامعه روستایی ایرانعلوم اجتماعی , العدد 1 , السنة 17 , بهار 1402طبق تعریف بانک جهانی درنظرگرفتن مفهوم فقر بر پایه سطح زندگی و حداقل امکانات معیشتی، علاوه بر جنبه اجتماعی، متغیرهای عمدهای را درخصوص هزینه های خانوار مشخص میسازد. مطالعه رفتار مصرفی خانوارها نیاز به اطلاعات سری زمانی نمونه خاص است و در مورد اطلاعات مقطعی تنها می توان أکثرطبق تعریف بانک جهانی درنظرگرفتن مفهوم فقر بر پایه سطح زندگی و حداقل امکانات معیشتی، علاوه بر جنبه اجتماعی، متغیرهای عمدهای را درخصوص هزینه های خانوار مشخص میسازد. مطالعه رفتار مصرفی خانوارها نیاز به اطلاعات سری زمانی نمونه خاص است و در مورد اطلاعات مقطعی تنها می توان به همبستگی بین سهم هزینه مصرفی روی کالاهای مختلف و عوامل اجتماعی موثر بر فقر و آسیبپذیری خانوار تکیه کرد. در تحقیق حاضر ارتباط چندین مورد از انواع مخارج عمده خانوارها با فقر در جامعه روستایی ایران طی سالهای 1400-1370 از طریق روش خودرگرسیون برداری مطالعه شده است. نتایج با توجه به تابع عکس العمل آنی و ضرائب مدل تصحیح خطا حاکی از آن بوده است که افزایش در هزینه های بهداشتی و آموزشی خانوار در کاهش فقر مؤثر بوده و تأثیر هزینه های بهداشتی بیشتر مشهود بوده است. پیشنهادات عمده شامل افزایش امکانات درمانی و آموزشی در بهبود تغذیه و رفاه و تغییر در نوع نگرش، بینش و فرهنگ جامعه روستائی در جهت توسعه رفاه اجتماعی آنها است. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - تاثیر آزادسازی تجاری بر درآمد صنایع غذایی (مطالعه موردی رب گوجه فرنگی ایران)فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , العدد 4 , السنة 14 , پاییز 1401مقدمه و هدف: بنگاههای کوچک و متوسط سهم قابل توجهی از ارزش افزوده را میتوانند به خود اختصاص دهند؛ محصولات صنایع تبدیلی بویژه رب گوجهفرنگی با توجه به تولید سرانه و موقعیت اقلیمی ایران، از نظایر آن محسوب میشوند. نظر به توسعه جهانیش أکثرمقدمه و هدف: بنگاههای کوچک و متوسط سهم قابل توجهی از ارزش افزوده را میتوانند به خود اختصاص دهند؛ محصولات صنایع تبدیلی بویژه رب گوجهفرنگی با توجه به تولید سرانه و موقعیت اقلیمی ایران، از نظایر آن محسوب میشوند. نظر به توسعه جهانیشدن، راهبردهای رفع موانع تعرفهای و غیر تعرفهای میتواند منجر به افزایش سهم صادرکنندگان در بازار رقابتی شود.
مواد و روشها: برای مطالعه عوامل مؤثر بویژه عامل تعرفه برسهم درآمد صادرکنندگان ربگوجه فرنگی از دادههای تابلویی با 192 مقطع شامل کارخانجات عمده صادرکننده وکشورهای واردکننده طی سالهای 92-1384 درقالب مدل جاذبه استفاده شده است.
یافتهها: نتایج روش تخمین مدل خطی تعمیم یافته حاکی از اثر مثبت بهرهوری، تعداد اسناد تجاری، مذهب و آسیاییبودن کشور و اثر منفی تعرفه و مسافت تا کشور واردکننده بر سهم درآمد شرکت صادرکننده رب گوجهفرنگی ایرانی بوده است.
بحث و نتیجهگیری: اهم پیشنهادات میتواند شامل عضویت درسازمان تجارت جهانی، ترجیح برصادرات با بسته بندی اسپتیک به شرکای تجاری خاص و اعمال تعرفههای ترجیحی از راه مذاکرات میباشد. درخصوص عوامل غیرتعرفهای، به تسهیل در عملیات بانکی بینالمللی از طریق رفع تحریمهای اقتصادی، تمرکز بر بازارهای آسیایی با توجه به اصل مزیت نسبی، بهروزرسانی تجهیزات، مکانیابی کارخانهها و آموزش نیروی انسانی، پیشنهاد میشود. تفاصيل المقالة