نظر به اهمیت خلاقیت کارکنان در بخش سلامت کشور، استفاده بهینه از استراتژیهای خلاقیت ضروری به نظر میرسد. از این رو پژوهش حاضر درصدد شناسائی پیشرانها و موانع بروز خلاقیت و همچنین شناسائی میزان اهمیت و عملکرد هر یک از پیشرانها در بخش سلامت کشور و ترسیم ماتریس اهمیت &nda أکثر
نظر به اهمیت خلاقیت کارکنان در بخش سلامت کشور، استفاده بهینه از استراتژیهای خلاقیت ضروری به نظر میرسد. از این رو پژوهش حاضر درصدد شناسائی پیشرانها و موانع بروز خلاقیت و همچنین شناسائی میزان اهمیت و عملکرد هر یک از پیشرانها در بخش سلامت کشور و ترسیم ماتریس اهمیت – عملکرد آنها میباشد. بنابراین پژوهش حاضر درگروه پژوهشهای اکتشافی طبقهبندی شده و از نظر روش گردآوری دادهها، دلفی میباشد. با توجه به محدودیتهای پژوهشگر برای انجام پژوهش از میان جامعه آماری نمونه آماری انتخاب میگردد. در مطالعه حاضر 15 نفر از خبرگان حوزه مدیریت منابع و توسعه انسانی و روانشناسی و نیز 83 نفر از مدیران منابع انسانی دانشگاههای علوم پزشکی سطح کشور حضور داشتند. پرسشنامه تحقیق برگرفته از مصاحبه با خبرگان منابع انسانی میباشد و در واقع تلخیص نظرات آنان در مورد مؤلفههای تأثیرگذار در خلاقیت میباشد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که سبک رهبری، ساختار سازمانی، عوامل فردی، زمینهسازی برای بروز خلاقیت در فرد و حمایت مدیریت ارشد جزو مؤلفههای تأثیرگذار و بسیار مهم در ترویج و توسعه خلاقیت در بخش سلامت کشور محسوب میشوند.
تفاصيل المقالة
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری
,
العدد5,السنة
7
,
زمستان
1394
کیفیتآموزشی ازجملهدغدغههاییاستکههمیشهنظامآموزش و پرورشبرایدسـتیابیبـهآنتلاشمیکند.ارتقایمستمر کیفیتآموزشمسـتلزماسـتفادهاز ارزیـابیآموزشـیاسـت.بنـابراینسنجش کیفیت برنامه خدمات آموزشی موسساتآموزش عالی و ارزیابی کارایی این موسسات از اهمیتبالایی برخوردار است.نتایج ارزیابی کی أکثر
کیفیتآموزشی ازجملهدغدغههاییاستکههمیشهنظامآموزش و پرورشبرایدسـتیابیبـهآنتلاشمیکند.ارتقایمستمر کیفیتآموزشمسـتلزماسـتفادهاز ارزیـابیآموزشـیاسـت.بنـابراینسنجش کیفیت برنامه خدمات آموزشی موسساتآموزش عالی و ارزیابی کارایی این موسسات از اهمیتبالایی برخوردار است.نتایج ارزیابی کیفیت آموزشی موسسات بر اساس مقیاسAQIPنشان مـیدهـدکه میانگین کلی نمرات بهبود کیفیت آموزشـی در موسسـات آمـوزش عـالی اسـتان قـزوین از دیـدگاهدانشجویان برابر با24/2و از دیدگاه اعضای هیئت علمـی برابـر بـا64/2درطیـف5درجـهای لیکـرتمیباشد.در بخش دیگری از مطالعه حاضر به اولویتبندی زیرمقیاسهایAQIPاز دیدگاه دانشـجویانو اعضای هیئت علمی پرداخته شد.نتایج نشان میدهد که زیرمقیاس رهبری و ارتباطـات، برنامـهریـزیبهبود و ایجاد روابط مبتنی برهمکاری از دیدگاه دانشجویان بهترتیب دارای رتبه اول تا سـوم بـوده کـهحاکی از اهمیت بالای مدیریت، برنامهریزی و همکاری نزد دانشجویان میباشـد.همچنـین از نتـایج بـرمیآید که در دیدگاه اعضای هیئت علمی، ایجاد روابط مبتنی برهمکاری، رهبری و ارتباطات و کمک بهیادگیری دانشجویان حائز رتبه اول تا سومبوده است.
تفاصيل المقالة
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری
,
العدد5,السنة
9
,
زمستان
1396
چکیدهمربیگرج زارمانی به عنوان شکل ادیدج ار توزعه رهبرج به زرعت در حا رشد ازت وبه یکی ار پرفرفدارترین ابزارهاج توزعه فردج تبدیل شده ازت. درحالی که مربیگرج زارمانیبه عنوان ازعراتژج توزعه رهبرج و بهبود عیلکرد اخیرا تواه ریادج را ار فرف مصققان ودزت اندرکاران مربیگرج به خود أکثر
چکیدهمربیگرج زارمانی به عنوان شکل ادیدج ار توزعه رهبرج به زرعت در حا رشد ازت وبه یکی ار پرفرفدارترین ابزارهاج توزعه فردج تبدیل شده ازت. درحالی که مربیگرج زارمانیبه عنوان ازعراتژج توزعه رهبرج و بهبود عیلکرد اخیرا تواه ریادج را ار فرف مصققان ودزت اندرکاران مربیگرج به خود معطوف کرده ازت، بصث ادج در مورد چگونگی تصت تاثیرقرار یرفعن یادییرنده در رابطه مربیگرج و عوامل مهم در تجربه مربیگرج اثربخش، ناشناخعه باقیمانده ازت.بنابراین، هدف پژوهش حاضر شنازایی مولیه هاج اثربخش مربیگرج تعاملی در بسعر شغلیبا تاکید بر رویکردهاج پیشنگر، یادییرج و حل بصران ازت. در این مطالعه، براج توصیف تعاملاتیکه ار نظر مربی و یادییرنده هدایعگر مربیگرج اثربخش ازت، روش توصییی )غیر آرمایشی( موردازعیاده قرار یرفعه ازت. بدین منظور پرزشنامه مربیگرج تعاملی فراحی شد و در اخعیار خبریانوررشی قرار یرفت. در نهایت یافعه ها اثربخش ترین مولیه هاج مربیگرج تعاملی را در بسعر شغلیبا تاکید بر رویکردهاج پیشنگر، یادییرج و حل بصران ارائه می دهد.واژگان کلیدی: مربیگرج، یادییرج، توزعه فردج، توزعه زارمانی، رهبرج
تفاصيل المقالة
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری
,
العدد5,السنة
5
,
زمستان
1392
چکیده:امروزه کارایی بازار های خدماتی جهانی از طریق بین المللی سازی خرده فروش یها افزایش یافتهاست. در میان روش ها و ساختار های گوناگون خرده فروشی ها، فروش تخفیف دار یکی از سریع تریناشکال رشد و توسعه خرده فروشی، چه در بازار های داخلی و چه در بازار های بین المللی می باشد. أکثر
چکیده:امروزه کارایی بازار های خدماتی جهانی از طریق بین المللی سازی خرده فروش یها افزایش یافتهاست. در میان روش ها و ساختار های گوناگون خرده فروشی ها، فروش تخفیف دار یکی از سریع تریناشکال رشد و توسعه خرده فروشی، چه در بازار های داخلی و چه در بازار های بین المللی می باشد. البتهاین مسئله مستلزم شناخت دقیق نگرش خریداران و فرهنگ آنان در بازارهای داخل و بازار های خارجیاست که نیاز است مدیران به آن توجه ویژه داشته باشند.در هر صورت باید در نظر داشت که خرید و فعالی تهای مربوط به آن همواره می تواند تابعی ازساختار فروشگاه ها، فرهنگ، اقتصاد و ... باشد.
تفاصيل المقالة
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری
,
العدد2,السنة
10
,
تابستان
1397
چکیده
در دنیای متغییر و دانش محور کنونی حفظ و احتصال سرمایه های دانشی از جمله چالش های پیش روی سازمان ها به شمار رفته و تسهیم دانش نقشی موثر در دستیابی سازمان ها به مزیت رقابتی خواهد داشت. لذا توجه به توانمندسازهای تسهیم دانش در سازمان از اهمیتی ویژه برخوردار می باش أکثر
چکیده
در دنیای متغییر و دانش محور کنونی حفظ و احتصال سرمایه های دانشی از جمله چالش های پیش روی سازمان ها به شمار رفته و تسهیم دانش نقشی موثر در دستیابی سازمان ها به مزیت رقابتی خواهد داشت. لذا توجه به توانمندسازهای تسهیم دانش در سازمان از اهمیتی ویژه برخوردار می باشد. آمادگی تکنولوژیک سازمان در حوزه تسیهم دانش به عنوان یکی از مهم ترین توانمندسازها، ترویج رفتارهای مبتنی بر تسهیم دانش را در سازمان تسهیل نموده و اثر بخشی سیستم های مدیریت دانش را ارتقاء خواهد بخشید. بدین منظور در تحقیق حاضر با بهره گیری از روش توصیفی- پیمایشی به شناسایی فاکتورهای اثر گذار بر آمادگی ICT سازمان در حوزه ترویج رفتار تسهیم دانش پرداختیم. داده های مورد نیاز برای انجام این تحقیق از میان 285 نفر از کارکنان شرکت مپنا جمع آوری شده و با استفاده از روش معادلات ساختاری و با بهره گیری از نرم افزار لیزرل مورد واکاوی قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده سه عامل نرم افزارهای ICT، زیرساخت های ICT و سواد ICT از جمله عوامل موثر بر آمادگی تکنولوژیک سازمان در حوزه تسهیم دانش به شمار می روند و در این میان زیر ساخت های ICT با میزان تاثیر 85/0 بیشترین تاثیر را داراست. در این تحقیق همچنین سنجه های مرتبط با هر یک از فاکتورها تعریف شده و ارتباط آن ها با فاکتور مربوطه مورد تایید قرار گرفت.
واژگان کلیدی: تسهیم دانش، آمادگی ICT، تکنیک دلفی، معادلات ساختاری
تفاصيل المقالة
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری
,
العدد4,السنة
8
,
پاییز
1395
چکیده :از سال 1364 توسعه ی آموزش عالی غیر دولتی به عنوان یک نیاز اجتماعی در کشور مد نظرقرار گرفته است . پس از سه دهه این موسسات با مشکلات عدیده ای مواجهند. که مهمترین آنظرفیت خالی و اتلاف منابع است . برون سپاری از رویکردهای موفق در مواجهه با این گونه شرایطاست . برون سپا أکثر
چکیده :از سال 1364 توسعه ی آموزش عالی غیر دولتی به عنوان یک نیاز اجتماعی در کشور مد نظرقرار گرفته است . پس از سه دهه این موسسات با مشکلات عدیده ای مواجهند. که مهمترین آنظرفیت خالی و اتلاف منابع است . برون سپاری از رویکردهای موفق در مواجهه با این گونه شرایطاست . برون سپاری خدمات آموزشی موسسات آموزش عالی غیر دولتی می تواند برای برون رفت ازوضع موجود موثر باشد . از 23 موسسه مستقر در استان قزوین استفاده و 21 عامل موثر در برونسپاری شناسایی شده بومی سازی و 14 عامل موثر تایید قرار گرفت . با تکنیک دیمتل خاکستریساختار نظام مند حاکم بر عوامل بدست آمد . نتایج دلالت بر آن دارد که عوامل ریسک وابستگی به1. کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین2. دانشیار گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین132 / ارائه ساختار نظام مند عوامل استراتژیک موثر بر برون سپاری خدمات در موسسات آموزش عالی غیر دولتیتامین کننده ، ریسک عدم انجام تعهدات توسط تامین کننده ، ریسک از دست دادن شایستگیها ودانش کلیدی و استفاده از سرمایه و تکنولوژی تامین کننده دارای بیشترین تاثیر گذاری و عواملکاهش انعطاف پذیری در استراتژیهای سازمان و کاهش هزینه و صرفه جویی منابع می باشند .تعیین ساختار می تواند در تدوین و انتخاب سناریوهای برون سپاری مورد استفاده ی تصمیم گیرانو برنامه ریزان قرار گیرد . اولویت های بدست آمده با اولویت های بدست آمده با تکنیک فرآیندتحلیل شبکه خاکستری یکسان بودند . برابر اولویت بندی عوامل ریسک وابستگی به تامین کننده ،ریسک عدم انجام تعهدات تامین کننده ، ریسک از دست دادن شایستگی ها و دانش کلیدی ،استفاده از سرمایه و تکنولوژی تامین کننده و کاهش میزان کنترل و پایش موسسه در اولویت اولتا پنجم قرار داشته و در مقابل بهبود کیفیت خدمات ، امکان تمرکز بر فرآیندهای کلیدی وهمراستایی با استراتژی های سازمان اولویت های آخر را بخود اختصاص دادند .واژه های کلیدی : موسسات آموزش عالی غیر دولتی، برون سپاری، تحلیل خاکستری، ،فرآیند تحلیل شبکه خاکستری، دیمتل خاکستری ، استان قزوین .
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications