فهرس المقالات امیرحشمت خدمتی بازکیائی


  • المقاله

    1 - تحلیل دوشاخگی حرکت طولی هواپیما در زاویه حمله بالا
    یافته های نوین کاربردی و محاسباتی در سیستم های مکانیکی , العدد 2 , السنة 2 , تابستان 1401
    تغییر زاویه حمله در پرواز باعث ایجاد تاثیر متقابل نیرو های آیرودینامیکی بال، دم و نیرو های اینرسی بریکدیگر بوده و از این رو یکی از عوامل مهم در تحلیل حرکت طولی هوانورد و ایمنی پرواز بوده است و با توجه به هزینه‌ بر بودن آزمایشات شبیه‌ سازی پرواز، مدل‌ سازی حرکت هوانورد و أکثر
    تغییر زاویه حمله در پرواز باعث ایجاد تاثیر متقابل نیرو های آیرودینامیکی بال، دم و نیرو های اینرسی بریکدیگر بوده و از این رو یکی از عوامل مهم در تحلیل حرکت طولی هوانورد و ایمنی پرواز بوده است و با توجه به هزینه‌ بر بودن آزمایشات شبیه‌ سازی پرواز، مدل‌ سازی حرکت هوانورد و تحلیل دینامیک غیرخطی آن از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. در این پژوهش ضمن دستیابی به معادلات غیرخطی حرکت و مدل‌ سازی مختلف آن، با بررسی پارامترهای دوشاخگی، تغییرات نقاط تعادل برحسب این پارامترها، تحلیل دوشاخگی هاپف، شرایط وقوع چرخه حدی، ساختارهای هتروکلینیک و مونوکلینیک مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از یک مدل حقیقی جنگنده، شرایط پایداری پرواز بیان شده است. این شرایط با احتساب زاویه الویتور به عنوان پارامتر دوشاخگی، پیش بینی مناسبی در تعداد نقاط تعادل برای انواع مدل، نوع نقاط تعادل، محدوده جذب، پایداری حرکت هواپیما و .. ارائه نموده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تحلیل و شبیه سازی توزیع دما بر پیکره غلتک در طی فرآیند نورد گرم
    یافته های نوین کاربردی و محاسباتی در سیستم های مکانیکی , العدد 1 , السنة 2 , بهار 1401
    صنعت نورد، متداولترین و پر رونق ترین روش تولید فرآورده های فلزی است. نخستین هدف فرآیند نورد، کاهش سطح مقطع و یا ضخامت قطعه کار است، این عمل به دو صورت نورد گرم و سرد انجام می پذیرد، فلز از بین دو غلتک عبور نموده تا شکل شیار ( کالیبر ) غلتک را بگیرد، بدین جهت غلتک‌های نو أکثر
    صنعت نورد، متداولترین و پر رونق ترین روش تولید فرآورده های فلزی است. نخستین هدف فرآیند نورد، کاهش سطح مقطع و یا ضخامت قطعه کار است، این عمل به دو صورت نورد گرم و سرد انجام می پذیرد، فلز از بین دو غلتک عبور نموده تا شکل شیار ( کالیبر ) غلتک را بگیرد، بدین جهت غلتک‌های نورد اجزاء مهمی در کارخانجات نوردی می‌باشند. هدف از انجام این پژوهش تحلیل انتقال حرارت در شرایط کارکرد نورد گرم و یافتن توزیع حرارت در غلتک‌های نورد با استفاده از شبیه سازی اجزاء محدود می‌باشد، شبیه سازی به صورت غیر خطی بوده و فرض گردیده که غلتک همگن، همسانگرد، بدون ترک و کرنش حرارتی و دمای محیط برابر دمای اتاق در نظر گرفته شده است. توزیع حرارت در غلتک در این پژوهش به دو صورت با استفاده از سیستم خنک‌کاری پاششی و بدون استفاده از این سیستم بدست آمده و پس از آن نتایج بدست آمده از شبیه سازی اجزاء محدود را با داده‌های آزمایشگاهی استخراج شده، مورد صحت سنجی قرار گرفته شده است که بالاترین میزان درصد خطای نسبی در پیشبینی 08/334 درصد بوده که بیانگر تطبیق نتاایج حاصله از حل عددی با داده استخراجی بوده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - مقایسه عملکرد برداشت کننده انرژی مدل دو درجه آزادی در دو پیکربندی متفاومت با تحریک اتفاقی پایه
    یافته های نوین کاربردی و محاسباتی در سیستم های مکانیکی , العدد 2 , السنة 3 , تابستان 1402
    بمنظور تبدیل ارتعاشات مکانیکی به انرژی الکتریکی مفید از اهداف بسیاری از پژوهش‌ها در علم روز بوده و بدین منظور از تجهیزات برداشت‌کننده با اجزای پیزوالکتریک استفاده شده است. برای بررسی عملکرد این سامانه، آگاهی از رفتار و خروجی سیستم ارتعاشی، تاثیر پارامترهای مختلف آن ساما أکثر
    بمنظور تبدیل ارتعاشات مکانیکی به انرژی الکتریکی مفید از اهداف بسیاری از پژوهش‌ها در علم روز بوده و بدین منظور از تجهیزات برداشت‌کننده با اجزای پیزوالکتریک استفاده شده است. برای بررسی عملکرد این سامانه، آگاهی از رفتار و خروجی سیستم ارتعاشی، تاثیر پارامترهای مختلف آن سامانه از اهمیت بالایی برخوردار است. در پژوهش حاضر سعی برآن است که با مدلسازی سامانه ارتعاشی بصورت مدل دو درجه آزادی، در دو پیکربندی مختلف، تاثیرات پارامترهای مختلف بر عملکرد برداشت‌کننده مورد بررسی قرار گیرد. برای بررسی دقیقتر و یافتن نتیجه نزدیکتر به واقعیت، با استفاده از تئوری ارتعاشات اتفاقی خطی، تحریک مورد در بحث، از نوع نویز سفید بوده است. در مدلسازی ریاضی، دو حالت دو درجه آزادی مورد بررسی قرارگرفته شده که در حالت اول، پیزوالکتریک بین پایه و جرم اول و در حالت دوم پیزوالکتریک بین پایه و جرم دوم مفروض بوده است. پس از استخراج معادلات حاکم در هر پیکربندی و اعمال ورودی به سیستم با تحریک اتفاقی، تاثیر تمامی پارامترهای شناسایی و معرفی شده در سامانه مورد مطالعه قرار گرفته، پیکربندی با کارآیی بالاتر، برحسب میانگین برداشت کننده انرژی، معرفی و نتایج به صورت ترسیمی بیان شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - شبیه سازی تنش های حرارتی در فرآیند نورد گرم و تاثیر آن ها بر شکست غلتک
    یافته های نوین کاربردی و محاسباتی در سیستم های مکانیکی , العدد 4 , السنة 3 , زمستان 1402
    فرایند نورد، در واقع شکل دهی فولاد می باشد که در آن از غلتک هایی برای ایجاد تغییر شکل، بهبود خواص مکانیکی مواد و از بین بردن یکنواختی فلز استفاده می گردد. فولاد را می توان در دو فرم گرم و سرد نورد نمود، که هر یک از آنها ویژگی‌ های خاص خود را دارند. هدف از انجام این پژوه أکثر
    فرایند نورد، در واقع شکل دهی فولاد می باشد که در آن از غلتک هایی برای ایجاد تغییر شکل، بهبود خواص مکانیکی مواد و از بین بردن یکنواختی فلز استفاده می گردد. فولاد را می توان در دو فرم گرم و سرد نورد نمود، که هر یک از آنها ویژگی‌ های خاص خود را دارند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر تنش‌های حرارتی حاصله در حین فرآیند نورد بر شکست غلتک‌ها با استفاده از شبیه سازی اجزاء محدود بوده است. این شبیه سازی به صورت غیر خطی بوده و فرض گرديده كه غلتك همگن، همسانگرد، بدون ترك و كرنش حرارتي و دماي محيط برابر دمای اتاق در نظر گرفته شده است. در این پژوهش تاثیر خنک‌کاری اصولی و دقیق در حین فرآیند نورد نیز مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده در شش پاس نورد گرم با توجه به بیشترین دمای غلتک‌ها و میزان تنش فون‌مایزز ایجاده شده در غلتک‌ها نشان داده شده و میزان نقش تنش‌های حرارتی بر شکست غلتک‌ها بیان شده است. تفاصيل المقالة