-
المقاله
1 - تبیین ضرورت برنامه درسی آموزش مجازی ریاضی دوره ابتداییپژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 1 , السنة 19 , بهار 1403هدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل و تبیین ضرورت برنامه درسی آموزش مجازی ریاضیات دوره ابتدایی بود. روش پژوهش تحلیل مضمون و جامعه آماری شامل پژوهشها و اسنادی بوده که با ملاکهای پژوهش حاضر هماهنگی داشته است. نمونه مورد مطالعه تعداد 36 مقاله بوده که با استفاده از روش نمونهگ أکثرهدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل و تبیین ضرورت برنامه درسی آموزش مجازی ریاضیات دوره ابتدایی بود. روش پژوهش تحلیل مضمون و جامعه آماری شامل پژوهشها و اسنادی بوده که با ملاکهای پژوهش حاضر هماهنگی داشته است. نمونه مورد مطالعه تعداد 36 مقاله بوده که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی تلاش شده تحلیل دادهها با توجه به روش تحلیل مضمون در قالب مضامین پایه، مضامین سازماندهنده و مضامین فراگیر نمایش داده شود؛ به این صورت که همه نکات کلیدی و ایدههای مهم مرتبط با برنامه درسی آموزش مجازی ریاضی دوره ابتدایی در سه حوزه مهم؛ فناوری، معلم و دانشآموز، به عنوان مضامین پایه شناسایی شدند، سپس با تجزیه و تحلیل دادههای اولیه، کدهای همگروه با مفاهیم مشابه ترکیب گردید و مضامین سازماندهنده آشکار شد. در مرحله بعد این مضامین در چهار مؤلفه؛ هدف، محتوا، روشهای تدریس و شیوههای ارزشیابی به عنوان مضامین فراگیر برنامه درسی آموزش مجازی ریاضیات ابتدایی شناسایی و مشخص گردیدند. در نهایت تلاش شد بر مبنای مضامین سازماندهنده و مضامین فراگیر شناساییشده، شبکه مضامین در ارتباط با موضوع آموزش مجازی ریاضی رسم گردد. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، توجه و تمرکز بر شبکه مضامین ترسیم شده، کمک مهمی در شناسایی عوامل مؤثر در برنامه درسی آموزش مجازی ریاضی و راهگشای ابعاد مجهول آن میباشد و میتواند پایه مطالعاتی در زمینه بسیاری از پژوهشها و تحقیقات در این حوزه قرار بگیرد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - Validation of the Conceptual Model of Elementary Mathematics Virtual Teaching CurriculumBiannual Journal of Education Experiences , العدد 11 , السنة 6 , تابستان 2023This research aimed to validate the conceptual model of a virtual teaching curriculum for elementary mathematics. A descriptive survey method was employed to achieve this goal. The study population consisted of elementary school teachers from grades one to six in Teh أکثر
This research aimed to validate the conceptual model of a virtual teaching curriculum for elementary mathematics. A descriptive survey method was employed to achieve this goal. The study population consisted of elementary school teachers from grades one to six in Tehran, totaling 112 individuals selected through purposive sampling. Data were collected using a researcher-made questionnaire. The questionnaire was designed with 57 items on a 5-point Likert scale and was used to collect data for internal validation of the model. Its validity was determined based on the Content Validity Ratio (CVR) ranging from 0.6 to 1, which is considered satisfactory. The reliability was also calculated using Cronbach's alpha, resulting in α = 0.974, indicating that the questionnaire had a desirable level of internal consistency. For the analysis of the research data, descriptive statistics such as mean, standard deviation, skewness, and kurtosis were used in the descriptive section, and confirmatory factor analysis was employed in the inferential statistics section. The data analysis of the research was conducted using SmartPLS software. According to the results of this study, the virtual teaching curriculum model for elementary mathematics explains all the items of its four-component constructs, fits well, and all relationships within it are significant based on confirmatory factor analysis. Therefore, it can be concluded that the virtual teaching curriculum model for elementary mathematics possesses the necessary credibility.
تفاصيل المقالة