فهرس المقالات سیّد مسعود هاشمی


  • المقاله

    1 - طراحی اوّلیّة آب بندهای موتور دوّار پرّه ای بر اساس تحلیل حرارتی
    مهندسی مکانیک و ارتعاشات , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1400
    تاکنون تحقیقات گسترده ای در راستای بهبود کیفیّت و کاهش وزن پیشرانة پرنده های هوایی انجامشده که منجر به ابداع فن آوری های نو و ساخت موتورهای جدیدی شده است. در تمامی این تحقیقات،بررسی توزیع دما و انتقال حرارت در بدنة موتور احتراقی به منظور بررسی مشخصات و عملکرد موتورحائز أکثر
    تاکنون تحقیقات گسترده ای در راستای بهبود کیفیّت و کاهش وزن پیشرانة پرنده های هوایی انجامشده که منجر به ابداع فن آوری های نو و ساخت موتورهای جدیدی شده است. در تمامی این تحقیقات،بررسی توزیع دما و انتقال حرارت در بدنة موتور احتراقی به منظور بررسی مشخصات و عملکرد موتورحائز اهمیّت و ضروری تلقی می شود. یکی از طرح های نوآورانه، طراحی موتور دوّار پرّه ای است که ازآن به عنوان انقلابی در صنعت موتور یاد می شود. در این مقاله به طراحی اولیة آب بندهای این موتور براساس تحلیل حرارتی پرداخته می شود. نحوة افزایش دمای هوا در اتاق احتراق بررسی و توزیع دما با دوروش تخمین مهندسی و تحلیل عددی محاسبه شده است. در تخمین مهندسی از روابط پایة انتقالحرارت جابه جایی، تشعشعی، رسانش و معادلة توازن انرژی استفاده و معادلات بقای انرژی نیز ارضا وفرآیند احتراق به صورت چرخة دیزل مدل شده است. احتراق به صورت چشمة حرارتی لحاظ شده وضرایب انتقال حرارت در قالب کد رایانه ای محاسبه شده است. نتایج تحلیل عددی این مسئله با نتایجبرنامه تخمینی مقایسه و صحه گذاری شده و پوشش و جنس مناسب برای قطعات تشکیل دهندة اتاقاحتراق و نیز جنس و محلّ مناسب آب بندها با توجّه به توزیع دما انتخاب شده است. تفاصيل المقالة