هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علی پیش بینی رفتار اخلاقی براساس ساختار انگیزشی با میانجی گری توازن خودها در دانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی – همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر تهران به تعداد ۲۴۳۵۳۴ نفر در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بود که ا أکثر
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علی پیش بینی رفتار اخلاقی براساس ساختار انگیزشی با میانجی گری توازن خودها در دانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی – همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر تهران به تعداد ۲۴۳۵۳۴ نفر در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بود که از میان آنها ۴۲۹ نفر از دانش آموزان (۲۱۴ دختر و ۲۱۵ پسر) با روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رفتار اخلاقی تقی لو (۲۰۱۷)، پرسشنامه اهداف فردی (PCI) کاکس و کلینگر (۲۰۰۲) و پرسشنامه محقق ساخته توازن خودهای ممکن که توسط زادشیر، صابر و ابوالمعالی در سال ۱۳۹۷ طراحی و ساخته شد، بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی بیانگر برازش ساختار عاملی پرسشنامه با داده های گردآوری شده بود. به نظر می رسد توازن خودهای ممکن در درون خود دارای تلویحات انگیزشی است، به نحوی که شخص با تعیین اهداف مناسب آینده و مشخص کردن وظایف خود جهت نیل به این اهداف، به ابعادی از خودهای ممکن تمایل می یابد؛ و از برخی ابعاد خود که از دید وی، دیگران مهم، و جامعه نامطلوبند اجتناب می نماید، و با فعال شدن ساختار انگیزشی، رفتارهای اخلاقی در فرد ظاهر می شود
تفاصيل المقالة
هدف پژوهش حاضر، رواسازی و پایاسازی برگردان فارسی پرسشنامة منطقی- تجربی بود. در این پژوهش، 560 دانشجوی مرد و زن دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه سما واحد رودهن سال تحصیلی 95-1394 به روش خوشهایچندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامة منطقی- تجربی را تکمیل نمودند. برای برر أکثر
هدف پژوهش حاضر، رواسازی و پایاسازی برگردان فارسی پرسشنامة منطقی- تجربی بود. در این پژوهش، 560 دانشجوی مرد و زن دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه سما واحد رودهن سال تحصیلی 95-1394 به روش خوشهایچندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامة منطقی- تجربی را تکمیل نمودند. برای بررسی روایی ملاکی پرسشنامة منطقی- تجربی از دو پرسشنامة پنج عامل بزرگ شخصیت و پرسشنامة راهبردهای مقابله با استرس استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس استفاده شد و از پرسشنامة منطقی- تجربی، سه مؤلفة درگیریمنطقی، تواناییتجربی، تواناییمنطقی استخراج گردید. پایایی به روش همسانی درونی برای برای سه مؤلفة درگیریمنطقی، تواناییتجربی، تواناییمنطقی به ترتیب 0.719، 0.707، و 0.663 به دست آمد. با توجه به یافته ها، پرسشنامة منطقی- تجربی برای سنجش میزان کاربست سبک تفکر منطقی- تحلیلی و تجری- شهودی افراد، در بین دانشجویان ایرانی دارای روایی و پایایی لازم تشخیصداده شد. همچنین، همبستگی نمره کل این پرسشنامه با پرسشنامة پنج عامل بزرگ شخصیت، و پرسشنامة راهبردهای مقابله با استرس نشان داد که مؤلفة درگیری منطقی با عامل روانرنجورخویی و سبک مقابلهای هیجان مدار رابطة منفی و با گشودگی، وظیفه شناسی، توافقپذیری، برونگرایی و سبک مقابلهای مسئلهمدار رابطة مثبت داشت. مؤلفة تواناییمنطقی با روانرنجورخویی، و سبک مقابلهای هیجانمدار رابطة منفی داشت و با گشودگی، وظیفهشناسی، توافقپذیری، و سبک مقابلهای مسئلهمدار رابطة مثبت داشت و با برونگرایی رابطهای نداشت. مؤلفة تواناییتجربی با هیچیک از صفات بزرگ شخصیت، و سبکهای مقابلهای رابطهای نشان نداد. این سه مؤلفه با سبک مقابلهای هیجانمدار رابطهای نداشتند. مؤلفة تواناییمنطقی با تواناییتجربی هیچ رابطهای نداشت ولی با درگیریمنطقی رابطة مثبت داشت. مؤلفة تواناییتجربی نیز با درگیریمنطقی رابطة معناداری نداشت و این، به معنی استقلال این دو سبک تفکر از همدیگر است..
تفاصيل المقالة
هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس پردازش هیجانی در افراد جوان بود. 200 دانشجو به روش تصادفی خوشه ای از بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی- واحد رودهن انتخاب شدند و پرسشنامه پردازش هیجانی را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها ابتدا از تحلیل عاملی تأییدی اس أکثر
هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس پردازش هیجانی در افراد جوان بود. 200 دانشجو به روش تصادفی خوشه ای از بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی- واحد رودهن انتخاب شدند و پرسشنامه پردازش هیجانی را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها ابتدا از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و نتایج نشان داد که شاخص های برازش در سطح قابل قبولی قرار نداشتند، از اینرو تحلیل عاملی اکتشافی صورت گرفت. براساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، دو عامل منسجم در پرسشنامه پردازش هیجانی شناسایی شد. عامل اول تحت عنوان هیجانات تضعیف و سرکوب شده، و عامل دوم تحت عنوان پردازش هیجانی ناقص نام گذاری شدند که این دو عامل 59 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین می کردند. پایایی نمره کل این پرسشنامه 18 سؤالی با روش بازآزمایی 93/0، و با استفاده از روش همسانی درونی برای کل آزمون 91/0 و برای دو مؤلفه ی مذکور به ترتیب 78/0 و 75/0 به دست آمد. به روان شناسان، مشاوران و پژوهشگران توصیه می شود که برای اندازه گیری پردازش اطلاعات ناکارآمد از این پرسشنامه استفاده کنند.
تفاصيل المقالة
مطالعه حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی پرسشنامة کمال گرایی چندبعدی کابوری در دانش آموزان دختر دبیرستانی و رابطة آن با پرخاشگری انجام شد. جامعة آماری دربرگیرندة دانش آموزان دختر دورة متوسطة اول شهر تهران در سال 1395 بود. پانصد دانش آموز پرسشنامة کمال گرایی چند بعدی (ک أکثر
مطالعه حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی پرسشنامة کمال گرایی چندبعدی کابوری در دانش آموزان دختر دبیرستانی و رابطة آن با پرخاشگری انجام شد. جامعة آماری دربرگیرندة دانش آموزان دختر دورة متوسطة اول شهر تهران در سال 1395 بود. پانصد دانش آموز پرسشنامة کمال گرایی چند بعدی (کابوری و تاننو، 2004) و پرسشنامه پرخاشگری (ابوالمعالی، 1391) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی تحلیل شدند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشانگر برازش مدل با داده های گردآوری شده بود و وجود عوامل سه گانة استانداردهای فردی، پیگردی کمال و بیش نگرانی درباره اشتباهات تأیید شد. همبستگی بین مؤلفه های کمال گرایی و پرخاشگری مثبت و معنادار بود. ارزیابی ضرایب همبستگی بین مؤلفه های پرسشنامه کمال گرایی نشان داد که این پرسش نامه از همبستگی درونی مطلوبی برخوردار است. به علاوه همسانی درونی ابعاد پرسشنامه کمال گرایی در بعد استانداردهای فردی، پیگردی کمال و بیش نگرانی به ترتبیب معادل 0/82،0/84 و0/84 به دست آمد. با توجه به روایی و پایایی مطلوب این پرسشنامه استفاده از آن در فعالیت های پژوهشی و ارزیابی های روان شناختی توصیه می شود.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications