-
المقاله
1 - تحلیل تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر حفظ کارکنانمدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 6 , زمستان 1393نیروی انسانی توانمند یکی از منابع مهم و اساسی سازمان ها قلمداد میشود و سازمان ها برای رسیدن به اهداف، نیازمند به نیروی انسانی کارآمد می باشند. گرچه مدیریت همیشه نمی تواند از ترک کارکنان با ارزش خود جلوگیری کند، اما با اجرای سیاست ها و اقدامات مؤثر مربوط به مدیریت أکثرنیروی انسانی توانمند یکی از منابع مهم و اساسی سازمان ها قلمداد میشود و سازمان ها برای رسیدن به اهداف، نیازمند به نیروی انسانی کارآمد می باشند. گرچه مدیریت همیشه نمی تواند از ترک کارکنان با ارزش خود جلوگیری کند، اما با اجرای سیاست ها و اقدامات مؤثر مربوط به مدیریت منابع انسانی تا حدود زیادی میتواند میزان رخداد این تصمیم را کاهش دهد. در این پژوهش تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر حفظ کارکنان به واسطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی بررسی شده است. آزمون فرضیه های تحقیق به صورت دو مرحلهای برای مدلیابی به روش حداقل مربعات جزیی به کمک نرم افزار PLS برای 72 کارمند شرکت مشاوره مهندسی طوس آب مشهد به طریق نمونه گیری تصادفی ساده با ابزار پرسشنامه انجام شده است. روایی تحقیق به روش اعتبار محتوا و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که اقدامات مدیریت منابع انسانی از طریق تعهد سازمانی بر حفظ کارکنان تأثیر دارد ولی نقش واسطه رضایت شغلی تأیید نشد. همچنین در هریک از اقدامات مورد مطالعه، جذب، آموزش و ارزیابی عملکرد به جزء جبران خدمت از طریق رضایت شغلی و تعهد سازمانی بر حفظ کارکنان تأثیر معناداری داشتند تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - ارائه مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی جهت استقرار آموزش مجازی در ادارات ورزش و جوانان فارسدوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 12 , زمستان 1400مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف ارائه مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی جهت استقرار آموزش مجازی در ادارات ورزش و جوانان فارس انجام شد.
روش شناسی پژوهش: جامعه آماری در بخش کیفی شامل افراد خبره در حوزه آموزش مجازی و در بخش کمی شامل مدیران أکثرمقدمه و هدف: این پژوهش با هدف ارائه مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی جهت استقرار آموزش مجازی در ادارات ورزش و جوانان فارس انجام شد.
روش شناسی پژوهش: جامعه آماری در بخش کیفی شامل افراد خبره در حوزه آموزش مجازی و در بخش کمی شامل مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان فارس به تعداد 320 نفر بود. حجم نمونه در بخش کیفی با توجه به اصل اشباع (30 نفر) و در بخش کمی با استفاده از فرمول کوکران ، 175 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه در بخش کیفی از نمونه گیری هدفمند و دربخش کمی از نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. ابزار گرد آوری داده ها دربخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختمند و در بخش کمی، پرسش نامه محقق ساخته برمبنای مقیاس پنج گزینه ای لیکرت بود. روایی صوری پرسش نامه از طریق اجرای آزمایشی و روایی محتوایی از طریق قضاوت خبرگان به تایید رسید. پایایی پرسش نامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 84/0 به دست آمد.
یافته ها: برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از کد گذاری باز ، کد گذاری محوری و کدگذاری انتخابی و در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی ، تحلیل عاملی تاییدی و t تک نمونه ای استفاده شد. نتایج به دست آمده به شناسایی 6 بعد و13 مولفه و57 شاخص منجر شد. مدلی شش بعدی درجهت ارزیابی آمادگی الکترونیکی جهت استقرار آموزش مجازی ارائه شد و درجه تناسب آن با اطمینان 95 درصد از نظر متخصصان مورد تایید قرار گرفت. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - بررسی تاثیردوره های آموزش ضمن خدمت بر توانمندسازی و بهره وری مدیران و کارکنان ( اداره کل ورزش و جوانان استان فارس)دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 7 , زمستان 1395هدف از این پژوهش تبیین تاثیر دورههای آموزشهای ضمن خدمت بر توانمند سازی و بهرهوری مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس میباشد. روش پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش 320 نفر از مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوان أکثرهدف از این پژوهش تبیین تاثیر دورههای آموزشهای ضمن خدمت بر توانمند سازی و بهرهوری مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس میباشد. روش پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش 320 نفر از مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان در سطح استان میباشد که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 175 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامه آموزشهای ضمن خدمت، توانمند سازی و بهره وری استفاده شد. تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و از روش نرم افزارSPSS انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهند که از بین مولفههای آموزش ضمن خدمت، ابعاد یادگیری و مهارتورزی توانایی پیشبینی قویتری برای توانمندسازی و ابعاد ذهنیت مثبت، دانش افزایی و مهارتورزی توانایی پیشبینی قویتری برای بهره وری را دارند. روی هم رفته، نتایج پژوهش نشان میدهند آموزش ضمن خدمت بر توانمند سازی و بهره وری جمعیت مورد مطالعه موثر بوده و با توجه به اهمیت مسئله توانمندسازی و بهره وری در ارتقای ورزش و جوانان پیشنهاد میشود توجهی بیشتر به آن مبذول گردد. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - رابطه مدیریت کیفیت فراگیر با ارتباطات سازمانی و تحلیل رفتگی شغلی کارکناندوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 5 , پاییز 1393هدف از این تحقیق، تبیین رابطه مدیریت کیفیت فراگیر با ارتباطات سازمانی و تحلیل رفتگی شغلی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس میباشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش 160 نفر از کارکنان اداره ورزش و جوانان فارس میباشد که بر اساس جدول کرج أکثرهدف از این تحقیق، تبیین رابطه مدیریت کیفیت فراگیر با ارتباطات سازمانی و تحلیل رفتگی شغلی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس میباشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش 160 نفر از کارکنان اداره ورزش و جوانان فارس میباشد که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 111 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. جهت جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه استاندارد مدیریت کیفیت فراگیر، ارتباطات سازمانی رابرت هیلر و تحلیل رفتگی شغلی مسلش وجکسون استفاده گردید. برای تعیین روایی پرسشنامهها از نظرات متخصصان مدیریت و سنجش همسان درونی و برای پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که برای پرسشنامه مدیریت کیفیت فراگیر، ارتباطات سازمانی و تحلیل رفتگی شغلی به ترتیب80/0، 949/0 و 774/0 محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج تحلیل آماری به دست آمده نشان داد که بین ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر با ارتباطات سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر با تحلیل رفتگی شغلی رابطه معنادار وجود دارد، که از بین ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر با ارتباطات سازمانی بعدهای پیامدهای بهبود کیفیت و بهرهوری، مشتریمداری و حمایت و رهبری مدیران و از بین ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر با تحلیل رفتگی شغلی بعدهای پیامدهای بهبود کیفیت و بهرهوری و مشتری مداری قدرت پیشبینی بیشتری را نشان میدهند. تفاصيل المقالة