فهرس المقالات مسعود سعیدپناه


  • المقاله

    1 - طراحی مدل شایستگی های بنیادی و فناورانه مدیران حوزه فناوری اطلاعات
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 1 , السنة 12 , بهار 1399
    از آنجا که فهرست استانداردی از شایستگی‌ها وجود ندارد، سازمان‌های مختلف، شرکتها و موسسات، وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی در سراسر جهان، همه بسته به شرایط و نیازهای خود، چارچوبی را برای شایستگی های مورد انتظار خود تعریف می‌کنند. در همین راستا پژوهش حاضر در پی آن است تا مدلی أکثر
    از آنجا که فهرست استانداردی از شایستگی‌ها وجود ندارد، سازمان‌های مختلف، شرکتها و موسسات، وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی در سراسر جهان، همه بسته به شرایط و نیازهای خود، چارچوبی را برای شایستگی های مورد انتظار خود تعریف می‌کنند. در همین راستا پژوهش حاضر در پی آن است تا مدلی برای شایستگی های مدیران حوزه فناوری اطلاعات بانک ملت به عنوان یکی از مهمترین قطب های مهم اقتصادی و زیرساخت های حیاتی کشورطراحی نماید، به گونه ایی که بر مشکلات مدل های پیشین فائق آمده وچارچوب مناسبی برای انتخاب و انتصاب مدیران بخش فناوری اطلاعات بانک باشد. لذا با انجام این پژوهش تلاش گردیده تا چالش " نگاه تک بعدی به شایستگی ها " رفع گردد. این تحقیق بر اساس ماهیت و روش از نوع توصیفی و بر اساس هدف از نوع کاربردی می باشد . از لحاظ نوع شناسی، پژوهش در زمره پژوهش های کیفی و در پارادایم قیاسی استقرایی است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته است. داده های کیفی بدست آمده از مصاحبه با جامعه مدیران ارشد بانک، با استفاده از تحلیل تم کدگذاری شد و مهمترین شایستگی ها استخراج، دسته بندی و به تایید خبرگان رسیده است. ابعاد اصلی شایستگی های شناسایی شده عبارتند از : بعد شایستگی های بنیادی، بعد شایستگی های فناورانه. نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که مهمترین لایه های شایستگی مدیران حوزه فناوری اطلاعات در بعد شایستگی های بنیادی شامل لایه شایستگی های عمومی فردی و لایه شایستگی های آموزشی و در بعد شایستگی های فناورانه شامل لایه شایستگی های عمومی و لایه شایستگی های حرفه ایی مدیران فناوری اطلاعات است. برای هر یک از این لایه ها هفت بلوک از شایستگی ها شناسایی شده که به تفصیل عنوان گردیده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - طراحی مدل ترکیب بهینه شایستگی های عمومی و تخصصی مدیران حوزه فناوری اطلاعات (مورد مطالعه : بانک ملت)
    پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 5 , السنة 25 , زمستان 1398
    امروزه سازمانها برای انتخاب و انتصاب مدیران حوزه های مختلف کاری خود از بین کاندیداها، با حجم عظیمی از شایستگی های عمومی و تخصصی، مواجه هستند و خلع وجود مدلی از ترکیب بهینه این شایستگی ها در فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران مشهود می باشد. هدف این تحقیق طراحی مدل ترکیب بهینه أکثر
    امروزه سازمانها برای انتخاب و انتصاب مدیران حوزه های مختلف کاری خود از بین کاندیداها، با حجم عظیمی از شایستگی های عمومی و تخصصی، مواجه هستند و خلع وجود مدلی از ترکیب بهینه این شایستگی ها در فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران مشهود می باشد. هدف این تحقیق طراحی مدل ترکیب بهینه شایستگی های مدیران حوزه فناوری اطلاعات جهت تحقق شایسته سالاری، شایسته گزینی و عدالت محوری در بانک ملت به عنوان یکی از مهمترین قطب های اقتصادی و زیرساخت های حیاتی کشور است.این تحقیق بر اساس ماهیت و روش از نوع توصیفی و بر اساس هدف از نوع کاربردی می باشد. از لحاظ نوع شناسی، تحقیق در زمره تحقیق های آمیخته (کیفی و کمی) است. در رویکرد کیفی، با استفاده از تحلیل تمِ نتایج حاصل از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با جامعه مدیران ارشد فناوری اطلاعات بانک، مهمترین شایستگی ها استخراج، دسته بندی و به تایید خبرگان رسید. در بخش کمی تحقیق، پس از وزن دهی و فازی سازی داده های جمع آوری شده توسط پرسشنامه، با استفاده از یک مدل ریاضی، ترکیب بهینه و رتبه بندی شده ایی از مهمترین شایستگی های تخصصی و عمومی برای استفاده در فرآیند های انتخاب، انتصاب، جانشین پروری و توسعه مدیران حوزه فناوری اطلاعات در چهار سظح مدیریتی فناوری اطلاعات بانک ( معاون مدیر عامل بانک درحوزه فناوری اطلاعات، مدیر امور حوزه فناوری اطلاعات، رئیس اداره کل فناوری اطلاعات و معاون اداره کل فناوری اطلاعات) ارائه شده است. تفاصيل المقالة