فهرس المقالات سنجر سلاجقه


  • المقاله

    1 - ارائه الگو و تحلیل عاملی کیفیت زندگی کاری کارمندان مبتنی بر تفاوت نسل در بانک مسکن
    آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , العدد 14 , السنة 14 , بهار 1403
    هدف تحقیق حاضرارائه الگو بر پایه تحلیل عاملی کیفیت زندگی کاری کارمندان مبتنی بر تفاوت نسل در کارکنان بانک مسکن می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف توسعه ای کاربردی و به لحاظ شیوه اجرا توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری داده ها ترکیبی از مطالعات کتابخانه ای، میدانی و خبرگان بود که د أکثر
    هدف تحقیق حاضرارائه الگو بر پایه تحلیل عاملی کیفیت زندگی کاری کارمندان مبتنی بر تفاوت نسل در کارکنان بانک مسکن می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف توسعه ای کاربردی و به لحاظ شیوه اجرا توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری داده ها ترکیبی از مطالعات کتابخانه ای، میدانی و خبرگان بود که در سه مرحله انجام پذیرفت. در مرحله اول با استفاده از نظر خبرگان، مدلسازی ساختاری تفسیری جهت اکتشاف ارتباط بین عوامل کیفیت زندگی کاری که در بخش مبانی نظری شناسایی شدند(عوامل فردی، عوامل خانوادگی، عوامل شغلی، عوامل سازمانی و عوامل اجتماعی)، انجام پذیرفت. در این مرحله از 11 خبره حوزه منابع انسانی بانک مسکن به عنوان نمونه آماری استفاده گردید. در مرحله دوم اعتباریابی الگوی طراحی شده در بین کارمندان بانک مسکن انجام شد. نمونه آماری شامل 384 نفر بود. در مرحله سوم براساس تفکیک 4 نسل کاری در بانک مسکن به صورت تطبیقی ضرایب مسیر مورد بررسی قرار گرفت. نرم افزار مورد استفاده برای تحلیل Smart PLS نسخه 3 بود. پرسشنامه شامل 19 گویه مربوط به ابعاد هر یک از عوامل شناسایی شده بود. یافته های پژوهش نشان داد که الگوی کیفیت زندگی کاری کارمندان مبتنی بر تفاوت نسل معتبر می باشد و عوامل خانوادگی به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی کاری در نسل های اول، دوم و سوم تأثیر می گذارد، اما تاثیر عوامل خانوادگی در نسل چهارم معنی دار نبود. نتایج نشان می‌دهد که عوامل خانوادگی نه تنها بر کل زندگی کاری تأثیر می‌گذارند، بلکه نقش مهمی در شکل‌دهی تجربیات فردی در محیط کار دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - طراحی مدل مدیریت دانش براساس رویکرد یادگیری سازمانی مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران
    آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , العدد 13 , السنة 13 , زمستان 1402
    سابقه و هدف: پژوهش حاضر به عوامل مدل مدیریت دانش با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران پرداخته است. مواد و روش ها: روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی اکتشافی می باشد و با بهره گیری از تکنیک مصاحبه و فیش برداری اقدام به شناخت عوامل مدل مربوطه پرداخت ها أکثر
    سابقه و هدف: پژوهش حاضر به عوامل مدل مدیریت دانش با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران پرداخته است. مواد و روش ها: روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی اکتشافی می باشد و با بهره گیری از تکنیک مصاحبه و فیش برداری اقدام به شناخت عوامل مدل مربوطه پرداخت هاست. از اینرو پژوهش حاضر ابتدا با شناسایی خبرگان با تکنیک گلوله برفی اقدام به شناسایی خبرگان امر نموده که برابر با 15 نفر می باشند سپس با برگزاری جلسات مصاحبه ای نیم ساعته با هریک از خبرگان اقدام به شناخت عوامل شده و پس از آن با ستفاده از مصاحبه های بسته تکنیک دلفی در پژوهش اجرا شد. یافته ها: نتایج آن منجر به شناسایی عوامل و متغیرهای رمبوط به مدل شده است که این متغیرها شامل شرایط علی، بستر، مقوله اصلی، مداخله گرها، پیامدها و راهبرد می شود. نتیجه گیری: براساس اجرای تکنیک دلفی مشخص شد که هریک از این متغیرها دارای زیر مولفه هایی می باشند که در به ترتیب برگیرنده مهارت های فردی، مدل های ذهنی و ارتباطات، متغیر دوم شامل میل به تقویت ، یاددهی و یادگیری، متغیر سوم آگاهی و چشم اندز مشترک، جبر سیستمی و تفویض اختیار، متغیر چهارم عوامل شرکتی، عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی، عوامل فرهنگی و عوامل ساختاری، متغیر پنجم دانش افزایی، تطبیقی محیطی، یادگیری اجتماعی، تجربه اندوزی گروهی، متغیر ششم تفکر سیستمی، یادگیری تیمی، پیوندهای مشترک، مدیریت سرمایه فکری و ارزیابی عملکرد می باشند. تفاصيل المقالة