مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش
,
العدد1,السنة
11
,
بهار
1401
هدف از پژوهش حاضر مقایسه وضعیت موجود و مطلوب شاخصهای توسعهیافتگی و خط و مشی گذاری مطلوب آموزش ورزش در مدارس ایران بود. تحقیق حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ روش. اجرا توصیفی بود. گردآوری اطلاعات به شیوۀ پیمایشی، با استفاده از پرسشنامهی محقق ساخته شاخصهای توسعهیاف أکثر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه وضعیت موجود و مطلوب شاخصهای توسعهیافتگی و خط و مشی گذاری مطلوب آموزش ورزش در مدارس ایران بود. تحقیق حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ روش. اجرا توصیفی بود. گردآوری اطلاعات به شیوۀ پیمایشی، با استفاده از پرسشنامهی محقق ساخته شاخصهای توسعهیافتگی آموزش ورزش در مدارس ایران استخراج گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان ورزش مقطع متوسطه اول سه شهر (از سه استان) تهران، کرمانشاه و بندرعباس بود. از روش نمونه-گیری طبقهای تصادفی استفاده شد. تعداد کل جامعه آماری برابر 353 معلم، تعداد نمونه 272 نفر و تعداد پرسشنامه عودت دادهشده برابر با 232 پرسشنامه بود. با توجه به نتایج آزمون آنوا در وضعیت موجود و مطلوب در سه استان (جداول 3 و 4) مشاهده میشود که هر پنج مؤلفهی توسعهیافتگی آموزش ورزش در مدارس ایران در استانهای منتخب دارای تفاوت معنیداری میباشند. برای آگاهی از تفاوت نگرش بین استانها در وضعیت موجود، از آزمونهای تعقیبی (LSD) استفاده شد. نتایج این آزمون نشان داد که بین استان تهران با هر دو استان کرمانشاه و هرمزگان (بندرعباس) تفاوت معنیداری وجود دارد. بین کرمانشاه و هرمزگان نیز این تفاوت معنیدار بود (05/0 ≥ P). همچنین میانگین وضعیت موجود 34/2=M و میانگین در مورد وضع مطلوب 19/3= M است که نشان میدهد که این دو میانگین به لحاظ آماری در سطح 01/0 P تفاوت معنیداری دارند، یعنی معلمان نسبت به وضع موجود ابراز نگرانی بالاتری دارند. در ادامه خط و مشیهایی برای برونرفت از وضعیت موجود ارائهشده است.
تفاصيل المقالة
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی گری محیط فناورانه بر رابطة بین زیرساخت های فناورانه و توانمندسازی منابع انسانی در سازمان های ورزشی طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی می باشد که از منظر هدف، جز تحقیقات کاربردی می باشد که به صورت میدانی انجام گردید. ر أکثر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی گری محیط فناورانه بر رابطة بین زیرساخت های فناورانه و توانمندسازی منابع انسانی در سازمان های ورزشی طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی می باشد که از منظر هدف، جز تحقیقات کاربردی می باشد که به صورت میدانی انجام گردید. روش پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری داده ها، پیمایشی می باشد. ابزار گردآوری در تحقیق حاضر شامل پرسشنامة توانمندسازی منابع انسانی اسپریتزر و میشرا (1997)، پرسشنامة محیط فناورانه کاساب و همکاران (2017) و پرسشنامة زیرساخت های فناورانه کاساب و همکاران (2017) می باشد. جامعة آماری شامل کلیة کارکنان بخش فناوری اطلاعات، کارکنان ارشد، مدیران و معاونان ادارات کل ورزش و جوانان کشور بودند که تعداد آنان حدود 640 نفر بود. بر اساس جدول حجم نمونة مورگان، تعداد 242 نفر به عنوان نمونه مشخص گردیدند که پس از کسب مجوزهای لازم و تقسیم پرسشنامه ها، تعداد 192 پرسشنامه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که زیرساخت های فناورانه بر توانمندسازی منابع انسانی در سازمان های ورزشی تأثیر معناداری ندارد (199/0= تأثیر، 558/1=تی، 089/0=سطح معناداری). نتایج همچنین نشان داد که زیرساخت های فناورانه بر محیط فناورانه در سازمان های ورزشی تأثیر معناداری دارد (904/0= تأثیر، 856/38=تی، 001/0=سطح معناداری). نتایج همچنین نشان داد که محیط فناورانه بر توانمندسازی منابع انسانی در سازمان های ورزشی تأثیر معناداری دارد (736/0= تأثیر، 241/6=تی، 001/0=سطح معناداری). با توجه به عدم تأثیر زیرساخت های فناورانه بر توانمندسازی منابع انسانی و از طرفی تأثیر زیرساخت های فناورانه بر محیط فناورانه و همچنین تأثیر محیط فناورانه بر توانمندسازی منابع انسانی در سازمان های ورزشی می توان چنین اعلام داشت که محیط فناورانه نقش میانجی گری کامل در رابطة بین زیرساخت های فناورانه بر توانمندسازی منابع انسانی در سازمان های ورزشی را دارد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications