فهرس المقالات زهرا زین الدینی میمند


  • المقاله

    1 - الگوی پارادایمی برنامه درسی دانش بنیان با محوریت تعالی اخلاقی در آموزش عالی
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1403
    چکیده برنامه‌های درسی بستر شکل گرفتن مهمترین فرایند نظام دانشگاهی یعنی یادگیری است؛ برنامه‌های درسی آموزش عالی، یکی از خرده نظام-های اصلی آموزش عالی هستند. تحقیق حاضر با هدف ارائه الگو پارادایمی برنامه درسی دانش بنیان با محوریت تعالی اخلاق در نظام آموزش عالی انجام شد. أکثر
    چکیده برنامه‌های درسی بستر شکل گرفتن مهمترین فرایند نظام دانشگاهی یعنی یادگیری است؛ برنامه‌های درسی آموزش عالی، یکی از خرده نظام-های اصلی آموزش عالی هستند. تحقیق حاضر با هدف ارائه الگو پارادایمی برنامه درسی دانش بنیان با محوریت تعالی اخلاق در نظام آموزش عالی انجام شد. روش پژوهش حاضر به لحاظ زمان مقطعی؛ به لحاظ هدف کاربردی؛ و به لحاظ رویکرد روشی کیفی از نوع روش گراندد تئوری انجام شد جامعه آماری شامل افراد خبرگان و صاحب نظران که در قلمرو موضوعی پژوهش دارای اطلاعات بوده شامل استادان دانشگاه و روسای دانشگاه بود؛ روش نمونه گیری هدفمند و حجم نمونه تا رسیدن به اشباع مفهومی ادامه یافت که با ده نفر به این اشباع مفهومی رسید. در این پژوهش برای گردآوری داده‌ها در بخش کیفی از مصاحبه ساخت یافته استفاده شد روایی پژوهش‌های با روش های بازبینی توسط اعضاء و پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد. یافته های تحقیق نشان دهنده 124 کد باز و 33 کد محوری، 5 کد گزینشی به دست آمد. نتیجه یا پدیده محوری که می توان از این تحلیل به دست آورد تربیت شهروند اخلاقی است که هم شهروندی پویا و کارآفرین است و هم معیارهای اخلاق را رعایت می‌کند. کلید واژگان: طراحی برنامه درسی، دانش بنیان، تعالی اخلاق، آموزش عالی. تفاصيل المقالة