فهرس المقالات عالمه شهیدی


  • المقاله

    1 - کارآفرینی خانوادگی: یک مطالعه مورد کاوی برای تبیین نقش فرزندان در رقابت‌پذیری کسب‌وکارهای خانوادگی
    پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 6 , السنة 30 , بهار 1403

    شرکت‌های کارآفرین خانوادگی شکلی از کسب‌وکارهای مهم و رو به گسترش در اقتصاد جوامع هستند که آینده و بقای آن‌ها در گرو اجرای صحیح فرآیند جانشین‌پروری و ترغیب فرزندان به ایفای نقش در آن‌ها است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین نقش نسل¬های بع أکثر

    شرکت‌های کارآفرین خانوادگی شکلی از کسب‌وکارهای مهم و رو به گسترش در اقتصاد جوامع هستند که آینده و بقای آن‌ها در گرو اجرای صحیح فرآیند جانشین‌پروری و ترغیب فرزندان به ایفای نقش در آن‌ها است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین نقش نسل¬های بعدی در پیشرفت کسب و کارهای خانگی صورت گرفته است. به این منظور، با اتخاذ رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی، تعداد هفت نفر از مدیران و مالکان یک کسب¬وکار خانوادگی در شهر تهران که یکی از پژوهشگران عضو نسل سوم آن است، به عنوان نمونه پژوهش مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند. براساس تحلیل داده‌های حاصله از مصاحبه، چهار مضمون مدیریت استراتژیک، استراتژی¬های کسب¬وکار، انتقال کسب¬وکار و ویژگی¬های کسب¬وکار به عنوان مضامین اصلیِ در برگیرنده عواملی که می‌توانند به تقویت نقش فرزندان در کسب و کارهای کارآفرین کمک کنند استخراج شدند. این عوامل می‌توانند زمینه لازم جهت مشارکت و ایفای نقش بیشتر و مؤثرتر فرزندان در مدیریت کسب‌وکارهای خانوادگی و حفظ و بقای آن‌ها را فراهم نماید و از این طریق، قدرت رقابت‌پذیری کسب‌وکارهای خانوادگی را در بازارهای تند رشد ارتقاء دهد.

    تفاصيل المقالة