پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل جامعهپذیری سازمانی برای معلمان آموزشوپرورش دولتی ایران در قالب پژوهش کیفی به روش تحلیل مضمون و با رویکرد تحلیل مضامین استرلینگ (2001) انجام شد. حوزه پژوهش، کلیه مقالات خارجی در سال های2000 تا 2022 و مقالات داخلی در أکثر
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل جامعهپذیری سازمانی برای معلمان آموزشوپرورش دولتی ایران در قالب پژوهش کیفی به روش تحلیل مضمون و با رویکرد تحلیل مضامین استرلینگ (2001) انجام شد. حوزه پژوهش، کلیه مقالات خارجی در سال های2000 تا 2022 و مقالات داخلی در حوزه مورد مطالعه در سالهای 1389تا 1399 بود. از این تعداد به روش هدفمند ملاک-محور ۵۶ مقاله انتخاب و مورد تحلیل و کدگذاری قرار گرفت. پس از اشباع دادهها، تحلیل آنها با روش استقرایی از نوع تحلیل مضمون از طریق کدگذاری و مقولهبندی با استفاده از روش اعتبارسنجی استفاده از کدگذاران مستقل انجام شد. بر اساس یافتههای پژوهش، مضامین به دست آمده در این پژوهش شامل 5 مضمون سازماندهنده (انطباقپذیری سازمانی، کنشگریِ فعال، فرهنگپذیری سازمانی، تصویرگری آینده، و رویهمندی سازمانی) و مضامین پایه شامل 14 مضمون) انطباقپذیری سازمانی سه مضمونِ پایه را در برگرفت که شامل مهارتآموزیِ حرفهای، آموزش مدیریتِ تغییرات سازمانی، و آموزش مدیریت تعارضاتِ سازمانی میباشند. کنشگری فعال سه مضمونِ پایه را در برگرفت که شامل مسئولیتپذیری شغلی، هویتیابی شغلی و درهمتنیدگی میباشند.فرهنگپذیری سازمانی چهار مضمونِ پایه را در برگرفت که شامل ارزشگرایی، هنجارمندی، اخلاقگرایی و همانندگردی میباشند.تصویرگری آینده دو مضمونِ پایه را در برگرفت که شامل دیدهبانی آینده و سناریوپردازی شغلی می-باشند.رویهمندی سازمانی دو مضمونِ پایه را در برگرفت که شامل استعدادپروری و شفافیتبخشی میباشند) و 127 گزاره اولیه بدست آمده است که حولِ مضمونِ اصلی پژوهش (جامعهپذیری سازمانی) قرار گرفته و شبکه مضمونی جامعهپذیری سازمانی را شکل دادهاند. نتایج پژوهش نشان داد انطباقپذیری سازمانی، کنشگری فعال، فرهنگپذیری سازمانی، تصویرگری آینده و رویه-مندی سازمانی از جمله مؤلفههای اصلی جامعهپذیری سازمانی هستند. بنابراین پیشنهاد میشود در نظام آموزشوپرورش مؤلفه-های اصلی در فرایند کاری معلمان مورد توجه قرار گرفته و زمینه انطباق بیشتر آنان در دنیای متغیر کنونی با سازمانهای متبوع خویش فراهم آید.
فصلنامه علمی مهندسی منابع آب
,
العدد5,السنة
4
,
زمستان
1390
علاقه به استفاده از سامانه های آبیاری زیر فشار به دلیل کمبود منابع آب و بالا بودن بازده ی مصرف آب در این سامانه ها، در سالهای اخیر به صورت فزاینده ای افزایش یافته است. از جمله این روشها، که اخیراً در مناطق خشک ایران جهت آبیاری باغهای پسته مورد استفاده قرار می گیرد، ساما أکثر
علاقه به استفاده از سامانه های آبیاری زیر فشار به دلیل کمبود منابع آب و بالا بودن بازده ی مصرف آب در این سامانه ها، در سالهای اخیر به صورت فزاینده ای افزایش یافته است. از جمله این روشها، که اخیراً در مناطق خشک ایران جهت آبیاری باغهای پسته مورد استفاده قرار می گیرد، سامانه ی آبیاری قطره ای زیر سطحی است. طراحی و مدیریت صحیح این سامانه ها مستلزم آگاهی از نحوه توزیع رطوبت در خاک است. در این تحقیق کارایی شبیه عددی HYDRUS-2D ، که قادر به شبیه سازی حرکت آب، املاح، و گرما در شرایط اشباع و غیر اشباع می باشد، جهت شبیه سازی توزیع رطوبت در خاک در زمانهای مختلف زیر قطره چکان زیر سطحی واقع در عمق 30 سانتی متری در مزرعه ای با خاک شنی، بررسی شده است. همچنین، تأثیر متغیرهای مختلف از جمله مقادیر متفاوت بده ( 2 و4 لیتر در ساعت) و کاربرد خاکپوش ( خاکپوش پلاستیک) بر الگوی رطوبت نیز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دادند که شبیه توانسته است روند تغییرات را مشابه آنچه درنیمرخ خاک رخداده شبیه سازی کند (92/0R2=)، البته با حداکثر خطای 0.0192RMSE= به ازای 24 ساعت پس از پایان آبیاری. همچنین، افزایش در مقدار بده به ازاء یک حجم ثابت آب آبیاری نه تنها باعث افزایش توزیع رطوبت در خاک نشد، بلکه به دلیل کاهش ابعاد ناحیه ی رطوبتی منجر به کاهش فاصله لوله فرعی و بالا رفتن هزینه نصب سامانه گردید. وجود پوشش پلاستیکی به عنوان خاکپوش، با توجه به نوع بافت خاک منطقه توانست با ثابت نگه داشتن تغییرات رطوبت و کاهش اختلاف مکش در لایه های سطحی و عمقی مانع از هدر رفتن آب از طریق تبخیر گردد
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications