-
المقاله
1 - ساخت و اعتباریابی مقیاس بزهکاری چند بعدی نوجوانان و جوانانفصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 4 , السنة 8 , پاییز 1396تدوین مقیاسی برای سنجش بزهکاری نوجوانان و جوانان و تعیین اعتبار و ساختار عاملی آن هدف پژوهش حاضر بود. پس از بررسی ابرازهای این حوزه و در نظر گرفتن شرایط فرهنگی، ویژگیهای اجتماعی جامعه ایران و نظریه های جامعه شناسی مقیاس چندبعدی بزهکاری نوجوانان و جوانان در 20 گویه تنظیم أکثرتدوین مقیاسی برای سنجش بزهکاری نوجوانان و جوانان و تعیین اعتبار و ساختار عاملی آن هدف پژوهش حاضر بود. پس از بررسی ابرازهای این حوزه و در نظر گرفتن شرایط فرهنگی، ویژگیهای اجتماعی جامعه ایران و نظریه های جامعه شناسی مقیاس چندبعدی بزهکاری نوجوانان و جوانان در 20 گویه تنظیم شد. روش تحقیق پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان شهر آبادان بود. 372 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای بر اساس مناطق شهر آبادان انتخاب شدند. دادهها به روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی تحلیل شدند. تحلیل عاملی اکتشافی با مولفههای اصلی نشان داد که مقیاس بزهکاری 4 بعدی (مصرف مواد، بزه اخلاقی، بزه سطح پایین و قانون گریزی) است، آزمون KMO برابر با 75/0 و در سطح مطلوب بود و آزمون کرویت بارتلت از نظر آماری معنادار بود. همچنین این ابعاد 05/40درصد واریانس مقیاس بزهکاری را تبیین می کنند. میزان آلفای کرونباخ کل مقیاس و خرده مقیاسها به ترتیب 85/0، 89/0 ، 82/0، 70/0 و 62/0 بود. در نتیجه این مقیاس از روایی و اعتبار مناسبی برخوردار است و میتوانند در سنجش و ارزیابی میزان بزهکاری نوجوانان و جوانان به کار رود. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - تدوین و تعیین اثر بخشی بسته آموزشی هوش معنوی با رویکرد قرآنی بر سلامت روان بیماران سرطانی زنفصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1402چکیده
مقدمه و هدف: امروزه انواع سرطان و عوارض سنگین درمان آنها و همچنین مرگ و میر ناشی از این بیماری،همچنین وضعیت سلامت روان بیماران توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود معطوف کرده است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ساخت بسته ی آموزشی هوش معنوی با رویکرد قرآنی و ب أکثرچکیده
مقدمه و هدف: امروزه انواع سرطان و عوارض سنگین درمان آنها و همچنین مرگ و میر ناشی از این بیماری،همچنین وضعیت سلامت روان بیماران توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود معطوف کرده است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ساخت بسته ی آموزشی هوش معنوی با رویکرد قرآنی و بررسی تأثیر آموزش آن بر سلامت روان در گروهی از بیماران سرطانی زن بود.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر طرحی آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود و آزمودنیها به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. درراستای دستیابی به هدف پژوهش، پس از تدوین بسته آموزشی تعداد 40 بیمار سرطانی زن انتخاب، و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش، طی هشت جلسه و به مدت 2 ماه آموزش دیدند و در طول این مدت با استفاده از پیام های امید بخش و یاد آوری تکالیفی ازآیات قرآنی(به عنوان بخشی از بسته ی آموزشی ) همراهی شدند. در این پژوهش جهت اندازه گیری سلامت روان ازپرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) استفاده شد وداده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافته های پژوهش حاضر حاکی از افزایش معنادار سلامت روان و ابعاد آن در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل پس از مداخله آموزشی است.
نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان داد که مداخله های آموزشی ترکیبی و مبتنی بر فرهنگ می تواند بر افزایش قابل ملاحظه سلامت روان در بیماران مبتلا به سرطان مؤثر باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - تحلیل روانشناختی هوش هیجانی و هوش اخلاقی در تربیت حماسیفصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 4 , السنة 14 , پاییز 1402هدف: این پژوهش با هدف واکاوی مدل تربیتی حماسی با رویکرد دینی در مولفه های هوش هیجانی و هوش اخلاقی در روانشناسی انجام شد.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی، کیفی است که با استفاده از تکنیک نظریه پایه ور انجام شد أکثرهدف: این پژوهش با هدف واکاوی مدل تربیتی حماسی با رویکرد دینی در مولفه های هوش هیجانی و هوش اخلاقی در روانشناسی انجام شد.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی، کیفی است که با استفاده از تکنیک نظریه پایه ور انجام شده است جامعه؛ نمونه آماری به روش نمونه گیری هدفمند از میان مجموعه کتب موجود کتاب حماسه حسینی انتخاب شده است و مفاهیم مرتبط با هوش اخلاق و هوش هیجانی از کتاب استخراج شده و محتوای آن در سه مرحله کد گذاری شد.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشانگر سازگاری و نقش مکملی مؤلفههای تربیت حماسی و مؤلفه های هوش هیجانی از دیدگاه "دانیل گلمن" و هوش اخلاقی از منظر "میکله بوربا" بود، به نحوی که با وجود این بررسی ضمانت اجرایی تری برای تحقق دو مورد هوش اشاره شده در زندگی فردی و به ویژه زندگی اجتماعی بوجود خواهد آمد.
نتیجه: نتیجه حاکی از آن است که در جای جای بررسی ابعاد هوش هیجانی و هوش اخلاقی، تربیت حماسی نقش آفرین است و میتواند عامل عینیت بخشی، تسهیل کنندگی و تکمیلی کنندگی برای هوش هیجانی و هوش اخلاقی در زندگی باشد. با وجود این همخوانی و تلاقی مفهومیبین تربیت حماسی، هوش هیجانی و تربیت حماسی، هوش اخلاقی میتوان به کاربردی بودن مدل تربیت حماسی در علوم گوناگون از جمله تعلیم و تربیت، روانشناسی و جامعه شناسی صحه گذاشت. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - ساخت و اعتباریابی پرسشنامهی مسئولیت پذیری چندبعدی بر مبنای متون اسلامیفصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 4 , السنة 4 , پاییز 1392هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامهی مسئولیتپذیری چندبعدی بر مبنای تعالیم اسلام است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است و پرسشنامهی محقق ساخته را 534 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت که به روش نمونه­ أکثرهدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامهی مسئولیتپذیری چندبعدی بر مبنای تعالیم اسلام است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است و پرسشنامهی محقق ساخته را 534 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده بودند، پاسخ دادند. در ساخت پرسشنامه از قرآن و تفاسیر آن استفاده شده و پرسشنامهی نهایی پس از سه مرحله اجرا و ارزیابی تهیه شده است. بهمنظور بررسی روایی از روشهای روایی صوری، محتوایی و روایی سازه(روایی همگرا با پرسشنامهی مقیاس مسئولیتپذیری کالیفرنیا، تحلیل عاملی و همبستگی ابعاد با کل پرسشنامه) استفاده شد. پس از احراز روایی محتوا و بررسی دو شاخص بارتلت و KMO پرسشنامه مورد تحلیل عاملی با روش مولفههای اصلی و چرخش واریمکسقرار گرفت که نتایج حاکی از وجود چهار بعد مسئولیت در برابر خدا، خود(مراقبه)، جامعه و طبیعت است. روایی همگرا نشاندهندهی همبستگی نمرهی کل پرسشنامه با مقیاس مسئولیتپذیری کالیفرنیا در سطح خوب و معنادار است. اعتبار کل پرسشنامه با روشهای تنصیف و ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب 63/0 و 86/0 حاکی از پایا بودن پرسشنامه است. یافتهها نشاندهندهی کارایی و کفایت پرسشنامه میباشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - مدل مفهومی چگونگی سوءمصرف شیشهفصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 5 , السنة 4 , زمستان 1392هدف از این مطالعه تبیین فرایند اعتیاد جوانان و سهم خانوده و دوستان در آن بود. در این مطالعه با استفاده از روش کیفی و تکنیک نظریه پدیدار گشته از تجربه برای دستیابی به این هدف تلاش شده است. در این تحقیق با نمونهگیری هدفمند، 12 نفر از معتادان به شیشه انتخاب شده و سپس أکثرهدف از این مطالعه تبیین فرایند اعتیاد جوانان و سهم خانوده و دوستان در آن بود. در این مطالعه با استفاده از روش کیفی و تکنیک نظریه پدیدار گشته از تجربه برای دستیابی به این هدف تلاش شده است. در این تحقیق با نمونهگیری هدفمند، 12 نفر از معتادان به شیشه انتخاب شده و سپس مصاحبهی عمیق از آنها به عمل آمد. سپس بر اساس یافتهها، مقولهها در چند مرحله با استفاده از کدگذاری آزاد و محوری بهدست آمد. برای بهدست آوردن یافتهها با روش چرخشی بین نظریهها و دادهها به بسط مفاهیم نظریه پرداخته در این بسط از الگوهای آسیب اجتماعی و فرزندپروری استفاده شده است. مقولههای پدیدار گشته در پژوهش حاضر مقولههای اصلی سبک والدگری، یادگیری اجتماعی و باورهای سترون شده درباره اعتیاد است که مقولهی اصلی دارای زیرمقولههای فرعی میباشد. زیرمقولهی سبک والدگری، رابطهی والدین با فرزندان، رابطهی والدین با یکدیگر، انعطافناپذیری در سبک، سرمایههای خانواده است. زیرمقولهی یادگیری اجتماعی، دوستان مصرف کننده و وجود فرد مصرفکننده در خانواده است. زیرمقولهی باورهای سترون شده تعاریف مطلوب، توجیه عمل، عدم قبول مسئولیت نتیجهی عمل است. سبکهای والدگری و سرمایههای خانوادگی از یک سو و ملحق شدن به گروههای دوستی که مصرفکننده نیز هستند، از سوی دیگر نوعی گرایش به مصرف در فرد بهوجود میآورد که این تمایلات رفته رفته باورهایی را در فرد ایجاد کرده که در ابتدا مشوق مصرف از روی کنجکاوی یا تفریحی بوده، اما به مرور باورهای سترون نسبت به اعتیاد در فرد ایجاد و تثبیت میشود که اجبار، ولع و تنوع در مصرف شکل میگیرد. تفاصيل المقالة