فهرس المقالات روح الله سمیعی


  • المقاله

    1 - ادراک تجربه زیسته مدیران مدارس از فرایند توسعه حرفه ای
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 13 , زمستان 1401
    مقدمه و هدف: کیفیت عملکرد مدیران و رهبران آموزشی از مهم‌ترین ارکان بهبود آموزش است و نقش مهمی در توسعه نظام آموزشی دارد. ارتقای اثربخشی مدارس تا حدود زیادی در گروه توسعه حرفه‌ای مدیران است. هدف این پژوهش مطالعه تجربه زیسته مدیران مدارس از فرایند توسعه‌ حرفه‌ای به منظور أکثر
    مقدمه و هدف: کیفیت عملکرد مدیران و رهبران آموزشی از مهم‌ترین ارکان بهبود آموزش است و نقش مهمی در توسعه نظام آموزشی دارد. ارتقای اثربخشی مدارس تا حدود زیادی در گروه توسعه حرفه‌ای مدیران است. هدف این پژوهش مطالعه تجربه زیسته مدیران مدارس از فرایند توسعه‌ حرفه‌ای به منظور ارائه راهکارهایی برای بهبود آن بوده است.
    روش شناسی پژوهش: روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده‌ها، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکت‌کنندگان در پژوهش به روش نمونه‌گیری هدفمند و به شیوه انتخاب موارد مطلوب انتخاب شدند که شامل 22 نفر از مدیران نمونه مدارس مشهد بود. به منظور گردآوری داده‌ها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و روش سه‌سویه‌سازی برای اعتباربخشی به یافته‌ها مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش کدگذاری باز و محوری انجام شد.
    یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که بر اساس تجربه زیسته مدیران موفق، فرآیند توسعه آنها در سه بعد اصلی اتفاق افتاده است: 1) مهارت‌ها، 2) دانش و معلومات و 3) ویژگی‌های شخصیتی. همچنین، روش‌های توسعه حرفه‌ای مدیران مدارس نیز شامل روش‌های فردی (الگو گرفتن، تبادل نظر با همکاران، گروه‌های حرفه‌ای مجازی، مطالعه انفرادی، و خودارزیابی) و روش‌های سازمانی (تجربه‌گردانی، کارورزی، جلسات مدیران و کلاس‌های ضمن خدمت) بوده است.
    بحث و نتیجه‌گیری: راهکارهایی که برای بهبود فرایند توسعه حرفه‌ای مدیران مدارس از دیدگاه آنها شناسایی شد در چهار دسته اصلی قرار می‌گیرد: 1) بهبود طراحی و برنامه‌ریزی فرصت‌های توسعه حرفه‌ای، 2) حمایت از فعالیت‌های توسعه، 3) ارزشیابی صحیح فرآیند توسعه و 4) تشویق فعالیت‌های توسعه مدیران. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ادراک معلمان از وضعیت سلامت سازمانی مدارس
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 6 , پاییز 1394
    سلامت سازمانی عبارت است از توانایی یک سازمان برای انجام موفقیت‌آمیز مأموریت خود. در مدرسه سالم معلّمان به آموزش و یادگیری متعهد هستند، آنان اهداف بالاتر ولی قابل حصول برای دانش‌آموزان در‌نظر‌می‌گیرند، و محیط یادگیری منظم و جدّی است. این تحقیق با هدف «بررسی ادراک م أکثر
    سلامت سازمانی عبارت است از توانایی یک سازمان برای انجام موفقیت‌آمیز مأموریت خود. در مدرسه سالم معلّمان به آموزش و یادگیری متعهد هستند، آنان اهداف بالاتر ولی قابل حصول برای دانش‌آموزان در‌نظر‌می‌گیرند، و محیط یادگیری منظم و جدّی است. این تحقیق با هدف «بررسی ادراک معلمان از سلامت سازمانی در مدارس پسرانه دولتی مناطق 3 و12 آموزش و پرورش شهر تهران» صورت گرفته است. از روش تحقیق پیمایشی برای پاسخ به سؤال‌های پژوهش استفاده شده و آزمون‌های آماری t تک‌گروهی، t مستقل، و تحلیل واریانس با استفاده از نرم‌افزار spss به‌کار برده شده است. سلامت سازمانی مدارس از طریق پرسشنامه مبتنی بر مدل ماتیو مایلز مورد سنجش قرار گرفته است. نمونة آماری شامل 281 نفر از معلمان در سه مقطع تحصیلی است که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شده‌اند (108 نفر از منطقه3 و 173 نفر از منطقه12). نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که از نظر معلمان، میزان سلامت سازمانی مدارس هر دو منطقه به طور معنی‌داری بالاتر از میانگین و رضایت‌بخش است. مدارس منطقه 3 نسبت به مدارس منطقه 12 از سلامت سازمانی بالاتری برخوردار هستند. در بین مقاطع تحصیلی، مدارس مقطع ابتدایی از سلامت نسبتاً بهتری برخوردار هستند. مدارس مقاطع راهنمایی و متوسطه در مراتب بعدی قرار می‌گیرند. تفاصيل المقالة