فهرس المقالات یاسر مهرآئین


  • المقاله

    1 - رابطه بین مصرف رسانه‌ای و بهزیستی روانشناختی در بین کاربران جوان اینستاگرام
    مطالعات جامعه شناسی , العدد 2 , السنة 17 , تابستان 1403
    هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین مصرف رسانه‌ای و بهزیستی روانشناختی کاربران جوان اینستاگرام بود. این تحقیق از نوع همبستگی بود و با استفاده از روش پیمایش انجام گرفت . جوانان 18 تا 25 ساله که از شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام استفاده می‌کنند، جامعه آماری این تحقیق را تشکیل داده أکثر
    هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین مصرف رسانه‌ای و بهزیستی روانشناختی کاربران جوان اینستاگرام بود. این تحقیق از نوع همبستگی بود و با استفاده از روش پیمایش انجام گرفت . جوانان 18 تا 25 ساله که از شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام استفاده می‌کنند، جامعه آماری این تحقیق را تشکیل داده اند . حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد . به منظور سنجش متغیر مصرف رسانه‌ای از پرسش‌نامه تریفیرو (2018) و پرسشنامه جرسون و همکاران (2017) و برای سنجش متغیر بهزیستی روانشناختی از پرسشنامه ریف (1989) استفاده شد. ﺑﺮاي ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی بهره گرفته شد . نتایج بدست آمده نشان داد که بین میزان مصرف رسانه‌ای و روابط مثبت با دیگران کاربران جوان اینستاگرام با ضریب مسیر 431/0 با اطمینان 95 درصد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین میزان مصرف رسانه‌ای با متغیرهای پذیرش خود، تسلط بر محیط و خودمختاری به ترتیب با ضریب مسیر 305/0- ، 277/00 و 252/0- با اطمینان 95 درصد رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بین میزان مصرف رسانه‌ای با متغیرهای زندگي هدفمند کاربران و رشد شخصي کاربران جوان اینستاگرام رابطه معناداری مشاهده نشد. تفاصيل المقالة