فهرس المقالات طواق گلدی گلشاهی


  • المقاله

    1 - بررسی دلالت معنایی نام‌های مستعار در آثار طنز محمد خرمشاهی با تکیه بر دیوان خرم و مجله‌ توفیق
    مطالعات ادبیات تطبیقی , العدد 1 , السنة 15 , بهار 1400
    محمّد خرّمشاهی از شاعران و نویسندگان معاصر و یکی از مستعارگویان عرصه‌ طنز است که در طول نود سال فعالیت، با بیش از نود نام مستعار در این حوزه قلم‌فرسائی نموده تا جایی که به یکی از رکوردداران اسم مستعار در فضای مطبوعاتی ایران بدل شده است؛ اما با این همه فعالیت، از دید پژو أکثر
    محمّد خرّمشاهی از شاعران و نویسندگان معاصر و یکی از مستعارگویان عرصه‌ طنز است که در طول نود سال فعالیت، با بیش از نود نام مستعار در این حوزه قلم‌فرسائی نموده تا جایی که به یکی از رکوردداران اسم مستعار در فضای مطبوعاتی ایران بدل شده است؛ اما با این همه فعالیت، از دید پژوهشگران هم مغفول مانده است. از آنجایی که وظیفه‌ طنز، ضمن آگاه کردن مسئولان از مشکلات و نارسائی‌ها باید تا حدّ امکان، درمان را نیز بازگو کرده و رفع موانع و مشکلات، ساعی و کوشا باشد. نگارنده در این مقاله تلاش نموده علاوه بر معرفی و شناساندن این شخصیت، رابطه‌ و محتوای اسامی مستعار را با محتوا و مضامین اشعار و مطالب طنز وی بررسی کند. نتیجه پژوهش نشان می‌دهد که به طور نسبی بین اشعار و مطالب طنز خرّمشاهی با اسامی مستعار انتخابی، ارتباطی معنادار وجود دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تحلیل ارتباط‌های غیرکلامی در منظومۀ تحفه‌الاحرار از مثنوی هفت اورنگ جامی
    بهارستان سخن , العدد 5 , السنة 20 , زمستان 1402
    مقصود از ارتباط غیرکلامی، انتقال پیام و مفاهیم بدون استفاده از سخن و گفتار است. این ارتباط همۀ حرکات بدن را در برمی‌گیرد. هریک از مؤلّفه‌های ارتباط غیرکلامی با توجّه به بافت موقعیّتی و نیز فرهنگ جوامع ممکن است مفاهیم و پیام‌های گوناگونی را منتقل کنند. با توجّه به پژوهش‌ أکثر
    مقصود از ارتباط غیرکلامی، انتقال پیام و مفاهیم بدون استفاده از سخن و گفتار است. این ارتباط همۀ حرکات بدن را در برمی‌گیرد. هریک از مؤلّفه‌های ارتباط غیرکلامی با توجّه به بافت موقعیّتی و نیز فرهنگ جوامع ممکن است مفاهیم و پیام‌های گوناگونی را منتقل کنند. با توجّه به پژوهش‌های صورت گرفته توسّط پژوهش‌گران علم ارتباطات، در یک ارتباط درصد بالایی از پیام از طریق مؤلّفه‌های غیرکلامی منتقل می‌شود و سهم اندکی از این انتقال پیام توسّط کلام و گفتار صورت می‌پذیرد. در متون ادبی نیز شاعران و نویسندگان برای انتقال مفاهیم از حرکات بدنی و مؤلفه‌ای مرتبط با آن بهره می‌برند و این امر سبب درک و فهم بهتر خواننده از متن می‌گردد. آثار جامی از جمله متونی است که قابلیّت تجزیه و تحلیل از دیدگاه علم ارتباطات را دارد. این تحقیق می‌کوشد تا عناصر ارتباط غیرکلامی را در منظومۀ تحفة‌الاحرار جامی به روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار دهد و مؤلّفه‌های این نوع از ارتباط را استخراج و تحلیل کند. نتیجۀ حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که جامی از بیشتر مؤلّفه‌های ارتباط غیرکلامی در این منظومه استفاده کرده است و مؤلّفه‌هایی که بیش‌ترین کاربرد را داشته‌اند، کارکردهای مربوط به حرکت دست با 71 مورد، حالت و وضع ظاهری 41 مورد، چشم و نگاه 39 مورد، حرکت کمر 34 نمونه و سرو گردن 32 مورد است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که مفاهیم و پیام‌هایی که از این روش منتقل شده‌اند، با بافت متنی اثر مورد بررسی همخوانی کامل دارد و همه در راستای انتقال مفاهیم تعلیمی است. تفاصيل المقالة