تحلیل گفتمان انتقادی یکی از روشهای تحلیل گفتمان و شیوهای نو در بررسی مسائل اجتماعی است که از طریق مطالعات تحلیل متون ادبی و نقد ادبی با ادبیات مرتبط است. تحلیلگران گفتمان انتقادی بر این باورند که متون ادبی، داستانها و رمانها نیز مانند سایر متون در راستای برقراری ار أکثر
تحلیل گفتمان انتقادی یکی از روشهای تحلیل گفتمان و شیوهای نو در بررسی مسائل اجتماعی است که از طریق مطالعات تحلیل متون ادبی و نقد ادبی با ادبیات مرتبط است. تحلیلگران گفتمان انتقادی بر این باورند که متون ادبی، داستانها و رمانها نیز مانند سایر متون در راستای برقراری ارتباط هستند. از این رو میتوان با نگرش و روش انتقادی آنها را تحلیل نمود. پژوهش حاضر با استفاده از راهکارهای ارائه شده در زمینه تحلیل گفتمان انتقادی و با توجه به الگوی ون لیوون (2008) که الگویی جامعهشناختی- معنایی است، به بررسی بازنمایی شخصیت زنان در داستان مالیخولیای محبوب من میپردازد. در این پژوهش، از روش کیفی استفاده شده است و همچنین جهت بررسی دقیقتر دادهها، از روش کمی نیز استفاده شده است. هدف از انجام این پژوهش، تحلیل و تبیین چگونگی نگرش نویسنده داستان نسبت به بازنمایی شخصیت زنان جامعه امروزی به عنوان کنشگران اجتماعی است. نویسنده کتاب در پی این است که دختران امروزی در نسل بعدی، زنان قدرتمندتری به لحاظ عاطفی و اجتماعی باشند تا بتوانند پا به پای مردان از چالشهای عاطفی عبور کنند.
تفاصيل المقالة
یکی از مهمترین جنبههای اعجاز زبانی قرآن، موسیقی دلنشین آن است که یکی از مؤلفههای آن، القای معانی دینی میباشد. پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی رابطه معنا و آوا در مفاهیم مربوط به موضوعات اخلاقی و معاد بپردازد و تأثیر آن را در پذیرش و اندازه انگیختگی توسط خواننده یا أکثر
یکی از مهمترین جنبههای اعجاز زبانی قرآن، موسیقی دلنشین آن است که یکی از مؤلفههای آن، القای معانی دینی میباشد. پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی رابطه معنا و آوا در مفاهیم مربوط به موضوعات اخلاقی و معاد بپردازد و تأثیر آن را در پذیرش و اندازه انگیختگی توسط خواننده یا شنونده بررسی کند. روش بکاررفته در این پژوهش، کتابخانهای، توصیفی- تحلیلی و آماری میباشد. نتایج حاصل از بررسی دادههای مورد نظر نشان داد که همخوانهای انسدادی در بیان مفهوم معاد بیشترین میزان بسامد و همخوانهای سایشی بیشترین میزان بسامد در بیان مفاهیم اخلاقی را دارا میباشند. این موضوع نشان میدهد که ارتباط مستقیمی بین مشخصههای آوایی و مفاهیم مورد نظر وجود دارد. بدین معنی که هر واکه و همخوان بیانگر یک احساس است. این مسأله، امری فطری است و تقریباً در تمام زبانهای دنیا وجود دارد و نشاندهنده این است که قرآن کریم از همه ظرفیتها و امکانات برای تبلیغ پیام سعادت بهرهمند است.
تفاصيل المقالة
ادبیات و زبان های محلی ایران زمین
,
العدد5,السنة
9
,
زمستان
1398
یکی از جایگاههایی که در اغلب زبانها تمایلی به تولید همخوان از آن نیست، جایگاه تولید ملازی است. تعداد اندکی از زبانهایی که در این جایگاه، همخوان تولید میکنند تنها دارای یک همخوان انسدادیاند. در خصوص زبان فارسی، اکثر دستورنویسان و زبانشناسان بر این نکته توافق دارند أکثر
یکی از جایگاههایی که در اغلب زبانها تمایلی به تولید همخوان از آن نیست، جایگاه تولید ملازی است. تعداد اندکی از زبانهایی که در این جایگاه، همخوان تولید میکنند تنها دارای یک همخوان انسدادیاند. در خصوص زبان فارسی، اکثر دستورنویسان و زبانشناسان بر این نکته توافق دارند که در این زبان، گونۀ معیار تنها یک واج انسدادی ملازی وجود دارد و این واج انسدادی ملازی، همخوان انسدادی ملازی واکدار است که میتواند در بافتهای مختلف، واجگونههای متفاوتی تولید کند. بهرغم این وضعیت در گونۀ معیار، در برخی از گونهها به نظر میرسد که دو همخوان ملازی وجود دارد. پژوهش پیش رو میکوشد تا با بررسی ویژگی آکوستیکی همخوان انسدادی ملازی در گویش نیریزی این مهم را ارزیابی کند. دادههای موجود در این پژوهش، گفتار گویشورانی است که با استفاده از نرمافزار PRAAT ، تجزیه و تحلیل شده است. پژوهش حاضر نشان میدهد که در این گویش، علاوه بر واج /G/، واج /q/ که در برخی از دورههای تطور زبان فارسی دیده شده است، وجود دارد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications