فهرس المقالات محمد ربانی خوراسگانی


  • المقاله

    1 - تولید محتوای رسانه‌های جمعی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و یادگیری افراد برای ارتقای سواد رسانه‌ای
    مطالعات رسانه ای , العدد 5 , السنة 16 , زمستان 1400
    زمینه: بر اساس یافته‌های به دست آمده تیپ شخصیتی افراد بر میزان توجه آن‌ها به رسانه‌ها و سطح یادگیری تأثیرگذار است؛ بنابراین یکی از دلایلی که رسانه‌های جمعی گوناگون تأثیرات متفاوتی بر مخاطبین مختلف دارند، تفاوت ویژگی‌های شخصیتی افراد است. لذا چنانچه بتوان متناسب با ویژگی أکثر
    زمینه: بر اساس یافته‌های به دست آمده تیپ شخصیتی افراد بر میزان توجه آن‌ها به رسانه‌ها و سطح یادگیری تأثیرگذار است؛ بنابراین یکی از دلایلی که رسانه‌های جمعی گوناگون تأثیرات متفاوتی بر مخاطبین مختلف دارند، تفاوت ویژگی‌های شخصیتی افراد است. لذا چنانچه بتوان متناسب با ویژگی‌های شخصیتی و یادگیری افراد محتوا تولید نمود، می‌توان امیدوار بود تأثیر بیشتری بر آن‌ها گذاشته و زمینه شکوفایی آن‌ها را فراهم کرد.روش: در این تحقیق به روش میکس متد، ضمن بررسی تفاوت شخصیتی و یادگیری افراد که از طریق پرسش‌نامه به دست آمده و با مصاحبه از صاحب‌نظران و فعالان رسانه و روانشناسی، مدل مفهومی تولید محتوای رسانه‌های جمعی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و یادگیری افراد ترسیم شده است.یافته‌های تحقیق: مهم‌ترین یافته‌های این پژوهش عبارتند از:1- مؤلفه توافق‌پذیری با سبک یادگیری تجربه عینی رابطه معکوس دارد. 2- مؤلفه روان‌نژندی با سبک یادگیری مشاهده تأملی رابطه دارد و همچنین مؤلفه‌های برون‌گرایی - درون‌گرایی و مسئولیت‌پذیری با سبک یادگیری مشاهده تأملی رابطه معکوس دارند. 3- الگوی مطلوب تولید محتوا در تحقیق حاضر به شکل مدل پارادایمی نمایش داده شده است. در مدل پارادایمی ارتباط عواملی موجب به وجود آوردن پدیده محوری شده و برای آن پدیده راهبردهایی ارائه می‌شود که در نهایت اجرای آن‌ها پیامدهای مطلوبی را در پی خواهد داشت.نتیجه‌گیری: با در نظر گرفتن ویژگی‌های شخصیتی و یادگیری افراد می‌توان محتوای متناسب رسانه‌های جمعی را تولید کرد و بدین وصف با ارتقای قدرت درک، تحلیل و کشف معانی پیام، سواد رسانه‌ای جامعه را ارتقاء داد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - الگوی تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی مجازی بر اساس رفتارشناسی کاربران
    مطالعات رسانه ای , العدد 5 , السنة 17 , زمستان 1401
    بر اساس یافته‌های به دست آمده ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری افراد بر میزان توجه آن‌ها به شبکه‌های اجتماعی تأثیرگذار است. لذا چنانچه بتوان متناسب با این ویژگی‌ها و تفاوت‌ها محتوا تولید نمود، می‌توان امیدوار بود تأثیر بیش‌تری بر آن‌ها گذاشته و زمینه شکوفایی آن‌ها را فراهم کرد أکثر
    بر اساس یافته‌های به دست آمده ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری افراد بر میزان توجه آن‌ها به شبکه‌های اجتماعی تأثیرگذار است. لذا چنانچه بتوان متناسب با این ویژگی‌ها و تفاوت‌ها محتوا تولید نمود، می‌توان امیدوار بود تأثیر بیش‌تری بر آن‌ها گذاشته و زمینه شکوفایی آن‌ها را فراهم کرد. در این تحقیق به روش میکس متد(کمی-کیفی)، ضمن بررسی میزان و چگونگی حضور کاربران در شبکه‌های اجتماعی از طریق پرسش‌نامه و در عین حال با مصاحبه از صاحب‌نظران و روان‌شناسان و تحلیل آن‌ها به روش گرندد تئوری، الگوی تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی بر اساس رفتارشناسی کاربران ترسیم شده است. مهم‌ترین یافته‌های این پژوهش عبارتند از: شبکه‌های اجتماعی واتساپ، تلگرام و اینستاگرام با 34، 26 و 22 درصد بیش‌ترین میزان استفاده را به خود اختصاص داده‌اند. موضوعات اجتماعی، آموزشی و فرهنگی با 23، 19 و 15 درصد بیش‌ترین موضوعات مورد علاقه مخاطبین هستند. قالب محتوایی ویدئو با 39 درصد بیش‌تر از سایر قالب‌های محتوایی نظر مخاطبین را جلب می‌کند. الگوی تولید محتوا در تحقیق حاضر به شکل مدل پارادایمی نمایش داده شده است. در مدل پارادایمی ارتباط عواملی موجب به وجود آوردن پدیده محوری شده و برای آن پدیده راهبردهایی ارائه می‌شود که در نهایت اجرای آن‌ها پیامدهای مطلوبی را در پی خواهد داشت. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت با در نظر گرفتن ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی افراد می‌توان محتوای مناسب برای شبکه‌های اجتماعی تولید کرد و بدین وصف تأثیر بیش‌تری بر کاربران گذاشته و هدف‌مندی شبکه‌های اجتماعی را افزایش داد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - حل دستگاه نامتناهی معادلات انتگرال غیرخطی بوسیله عملگر تراکمی - تعمیم‌‌یافته مر - کلر، اندازه نافشردگی و روش هموتوپی اختلالات بهبودیافته
    پژوهش های نوین در ریاضی , العدد 14 , السنة 4 , تابستان 1397
    در این مقاله برای اثبات وجود جواب دستگاه نامتناهی معادلات انتگرال غیرخطی، فضای جواب را فضای شامل همه دنباله‌های همگرا با حد متناهی که با نرم مناسب یک فضای باناخ است در نظر می‌گیریم. با ایجاد تعمیمی ازعملگرهای تراکمی مر - کلر بنام عملگرهای تراکمیF تعمیم‌یافته مر - کلر[1 أکثر
    در این مقاله برای اثبات وجود جواب دستگاه نامتناهی معادلات انتگرال غیرخطی، فضای جواب را فضای شامل همه دنباله‌های همگرا با حد متناهی که با نرم مناسب یک فضای باناخ است در نظر می‌گیریم. با ایجاد تعمیمی ازعملگرهای تراکمی مر - کلر بنام عملگرهای تراکمیF تعمیم‌یافته مر - کلر[1] و اندازه نافشردگی[2] به اثبات چند قضیه در خصوص وجود نقطه ثابت می‌پردازیم. با این کارسعی می‌کنیم بعضی از قضایایی که توسط نویسندگان دیگر [مانند 3, 19] در خصوص وجود جواب بوسیله قضایای نقطه ثابت ارایه شده است را گسترش دهیم. سپس برای اعتبار و کاربرد قضایای پیشنهادیمان، یک نمونه از دستگاه معادلات انتگرال غیرخطی نامتناهی را مورد نظر قرار داده و اثبات وجود جواب آن را به کمک قضایای فوق انجام می‌دهیم. در آخر برای توانمندی و جذابیت بیشتر این تحقیق، یک الگوریتم تکراری توسط روش هموتوپی اختلالات بهبودیافته و تجزیه ادومین[3] پدید آورده و از آن برای بدست آوردن جواب تقریبی دستگاه نامتناهی معادلات انتگرال غیرخطی فوق استفاده می‌کنیم.      تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - تعیین کارایی، رضایتمندی و بهره وری سیستم حمل و نقل عمومی با استفاده از تحلیل پوششی داده ها و مطالعه کاربردی آن روی خطوط اتوبوسرانی مشهد
    پژوهش های نوین در ریاضی , العدد 38 , السنة 8 , پاییز 1401
    روند رشد جمعیت و توسعه ی شهرها در دهه های اخیر، استفاده از وسایل نقلیه اعم از شخصی و عمومی را به دنبال داشته است. در این میان وسایل حمل و نقل عمومی با توجه به مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی، توجهات زیادی را بخود جلب کرده است. بنابراین مسئولین برنامه ریزی شهری و شهردا أکثر
    روند رشد جمعیت و توسعه ی شهرها در دهه های اخیر، استفاده از وسایل نقلیه اعم از شخصی و عمومی را به دنبال داشته است. در این میان وسایل حمل و نقل عمومی با توجه به مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی، توجهات زیادی را بخود جلب کرده است. بنابراین مسئولین برنامه ریزی شهری و شهرداری ها سعی در رفع مشکلاتی همچون؛ آلودگی های زیست محیطی، تراکم ترافیک های سنگین، ناامنی در برخی مسیرها، وجود تصادفات شدید در برخی معابر و مصرف بی رویه ی سوخت های متناسب با وسایل نقلیه (اعم از نفت گازوئیل و بنزین) می باشند تا تدابیری مناسب بیندیشند. تحلیل پوششی داده ها با راهکارهای مناسب ریاضی که دارد می تواند ابزاری دقیق و جامع برای بررسی چنین وضعیت هایی باشد، تا مدیران بتوانند با کمک آن بهترین تصمیم را اتخاذ نمایند و موانع موجود را برطرف نمایند. هدف ما در این مقاله، تعیین کارایی، رضایتمندی و بهره وری (بهره وری کارایی و بهره وری رضایتمندی) وسایل نقلیه ی عمومی بطور خاص 10 خطوط اتوبوسرانی شهر مشهد می باشد، بطوری که بهره وری آنها در سه سال متوالی 91، 92 و 93 مورد ارزیابی قرار گرفته است و نسبت بهره وری رضایت مندی به بهره وری کارایی هر خط مورد محاسبه قرار گرفت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی میزان روحیه کارآفرینی دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 25 , السنة 8 , پاییز 1396
    مقدمه: در حال حاضر با توجه به بحران عظیم بیکاری که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با آن روبرو هستند، ایجاد سیاست‌هایی در جهت اشتغال‌زایی و توسعه کارآفرینی از جمله رسالت‌های اصلی نظام آموزش عالی کشور می‌باشد. از طرفی شرط لازم برای توسعه کارآفرینی، برخورداری دانشجویان از روحیه ک أکثر
    مقدمه: در حال حاضر با توجه به بحران عظیم بیکاری که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با آن روبرو هستند، ایجاد سیاست‌هایی در جهت اشتغال‌زایی و توسعه کارآفرینی از جمله رسالت‌های اصلی نظام آموزش عالی کشور می‌باشد. از طرفی شرط لازم برای توسعه کارآفرینی، برخورداری دانشجویان از روحیه کارآفرینی است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت روحیه کارآفرینی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گردید. روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع مطالعات توصیفی مقطعی است که در آن 78 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1394 به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزارجمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای روا و پایا شامل 50 سوال مربوط به سنجش روحیه کارآفرینی با مقیاس لیکرت 5 درجه‌ای بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t تک نمونه‌ای،t مستقل، انالیز واریانس) انجام گرفت. یافته‌‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که میانگین نمره روحیه کارآفرینی دانشجویان بالاتر از حد متوسط (3) است (0/42±0/70). هم‌چنین میانگین و انحراف معیار نمرات در حیطه‌های ریسک‌پذیری، استقلال‌طلبی، کنترل درونی، توفیق‌طلبی و خلاقیت به ترتیب 0/59±3/35، 0/60±3/76، 0/56±3/75، 0/47±4/02، 0/54±3/62 بود. میانگین نمره کارآفرینی برحسب جنسیت، وضعیت تاهل و وضعیت اقتصادی اختلاف آماری معنادار داشت درحالیکه میانگین نمره کارآفرینی و تمام حیطه‌های آن برحسب مقطع و ترم تحصیلی تفاوت آماری معناداری نداشت. نتیجه‌گیری: میانگین بالاتر از حد متوسط روحیه کارآفرینی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌تواند اجرا و پیشبرد برنامه‌های مربوط به توسعه و آموزش‌های کارآفرینی را میسر سازد. تفاصيل المقالة