فهرس المقالات کورش فتحی واجارگاه


  • المقاله

    1 - مفهوم‌سازی برنامه درسی زائد در نظام آموزش عالی ایران
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1397
    پژوهش حاضر با هدف مفهوم‌سازی برنامه درسی ناکارآمد (زائد) در نظام آموزش عالی ایران انجام شده است. پارادایم حاکم بر مطالعه حاضر کیفی و با استفاده از روش تحقیق داده بنیاد انجام شده است. حوزة مورد مطالعه این پژوهش شامل صاحب‌نظران برنامه درسی و نظام آموزش عالی ایران است که ب أکثر
    پژوهش حاضر با هدف مفهوم‌سازی برنامه درسی ناکارآمد (زائد) در نظام آموزش عالی ایران انجام شده است. پارادایم حاکم بر مطالعه حاضر کیفی و با استفاده از روش تحقیق داده بنیاد انجام شده است. حوزة مورد مطالعه این پژوهش شامل صاحب‌نظران برنامه درسی و نظام آموزش عالی ایران است که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند با 21 نفر صاحب‌نظر مصاحبه شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه‌های نیمه ساختارمند بود که با این تعداد نمونه اشباع تئوریک در داده‌ها حاصل شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در قالب مدل پارادایم اشتراوس و کوربین انجام گرفت. جمعاً 103 کد باز، 18 کد محوری و 6 کد انتخابی از مصاحبه‌های صورت گرفته در طی سه مرحله کدگذاری شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که مهم‌ترین عوامل علی، مداخله‌گر، زمینه‌ای، راهبردها و پیامد به ترتیب عبارت است از: انگیزة کم در بین استادان و دانشجویان، حضور طراحان و برنامه‌ریزان در تدوین برنامه درسی با رویکرد سلیقه‌ای، سیاست‌های تمرکزگرایانه و عرضه‌محور، دانش‌محور نبودن اقتصاد کشور، مسئله‌محور نبودن برنامه‌های درسی و اختصاص بودجه ناکافی، افزایش نرخ بیکاری به‌ویژه در بین دانش‌آموختگان، نیروی انسانی ناکارآمد، فرار مغزها و کاهش بی‌اعتمادی به آموزش عالی از جمله یافته‌های این مطالعه بود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 1 , السنة 18 , بهار 1400
    این پژوهش با هدف، اعتباریابی الگوی مطلوب جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد؛ که ازنظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، به‌صورت آمیخته اکتشافی است در مرحلۀ کیفی از روش گراند تئوری و تحلیل مضمون و در مرحله کمی از روش پیمایشی استفاده شد. در بخش پژوهش اسناد أکثر
    این پژوهش با هدف، اعتباریابی الگوی مطلوب جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد؛ که ازنظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، به‌صورت آمیخته اکتشافی است در مرحلۀ کیفی از روش گراند تئوری و تحلیل مضمون و در مرحله کمی از روش پیمایشی استفاده شد. در بخش پژوهش اسناد 50 پژوهش موردمطالعه قرار گرفت در مرحله کیفی با 12 نفر صاحب‌نظر مصاحبه عمیق به عمل آمد. جامعۀ آماری در پژوهش، اعضای هیئت‌علمی بودند که در مرحلۀ کیفی، به تعداد 12 نفر و در مرحلۀ کمی، به تعداد 334 نفر از واحدهای دانشگاهی شهر تهران انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز در مرحلۀ کیفی با استفاده از مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند مبتنی بر تئوری داده بنیاد و در مرحله کمی، با استفاده از پرسشنامۀ طراحی شده، جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل گردید. نتایج نشان داد در تبیین مواضع مثبت و منفی، توسعه کمی و کیفی دانشگاه، اصلاح کارکردهای دانشگاهی، جهانی‌شدن، ارجحیت اهداف سیاسی به اهداف آموزشی تأثیرگذار بود. در تبیین عوامل مؤثر بر پذیرش، ساختارها، نیروی انسانی و اهداف مؤثر بودند. در تبیین عوامل جذب دانشجویان خارجی برنامه‌های حمایتی، عملکرد نمادین و عملکرد تنظیمی مؤثر بودند. در تبیین زمینه‌های پذیرش دارای مزیت نسبی دانشجویان خارجی، زمینه‌ها، رفتارها و ساختارها حاصل شد. در تبیین عوامل تسهیل روند جذب دانشجویان خارجی، مزیت رقابتی، استعداد دانشگاه حاصل شد. درنهایت در تبیین موانع جذب دانشجویان خارجی موانع فناورانه، فرهنگی، پداگوژیکی، سیاسی و اقتصادی مؤثر بوده‌اند.نتایج تحقیق در مورد جذب دانشجویان خارجی نشان داد این فرآیند دارای مخالفین و موافقینی است، در عین حال به منظور جذب حداکثری، راهبردهایی لازم است، همچنین در این تحقیق مهمترین عوامل و عوامل پیشرانی که در فرآیند جذب تأثیر می‌گذارد معرفی شدند در این تحقیق شرایط و مزیت‌های دانشگاه‌ها برای جذب و عوامل بازدارنده جذب دانشجویان معرفی شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - طراحی الگوی نظری ساختارهای جدید دانش درشبکه اجتماعی و بهبود کیفیت آموزش
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1397
    با افزایش گرایش دانشگاه ها و دانشجویان به استفاده از امکانات و توانمندی های شبکه های اجتماعی و انتخاب آنها به عنوان یک مکانیسم ارتباطی، به کارگیری این شبکه ها برای توسعه دانش و پژوهش امری ضروری است. هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی نظری ساختارهای جدید دانش در شبکه اجتماعی أکثر
    با افزایش گرایش دانشگاه ها و دانشجویان به استفاده از امکانات و توانمندی های شبکه های اجتماعی و انتخاب آنها به عنوان یک مکانیسم ارتباطی، به کارگیری این شبکه ها برای توسعه دانش و پژوهش امری ضروری است. هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی نظری ساختارهای جدید دانش در شبکه اجتماعی و بهبود کیفیت آموزش بود. این پژوهش از نوع کیفی بودو با استفاده از روش نظریه داده بنیاد و نمونه گیری هدفمند انجام شد. داده های مورد نیاز این پژوهش در دو بخش مصاحبه و بررسی اسناد جمع آوری شد. در بخش اول از طریق مصاحبه با آن دسته از افرادی که در زمینه شبکه های اجتماعی در آموزش تخصص داشتند و در بخش دوم اسناد و منابع منتشر شده مرتبط با شبکه اجتماعی که در قالب مقاله و کتاب انتشار یافته بودند، به جمع آوری داده ها پرداخته شد. داده های حاصل از آنها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شد . نتیجه این پژوهش نشان داد که الگوی ساختارهای جدید دانش در شبکه اجتماعی و بهبود آموزش مستلزم به کارگیری عواملی مانند آموزش تفکر منطقی، قوانین اخلاقی، تجارب مشترک، هویت و تسهیل انطباق و سازگاری می باشد. همجنین این الگو نیازمند بسترها و زمینه های فنی و حمایت تدریجی در آموزش ، ارائه استراتژی ها و راهبردهایی مانند آموزش مهارتهای فنی، ارائه اطلاعات به روز آموزشی وآموزش شیوه های تعامل پیچیده می باشد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - عوامل مؤثر بر موفقیت پیاده‌سازی یادگیری از طریق موبایل با استفاده از نظریه کنش منطقی
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 1 , السنة 6 , بهار 1395
    هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عوامل مؤثر بر موفقیت پیاده‌سازی یادگیری از طریق موبایل در کارکنان شرکت پتروشیمی شازند با استفاده از نظریه کنش منطقی می‎باشد. روش پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث گردآوری داده‎ها از نوع توصیفی‌ـ همبستگی می‎باشد. جامعه آماری أکثر
    هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عوامل مؤثر بر موفقیت پیاده‌سازی یادگیری از طریق موبایل در کارکنان شرکت پتروشیمی شازند با استفاده از نظریه کنش منطقی می‎باشد. روش پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث گردآوری داده‎ها از نوع توصیفی‌ـ همبستگی می‎باشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان شرکت پتروشیمی شازند است که حجم آنها در سال 1393 مجموعاً، 1700 نفر می‎باشد. از بین آنها، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 313 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‎ها از پرسش‌نامه محقق‌ساخته‌‌ای استفاده شد که پایایی برای کل پرسش‌نامه برابر 0/88 به دست آمد. هم‌چنین برای بررسی سؤال‎های پژوهش، از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. با توجه به نتایج به‌دست آمده از میزان تمایل به یادگیری، میزان کنترل رفتاری، میزان آگاهی و ذهنیت و قصد یادگیری در بین کارکنان شرکت پتروشیمی شازند نشان می‌‌دهد که ذهنیت بسیار مثبت و موافقی در مورد این نوع از یادگیری در بین کارکنان این شرکت وجود دارد. هم‎چنین، تمایل به یادگیری، کنترل رفتاری، آگاهی و ذهنیت؛ قصد یادگیری از طریق موبایل در شرکت پتروشیمی شازند را پیش‌بینی می‎کند. تفاصيل المقالة