با ظهور پدیده ای به نام انقلاب صنعتی چهارم، سیستمها، فناوریها و کاربردهای آن، کشورهای توسعهیافته مانند: آلمان، آمریکا، ژاپن و برخی از کشورهای درحالتوسعه مانند: چین، هند، تلاش به ایجاد زیرساختهای مناسب، ارزیابی و ارتقاء میزان آمادگی خود جهت ورود مؤلفههای انقلاب صنع أکثر
با ظهور پدیده ای به نام انقلاب صنعتی چهارم، سیستمها، فناوریها و کاربردهای آن، کشورهای توسعهیافته مانند: آلمان، آمریکا، ژاپن و برخی از کشورهای درحالتوسعه مانند: چین، هند، تلاش به ایجاد زیرساختهای مناسب، ارزیابی و ارتقاء میزان آمادگی خود جهت ورود مؤلفههای انقلاب صنعتی چهارم در صنایع گوناگون نموده تا از طریق دیجیتالسازی به کسب مزایای فراوان آن دست یابند؛ بنابراین، ارزیابی میزان آمادگی سازمانها و صنایع برای ورود به این انقلاب صنعتی دیجیتال، ضروری است که در راستای آن، استراتژیهای لازم برای نیل به میزان آمادگی مطلوب برای پیادهسازی فناوریها و سیستمهای انقلاب صنعتی چهارم تعیین گردد. ازاینرو، پژوهش حاضر پس از مرور گسترده ادبیات تحقیق با هدف معرفی برترین مدلهای آمادگی سازمان برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم و سپس ارزیابی آنها، به صنعتگران و سازمانها در استفاده از مدل های آمادگی مناسب یاری خواهد رساند. نتایج نشان می دهد که برترین مدل بر اساس شش معیار ارزیابی پژوهش، مدل آمادگی ایمپالس بوده و با فاصلۀ اندک در رتبۀ دوم، مدل آمادگی دانشگاه وارویک قرار دارد.
تفاصيل المقالة
هدف از اين پژوهش، شناسایی و رتبه بندی توانمندسازهای پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت
پارس ام سی اس است. به این منظور از رویکرد تحلیل اهمیت – عملکرد استفاده شده است. نخست با مطالعه پیشینه پژوهش، توانمندسازهای پیاده سازی مدیریت دانش شامل 7 عامل ساختار سازمانی، فرهنگ سازما أکثر
هدف از اين پژوهش، شناسایی و رتبه بندی توانمندسازهای پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت
پارس ام سی اس است. به این منظور از رویکرد تحلیل اهمیت – عملکرد استفاده شده است. نخست با مطالعه پیشینه پژوهش، توانمندسازهای پیاده سازی مدیریت دانش شامل 7 عامل ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات، رویکرد راهبردی، نیروی انسانی، تعهد و حمایت مدیران، و مدیریت منابع انسانی شناسایی شده اند. سپس اهمیت و عملکرد این عوامل مورد ارزیابی قرار گرفته است. به منظور تعیین اهمیت توانمندسازها از رویکرد تحلیل فرایند سلسله مراتبی و نظر 5 خبره دانشگاهی و به منظور تعیین عملکرد توانمندسازها، از نظر 11 نفر از مدیران و سرپرستان شرکت پارس ام سی اس استفاده شده است. سرانجام، با رویکرد اهمیت- عملکرد توانمندسازها دسته بندی شدند. نتایج نشان داد عوامل فرهنگ سازمانی و تعهد و حمایت مدیران در ناحیه وضعیت عالی قرار گرفته اند و تداوم و حفظ وضع موجود آنها توصیه می شود. همچنین، عوامل مدیریت منابع انسانی و رویکرد راهبردی در ناحيه بحراني واقع شده انـد و توجه و سرمايه گذاري شركت در اين عوامل توصيه مي شود.
تفاصيل المقالة
مشتریان تضمین کننده سود سازمانها هستند. آنچه تاثیر همیشگی بر این فرایند دارد، رضایت آنها است و این رضایت در گروی کیفیت خدماتی است که دریافت میکنند. بدون شک تمامی سازمانها به دنیال دستیابی به کیفیت مطلوب اند، اما این امر در سازمانهای خدماتی از اهمیت بیشتری برخوردار ا أکثر
مشتریان تضمین کننده سود سازمانها هستند. آنچه تاثیر همیشگی بر این فرایند دارد، رضایت آنها است و این رضایت در گروی کیفیت خدماتی است که دریافت میکنند. بدون شک تمامی سازمانها به دنیال دستیابی به کیفیت مطلوب اند، اما این امر در سازمانهای خدماتی از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این پژوهش، مشخصههای کیفیت با بررسی دو مدل SERVQUAL، TRANSQUAL، استاندارد EN13816 و فرم نظرسنجی فعلی شرکت شناسایی شده و سپس با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی، مدلی بومی برای شرکت حمل و نقل ریلی نورالرضا توسعه یافته است. جامعه آماری پژوهش تمامی مسافران ایرانی هستند که از خدمات این شرکت استفاده مینمایند. حجم نمونه ۲۷۴ نفر بوده که به روش تصادفی ساده انتخاب شدهاند. پس از گردآوری دادهها، ۲۲ مشخصه در ۵ بعدِ راحتی و آسایش، پاکیزگی، قابلیت اطمینان، زیبایی، و محیط زیست دستهبندی گردیدند. سپس، به روش تحلیل عاملی تاییدی، مدل مورد تایید قرار گرفت. در مرحله بعد، بر اساس مدل پیشنهادی، سطح کیفیت خدمات شرکت اندازهگیری و شکاف بین انتظارات و ادراکات مسافرین تحلیل شد. بهترین عملکرد شرکت در بعد راحتی، و بدترین عملکرد در بعد محیط زیست بوده است. همچنین، نتایج نشان میدهد شکاف کیفیت خدمات شرکت در تمامی ابعاد معنادار است. بیشترین شکاف در بعد محیط زیست و کمترین شکاف در بعد زیبایی مشاهده شده است. در پایان تاثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر روی ابعاد کیفیت خدمات مورد بررسی قرار گرفت.
تفاصيل المقالة
ظهور بانکهای خصوصی و افزایش رقابت در نظام بانکداری و همچنین نقش مؤسسات مالی و بانکها در رشد و توسعه اقتصادی کشور، موجب شده که عملکرد بخش بانکداری و ارزیابی آن مورد توجه بسیاری از مدیران و محققین قرار گیرد. یکی از مدلهای ارزیابی عملکرد معتبر برای بانکها و موسسات مالی أکثر
ظهور بانکهای خصوصی و افزایش رقابت در نظام بانکداری و همچنین نقش مؤسسات مالی و بانکها در رشد و توسعه اقتصادی کشور، موجب شده که عملکرد بخش بانکداری و ارزیابی آن مورد توجه بسیاری از مدیران و محققین قرار گیرد. یکی از مدلهای ارزیابی عملکرد معتبر برای بانکها و موسسات مالی مدل کملز است. این مدل، عملکرد را در شش حوزه کفایت سرمایه، کیفیت داراییها، کیفیت مدیریت، درآمدها، نقدینگی و حساسیت به ریسک بازار، ارزیابی میکند. هدف از انجام این پژوهش، ارائه الگویی برای تحلیل عوامل موثر برکیفیت مدیریت، به عنوان یکی از ابعاد مهم در مدل کملز، از طریق شناسایی و بررسی ارتباط میان عوامل با رویکرد نقشه شناختی فازی و تحلیل Mic Mac است. این پژوهش از جنبه هدف کاربردی و از ماهیت گردآوری دادهها پیمایشی بوده است. نمونه آماری این پژوهش، 10 نفر از خبرگان صنعت بانکداری و ابزار گرداوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. بر اساس نتایج، 13 عامل شناسایی شدند که از بین آنها نسبت هزینههای عملیاتی و اجتناب از پولشویی تأثیر پذیرترین و حاکمیت شرکتی تأثیرگذارترین عامل در کیفیت مدیریت صنعت بانکداری تعیین شدند.
تفاصيل المقالة
به دلیل وجود پیچیدگی در زنجیره تأمین و بهمنظور مدیریت بهتر آن، شرکتها فناوریهای نوین را عامل بالقوهای برای بهبود عملکرد زنجیره تأمین خود در نظر میگیرند. یکی از این فناوریهای نوظهور اینترنت اشیا است. اینترنت اشیاء با تاثیرگذاری در بخشهای گوناگون مدیریت زنجیره تأم أکثر
به دلیل وجود پیچیدگی در زنجیره تأمین و بهمنظور مدیریت بهتر آن، شرکتها فناوریهای نوین را عامل بالقوهای برای بهبود عملکرد زنجیره تأمین خود در نظر میگیرند. یکی از این فناوریهای نوظهور اینترنت اشیا است. اینترنت اشیاء با تاثیرگذاری در بخشهای گوناگون مدیریت زنجیره تأمین باعث افزایش کارایی و بهبود عملکرد آنها در یک سازمان میشود. در این دوره زمانی، صنعت خودرو برای رسیدن به بهره وری مطلوب و تولید در سطح جهانی، ناچار به ورود به نسل چهارم صنعت است و دروازه صنعت 4، اینترنت اشیاء میباشد. هدف از این پژوهش، شناسایی الزامات بکارگیری اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو میباشد. در این راستا پژوهش حاضر با روش کیفی و با استفاده از رویکرد ظاهرشونده (گلیزری) نظریه داده بنیاد کلاسیک و مصاحبه با متخصصان و خبرگان صنعت خودرو و خبرگان دانشگاهی درسال1400 به جمعآوری و تحلیل داده ها پرداخته است. عوامل سازمانی، اجتماعی(محیطی)، مدیریتی، صنعتی و اقتصادی(مالی) بعنوان الزامات بکارگیری اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو شناسایی شدند. مدل مفهومی الزامات اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو با 5 مقوله و 20 مولفه ترسیم گردید.
تفاصيل المقالة
اساسیترین ویژگی سازمانهای هوشمند در قرن بیست و یکم، تمرکز بر اطلاعات و دانش است. دانش، ابزار قدرتمندی است که میتواند تغییرات و نوآوری را در سراسر جهان ایجاد کند. سازمان¬ها در صورتی می¬توانند داراییهای دانش خود را مدیریت کنند که موانع مرتبط با فرایندهای مدیریت دانش ر أکثر
اساسیترین ویژگی سازمانهای هوشمند در قرن بیست و یکم، تمرکز بر اطلاعات و دانش است. دانش، ابزار قدرتمندی است که میتواند تغییرات و نوآوری را در سراسر جهان ایجاد کند. سازمان¬ها در صورتی می¬توانند داراییهای دانش خود را مدیریت کنند که موانع مرتبط با فرایندهای مدیریت دانش را به حداقل و توانمندسازها را به حداکثر برسانند. هدف از اين پژوهش، شناسایی و رتبهبندی توانمندسازهای پیادهسازی مدیریت دانش در شرکت پارس ام سی اس است. اين پژوهش، از لحاظ هدف، کاربردي و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی موردی است. رویکرد استفاده شده، AHP و تحلیل اهمیت – عملکرد IPA بوده است. گردآوري اطلاعات در این پژوهش، به دو روش كتابخانه¬اي و ميداني (پرسشنامه) صورت گرفته است. نخست با مطالعه پیشینه پژوهش، توانمندسازهای پیادهسازی مدیریت دانش، شامل هفت عاملِ ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات، رویکرد راهبردی، نیروی انسانی، تعهد و حمایت مدیران و مدیریت منابع انسانی شناسایی شدهاند. سپس، اهمیت و عملکرد این عوامل مورد ارزیابی قرار گرفته است. بهمنظور تعیین اهمیت توانمندسازها، از رویکرد تحلیل فرایند سلسلهمراتبی و نظرِ پنج خبره دانشگاهی و بهمنظور تعیین عملکرد آنها، از نظر 11 نفر از مدیران و سرپرستان شرکت پارس ام سی اس استفاده شده است. سرانجام، با رویکرد اهمیت - عملکرد، توانمندسازها دستهبندی شدند. نتایج، نشان داد، عواملِ «فرهنگ سازمانی» و «تعهد و حمایت مدیران» در ناحیه وضعیت عالی قرار گرفتهاند و تداوم و حفظ وضعِ موجود آنها توصیه میشود. همچنین، عواملِ «مدیریت منابع انسانی» و «رویکرد راهبردی» در ناحيه بحراني واقع شدهاند و توجه و سرمایهگذاری شركت در اين عوامل، توصيه میشود.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications