زمینه: صنعت بانکداری بهعنوان یکی از بااهمیتترین بخشهای اقتصادی کشور ، متخصصان و خبرگان اقتصادی را به این فکر انداخته تا با شناخت آینده از نوسان وبی ثباتی آن در مواجه با تغییرات پیش رو جلوگیری کرده و زمینه رشد و توسعه این بخش را فراهم آورند. هدف: هدف این پژوهش تدوین س أکثر
زمینه: صنعت بانکداری بهعنوان یکی از بااهمیتترین بخشهای اقتصادی کشور ، متخصصان و خبرگان اقتصادی را به این فکر انداخته تا با شناخت آینده از نوسان وبی ثباتی آن در مواجه با تغییرات پیش رو جلوگیری کرده و زمینه رشد و توسعه این بخش را فراهم آورند. هدف: هدف این پژوهش تدوین سناریوهای صنعت بانکداری با رویکرد آیندهپژوهی است. روش: روش این پژوهش مبتنی بر سناریو نگاری در آیندهپژوهی است.ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه، مصاحبه، فیشبرداری و شبکههای اطلاعاتی و آماری میباشد. در این تحقیق جامعه آماری مدیران و متخصصان بانکی و اساتید دانشگاه آشنا با حوزه بانکداری میباشند که با توجه به نوع اطلاعات لازم برای انجام تحقیق از نمونهگیری غیر احتمالی قضاوتی استفادهشده است. یافتهها: پس از تدوین پرسش آغازین و مشخص کردن موضوع اصلی، تشکیل پانل خبرگان، انجام مصاحبههای اکتشافی و مشخص کردن نیروهای پیشران،64 متغیر بهعنوان عوامل اولیه مؤثر بر صنعت بانکداری بهصورت یک ماتریس 64*64 در اختیار خبرگان قرار گرفت و بعد به کمک نرمافزار میک مک،12 عامل کلیدی استخراج و به 38 وضعیت مختلف طبقهبندی گردید سپس این وضعیتها برای تمام عوامل کلیدی بهصورت ماتریسی 38*38 در اختیار متخصصین قرار داده شد و در نرمافزار سناریو ویزارد تحلیل گردید و چهار سناریو استخراج شد. نتیجهگیری: درنهایت 3 سناریوی قوی،1 سناریوی باورکردنی و 8 سناریوی ضعیف شناسایی شد و در سه گروه مطلوب، ایستا و بحران طبقهبندی گردید و برای توسعه صنعت بانکداری راهبردهایی ارائه شد.
تفاصيل المقالة
رهبری و مدیریت آموزشی
,
العدد2,السنة
14
,
تابستان
1399
هدف کلی این پژوهش، طراحی الگوی شهرداری کارآفرین با محوریت آموزش گردشگری (مولفه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی) و نقش میانجی سرمایه اجتماعی بود. روش پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارشناسان شهرداری گرگان به تعداد 400 نفر بود أکثر
هدف کلی این پژوهش، طراحی الگوی شهرداری کارآفرین با محوریت آموزش گردشگری (مولفه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی) و نقش میانجی سرمایه اجتماعی بود. روش پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارشناسان شهرداری گرگان به تعداد 400 نفر بود که با استفاده از جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان، تعداد 196 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش از روش کتابخانه ای و روش میدانی برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته شهرداری کارآفرین (8 سؤال)، سرمایه اجتماعی (6 سؤال) و توسعه آموزش گردشگری (15 سؤال) بوده است. جهت بررسی روایی پرسشنامه ها از روش روایی محتوایی استفاده شده است. در روایی محتوایی از نظرات اساتید و خبرگان سازمان شهرداری و میراث فرهنگی استفاده شد و پس از جرح و تعدیل پرسشنامه نهایی تهیه گردید. پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ با میزان 862/. مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادههای بهدستآمده از نرم افزار smart pls استفاده گردید. نتایج نشان داد که شهرداری کارآفرین بر آموزش گردشگری تأثیرگذار است و همچنین شهرداری کارآفرین بر سرمایه اجتماعی تأثیرگذار است. لذا الگوی شهـرداری کارآفرین می تواند راه را برای گسترش توسعه آموزش گردشگری و به تبع آن افزایش مشارکت ازطریق توسعه سرمایه اجتماعی فراهم سازد.
تفاصيل المقالة
رهبری و مدیریت آموزشی
,
العدد5,السنة
14
,
زمستان
1399
چکیده: هدف اصلی این تحقیق ارائه الگوی کارآفرینی فناورانه می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، دبیران کارآفرینی مدارس استان گلستان می باشند که تعداد آنها711 نفربوده و بر اساس فرمول کوکران 203 نفربه روش تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب و از دبیران أکثر
چکیده: هدف اصلی این تحقیق ارائه الگوی کارآفرینی فناورانه می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، دبیران کارآفرینی مدارس استان گلستان می باشند که تعداد آنها711 نفربوده و بر اساس فرمول کوکران 203 نفربه روش تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب و از دبیران مدارس جهت گردآوری داده، استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه محقق ساخته میباشدکه اعتبار آن با استفاده از اعتبار محتوایی از نوع اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از ظریب آلفای کرونباخ (Alpha>0.7) مورد تایید قرارگرفت. دادهها با استفاده از نرم افزار Smart-Pls مورد پردازش قرار گرفته است.برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری متناسب با سطح سنجش متغیرها و مفاهیم اصلی تحقیق استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین شرایط علی و کارآفرینی فناورانه، بین کارآفرینی فناورانه و راهبردها، بین شرایط مداخله گر و راهبردها، بین شرایط زمینه ای و راهبردها و بین راهبردها با پیامدها ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و کلیه فرضیه ها مورد تایید قرار گرفت.
تفاصيل المقالة
ﻫﺪف ﻣﻘﺎﻟه ﺣﺎﺿﺮ ﻃﺮاﺣﻲ الگوی کارآفرینی فناورانه مبتنی بر بر فناوری اطلاعات در راستای توسعه پایدار اقتصادی واحدهای جغرافیایی است. روش ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ اﺳﺖ و ﺑﺪﻳﻦ منظور از روش کیفی استفاده شده است. راهبرد تحقیق اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻈﺮیه ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ از داده ها بود. ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در ﺗﺤﻘﻴﻖ 1 أکثر
ﻫﺪف ﻣﻘﺎﻟه ﺣﺎﺿﺮ ﻃﺮاﺣﻲ الگوی کارآفرینی فناورانه مبتنی بر بر فناوری اطلاعات در راستای توسعه پایدار اقتصادی واحدهای جغرافیایی است. روش ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ اﺳﺖ و ﺑﺪﻳﻦ منظور از روش کیفی استفاده شده است. راهبرد تحقیق اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻈﺮیه ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ از داده ها بود. ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در ﺗﺤﻘﻴﻖ 14 ﻧﻔﺮ، ﺷﺎﻣﻞ اساتید کارآفرینی، دکترای صنایع، دکترای مدیریت، کارشناسان دکترای کارآفرینی و مدیران شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری بوده و راﻫﺒﺮد ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮی در ﺑﺨﺶ ﻛﻴﻔﻲ روش قضاوتی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری استفاده شده است. یافتهها نشان داد: شناخت، درک و خلق کارآفرینی فناورانه، شبکه فناوری اطلاعات و توسعه قابلیت های سرمایه گذاری و بازاریابی کارآفرینانه با در نظر گرفتن، فرصتگرایی، پذیرش و تسهیل گری کارآفرینی و تغییرات در ساختار نوآورانه شبکهها میتواند بر کارآفرینی فناورانه اثرگذار باشد تا نتایج حاصل از آن ما را در ارزش گذاری جدید مبتنی بر فناوری و پیامدهای ایجاد تمایز در سازمان ها هدایت کند. به نظر میرسد راهبردهای حاصل از مدل از جمله اقدامات تسهیلگری، اقدامات ساختاری، راهبردهای زیرساختی و اقدامات علمی- پژوهشی به کارآفرینی فناورانه کمک کند.
تفاصيل المقالة
پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداری
,
العدد5,السنة
2
,
تابستان
1401
ویژگیهای رفتاری مدیران یکی از مهمترین عوامل در تصمیمگیری درباره تأمین مالی و ترکیب ساختار سرمایه شرکت است. با افزایش رقابت و دشواری مدیریت در محیطهای پیچیده سازمانی، سازمانها نیازمند مدیرانی هستند که این پیچیدگیهای ذاتی را در زمان تصمیمگیریهای مهم لحاظ و تفکیک ک أکثر
ویژگیهای رفتاری مدیران یکی از مهمترین عوامل در تصمیمگیری درباره تأمین مالی و ترکیب ساختار سرمایه شرکت است. با افزایش رقابت و دشواری مدیریت در محیطهای پیچیده سازمانی، سازمانها نیازمند مدیرانی هستند که این پیچیدگیهای ذاتی را در زمان تصمیمگیریهای مهم لحاظ و تفکیک کنند. مدیریت ریسک بخش مهمی از این فرآیند تصمیمگیری را تشکیل میدهد. ازاینرو در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر خوشبینی و کوتاه بینی مدیران عامل بر ابعاد مدیریت ریسک شرکت شامل انطباق، استراتژی، عملیات و گزارشگری شرکت با توجه به نقش تعدیل گری ارتباط سیاسی و کارایی مدیرعامل پرداخته و برای این منظور با دادههای مربوط به 130 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1393 الی 1397 با بهکارگیری رگرسیون چند متغیره باداده های ترکیبی موردبررسی قرار گرفت. یافتههای حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که بین خوشبینی مدیرعامل و استراتژی و عملیات شرکت رابطه منفی و گزارشگری شرکت رابطه مثبت و از طرفی بین کوتاه بینی مدیرعامل و استراتژی و انطباق شرکت رابطه منفی و معناداری وجود دارد. ارتباط سیاسی مدیرعامل رابطه بین خوشبینی مدیرعامل و عملیات شرکت و رابطه بین کوتاه بینی و انطباق شرکت را تعدیل منفی میکند و از سوی دیگر کارایی بر رابطه بین خوشبینی مدیرعامل و انطباق و استراتژی شرکت تأثیر مثبت وبر عملیات شرکت تأثیر منفی دارد و کارایی مدیرعامل نقش تعدیل گری مثبت بر رابطه بین کوتاه بینی و استراتژی و گزارشگری شرکت و تعدیل گری منفی با عملیات شرکت دارد.
تفاصيل المقالة
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
العدد4,السنة
9
,
پاییز
1398
زمینه: مراکز رشد و واحدهای فناور از نهادهای تجاری سازی دستاوردهای علمی و پل ارتباطی دانشگاه با جامعه و صنعت میباشند. همچنین این مراکز موجبات هدفمند شدن فعالیتهای علمی–پژوهشی دانشگاهها با نیازهای جامعه را فراهم نموده و از این نظر نیز بسترهای تولید علم و فناوری أکثر
زمینه: مراکز رشد و واحدهای فناور از نهادهای تجاری سازی دستاوردهای علمی و پل ارتباطی دانشگاه با جامعه و صنعت میباشند. همچنین این مراکز موجبات هدفمند شدن فعالیتهای علمی–پژوهشی دانشگاهها با نیازهای جامعه را فراهم نموده و از این نظر نیز بسترهای تولید علم و فناوری را مهیاء ساخته است. هدف: تحقیق حاضر در پی شناسایی رابطه بین ویژگیهای کارآفرینانه مدیران با رفتار نوآورانه از طریق بررسی تفکر انتقادی در شرکتهای دانش بنیان مراکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی است. روش: این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی، از نظر گردآوری اطلاعات از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی، و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران شرکتهای دانش بنیان فعال این مراکز (270 نفر) در سال 1396 بوده است. نمونهگیری به روش در دسترس انجام گردید و تعداد نمونه (با استفاده از جدول مورگان) 155 پرسشنامه محاسبه و تعداد 145 مورد برگشت داده شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه زالی و همکاران (1386)، تفکر انتقادی ریکتس (2009) و رفتار نوآورانه جانسِن (1997) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده شده است. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که با افزایش سطح تفکر انتقادی مدیران، ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه و رفتار نوآورانه آنها افزایش مییابد. همچنین، نتایج مشخص ساخت که بین ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه مدیران با رفتار نوآورانه سازمان از طریق تفکر انتقادی رابطه کاملا معناداری وجود دارد (p<0.05). نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد که مدیران کارآفرین تلاش میکنند که با فعالیت بیشتر و استفاده از دانش و مهارتهای خود راه کارهای جدید از جهت بدست آوردن نتایج قابل قبول در پیچیدگی مسائل واقعی بدست آورند. و همچنین مدیران کارآفرین بایستی بر پیچیدگیهای مسائل واقعی مسلط، انتقادپذیر باشند، و از جهت پیشبینی موقعیت-هایی که نیازمند استدلال است، آمادگی لازم را داشته باشند.
تفاصيل المقالة
برخورداری شرکتها از روابط سیاسی میتواند منابع ارزشمندی برای شرکت فراهم کند. از طرفی سرمایهگذاری شرکتها در حوزه مسئولیت اجتماعی جهت جلب اعتماد جامعه امری ضروری است، ازاینرو هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ارتباط سیاسی مدیرعامل بر ابعاد مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت با تو أکثر
برخورداری شرکتها از روابط سیاسی میتواند منابع ارزشمندی برای شرکت فراهم کند. از طرفی سرمایهگذاری شرکتها در حوزه مسئولیت اجتماعی جهت جلب اعتماد جامعه امری ضروری است، ازاینرو هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ارتباط سیاسی مدیرعامل بر ابعاد مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت با توجه به نقش تعدیل گری کارایی مدیرعامل است، ابعاد مسئولیتپذیری اجتماعی موردبررسی در پژوهش حاضر شامل مسئولیت شرکت در حوزههای زیستمحیطی، عملکرد اجتماعی، منابع انسانی و محصولات و خدمات است و برای این منظور دادههای مربوط به 130 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1394 الی 1398 با بهکارگیری رگرسیون چند متغیره موردبررسی قرار گرفت. یافتههای حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که بین ارتباط سیاسی مدیرعامل و مسئولیت زیستمحیطی و مسئولیت منابع انسانی شرکت ارتباط منفی و معناداری وجود دارد و کارایی مدیرعامل رابطه بین ارتباط سیاسی مدیرعامل و مسئولیت زیستمحیطی شرکت را تعدیل میکند و از طرفی بین ارتباط سیاسی مدیرعامل و عملکرد اجتماعی، مسئولیت محصولات و خدمات شرکت رابطه معناداری وجود ندارد.
تفاصيل المقالة
بازارهای سرمایه نقش با اهمیتی در اقتصاد داشته بنابر این عملکرد مناسب آنها عامل کلیدی در تأمین رشد اقتصادی خواهد بود، لذا اگر بازارهای سرمایه کارآ باشند، توسعه اقتصادی تحقق مییابد. از طرفی ، از آنجاکه در حال حاضر بازارسرمایه کشور با استقبال فراوانی از سوی سرمایهگذاران أکثر
بازارهای سرمایه نقش با اهمیتی در اقتصاد داشته بنابر این عملکرد مناسب آنها عامل کلیدی در تأمین رشد اقتصادی خواهد بود، لذا اگر بازارهای سرمایه کارآ باشند، توسعه اقتصادی تحقق مییابد. از طرفی ، از آنجاکه در حال حاضر بازارسرمایه کشور با استقبال فراوانی از سوی سرمایهگذاران روبرو شده است، بیتردید، بررسی تورشهای رفتاری سرمایهگذاران از اهمیت بسیار زیادی دارد. لذا در این مطالعه به بررسی تأثیر سوگیری رفتاری خودکنترلی بر رفتارمالی و رفاه مالی از طریق نقش تعدیلگرسواد مالی سرمایهگذاران پرداخته شد. برای این منظور، جامعه آماری شامل سرمایهگذاران انفرادی، معاملهگران و کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران بوده که بهطور مستقیم در بازار فعالیت داشتهاند. همچنین نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 421 نفر تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری به روش PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیر خودکنترلی از تأثیر معنادار مثبتی بر رفتار مالی، رفاه مالی و برخوردار میباشد. بدین مفهوم که با افزایش خودکنترلی سرمایهگذاران بازار سهام، رفتار مالی، رفاه مالی آنان افزایش مییابد. همچنین، با وارد کردن متغیر سواد مالی به عنوان متغیر تعدیلگر، شدت رابطه بین خودکنترلی و رفتارو رفاه مالی افزایش مییابد. بدین مفهوم که سواد مالی سرمایه-گذاران انفرادی بازار سهام، باعث تشدید رابطه مثبت بین خودکنترلی با رفتار و رفاه مالی آنان میشود.
تفاصيل المقالة
فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی
,
العدد1,السنة
13
,
بهار
1400
ﻫﺪف ﻣﻘﺎﻟه ﺣﺎﺿﺮ ﻃﺮاﺣﻲ الگوی کارآفرینی فناورانه مبتنی بر بر فناوری اطلاعات در راستای توسعه پایدار اقتصادی واحدهای جغرافیایی است. روش ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ اﺳﺖ و ﺑﺪﻳﻦ منظور از روش کیفی استفاده شده است. راهبرد تحقیق اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻈﺮیه ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ از داده ها بود. ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در ﺗﺤﻘﻴﻖ 1 أکثر
ﻫﺪف ﻣﻘﺎﻟه ﺣﺎﺿﺮ ﻃﺮاﺣﻲ الگوی کارآفرینی فناورانه مبتنی بر بر فناوری اطلاعات در راستای توسعه پایدار اقتصادی واحدهای جغرافیایی است. روش ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ اﺳﺖ و ﺑﺪﻳﻦ منظور از روش کیفی استفاده شده است. راهبرد تحقیق اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻈﺮیه ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ از داده ها بود. ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در ﺗﺤﻘﻴﻖ 14 ﻧﻔﺮ، ﺷﺎﻣﻞ اساتید کارآفرینی، دکترای صنایع، دکترای مدیریت، کارشناسان دکترای کارآفرینی و مدیران شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری بوده و راﻫﺒﺮد ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮی در ﺑﺨﺶ ﻛﻴﻔﻲ روش قضاوتی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری استفاده شده است. یافتهها نشان داد: شناخت، درک و خلق کارآفرینی فناورانه، شبکه فناوری اطلاعات و توسعه قابلیت های سرمایه گذاری و بازاریابی کارآفرینانه با در نظر گرفتن، فرصتگرایی، پذیرش و تسهیل گری کارآفرینی و تغییرات در ساختار نوآورانه شبکهها میتواند بر کارآفرینی فناورانه اثرگذار باشد تا نتایج حاصل از آن ما را در ارزش گذاری جدید مبتنی بر فناوری و پیامدهای ایجاد تمایز در سازمان ها هدایت کند. به نظر میرسد راهبردهای حاصل از مدل از جمله اقدامات تسهیلگری، اقدامات ساختاری، راهبردهای زیرساختی و اقدامات علمی- پژوهشی به کارآفرینی فناورانه کمک کند.
تفاصيل المقالة
نقشواسطهگریکارآفریندرحکمرانیشرکتیوبهبودعملکردمالیاهمیتفراوانیدارد. دراینپژوهشکارآفرینیشرکتیبهعنوانعاملیاثرگذاردربهبودعملکردمالیدرقالبالگوییمورداستفادهقرارگرفت. بااستفادهازروشتحقیقتوصیفیازنوعهمبستگیدرنمونهایمتشکلاز 203 شرکتفعالدربازاربورساوراقبهادارتهراناطلاعاتمدیرانارشدشرکتهادرقالبپرسشنامههایاستانداردگردآوریوپایاییورواییآنهاتوسطآزمونهایواگراییوهمگراییموردسنجشقرارگرفت. نتایجنشاندادحاکمیتشرکتیبرعملکردشرکتهابهطورمعناداریمثبتبودهاست. همچنینرابطهمثبتومعناداریبینحاکمیتشرکتیونقشواسطهگریکارآفرینیدرقالبفعالیتنوآورانهوریسکپذیریتأییدشدهاست The main objective of this research is to provide a new model of corporate governance and corporate performance, corporate entrepreneurship which has been used as a factor in this regard. The research method is descriptive correlational. The statistical population of the study is the companies listed in the Tehran Stock Exchange, which is based on the Cochran formula, 203 company's top managers has been used to collect data. Data were collected by using three standard questionnaires. Reliability and validity were verified by divergence and convergence tests. The data analysis method was performed using Smart-Pls software. The results of the research showed that corporate governance has positively and significantly influenced the firm's performance. It was also confirmed that corporate governance has positively and significantly influenced entrepreneurial dimensions in terms of innovative activity, risk taking and competitors as well as entrepreneurial dimensions in terms of risk taking, innovative activity and competitors on company performance.
تفاصيل المقالة
مدیریت کسب و کار نوآورانه
,
العدد2,السنة
13
,
تابستان
1400
توسعه کارآفرینی بینالمللی در کسب و کار های دانش بنیان با ارزآوری بیشتر و صادرات محصولات و خدمات دانشبنیان ،کاهش اثر تحریمهای احتمالی، در تحقق اقتصاد مقاومتی امری راهبردی تبدیل شده است.این پژوهش با هدف کلی ارائه مدل توسعه کارآفرینی بینالمللی در کسب و کارهای دانشبنیا أکثر
توسعه کارآفرینی بینالمللی در کسب و کار های دانش بنیان با ارزآوری بیشتر و صادرات محصولات و خدمات دانشبنیان ،کاهش اثر تحریمهای احتمالی، در تحقق اقتصاد مقاومتی امری راهبردی تبدیل شده است.این پژوهش با هدف کلی ارائه مدل توسعه کارآفرینی بینالمللی در کسب و کارهای دانشبنیان ایرانی انجام شد. این تحقیق از نوع توصیفی (غیرآزمایشی) و از نوع همبستگی (تحلیل ماتریس کوواریانس برای آزمون مدل تحقیق) با هدف نمایش رابطه میان متغیرها از طریق روش مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل شرکتهای دانشبنیانی بودند که در سطح بینالمللی فعالیت داشتند (100 شرکت) که با استفاده از نمونهگیری در دسترس 25 شرکت انتخاب و در هر شرکت 5 پرسشنامه توسط اعضا شرکت تکمیل گردید. مدلی براساس مرور ادبیات طراحی و روایی و پایایی مدل تایید شد. از هشت فرضیه تحقیق، هفت فرضیه تایید شد. عوامل رانشی و کششی بر کارآفرینی بینالمللی تاثیر گذاربودند و کارآفرینی بینالمللی و شرایط زمینهای بر راهبردهای کارآفرینی اثرگذار بودند. همچنین راهبردهای کارآفرینی باعث توسعه بازار، توسعه اقتصادی پایدار و کسب مزیت رقابتی میشدند.
تفاصيل المقالة
از پدیدههای نوظهور در جهان بروز فینتک در حوزه بانکداری است. این پدیده کنترل دولتها بر پول را تهدید نموده و سبب راحتی انتقال پول در جهان شده است. توسعه تکنولوژی و تغییرات اجتماعی بر رفتار مشتریان تاثیر میگذارد و باعث تغییر در مدیریت ارتباط با مشتریمیشود. پژوهش با هد أکثر
از پدیدههای نوظهور در جهان بروز فینتک در حوزه بانکداری است. این پدیده کنترل دولتها بر پول را تهدید نموده و سبب راحتی انتقال پول در جهان شده است. توسعه تکنولوژی و تغییرات اجتماعی بر رفتار مشتریان تاثیر میگذارد و باعث تغییر در مدیریت ارتباط با مشتریمیشود. پژوهش با هدف بررسی تحولات فینتک در ایران و تحلیل محتوا سعی دارد نشان دهد ایران در برابر این پدیده چه اقداماتی در حوزه بانکداری انجام داده است و در کدام حوزههای مالی موفق به ایجاد کسب و کارهای نوپا خواهد شد. گروهی در صنعت خدمات مالی، پیشرفت فینتک را به عنوان یک تهدید برای صنعت بانکداری سنتی میپندارند و برخی معتقدند که فینتک چالشی است که میتوان آن را تبدیل به فرصت نمود. روش پژوهش در این مقاله گراندد تئوری بوده که در ابتدا با استفاده از مطالعه کتابخانهای و بررسی مصاحبههای مسئولان دولتی در حوزه بانکداری، به تحلیل دادهها پرداخته شده است و نکات کلیدی مهم استخراج شد. لذا جهت جمعآوری اطلاعات تکمیلی برای تحلیل محتوا اقدام به ارائه پرسشنامه با استفاده از کلیدواژههای اساسی، پرداخته شده است. در خروجی پرسشنامه، فراوانی کلیدواژهها و ضریب اهمیت آنها استخراج گردیده و در نهایت نقاط ضعف و قوت و تهدیدها و فرصتها در زمینه کارآفرینی و نوآوری در این زمینه استخراج گردید. نتایج حاصل شده در جدول استراتژی SWOT قرار داده شده است که با توجه به نقاط قوت راهکارهایی ارائه گردیده که نقاط ضعف پوشش داده شود و با استفاده از فرصتها، راهکارهایی ارائه گردیده تا تهدیدات تبدیل به فرصت شوند.[i] CRM
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications