ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
العدد1,السنة
3
,
بهار
1393
زمینه: ریاضی ازجمله دروس اصلی و تأثیرگذار در عملکرد تحصیلی و آینده شغلی افراد است و عوامل متعددی مانند خلاقیت، ذهنیت فلسفی، خودکارآمدی ریاضی و خودپنداره ریاضی در آن نقش دارند. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خلاقیت، ذهنیت فلسفی، خودکارآمدی ریاضی و خودپنداره ریاضی بر پی أکثر
زمینه: ریاضی ازجمله دروس اصلی و تأثیرگذار در عملکرد تحصیلی و آینده شغلی افراد است و عوامل متعددی مانند خلاقیت، ذهنیت فلسفی، خودکارآمدی ریاضی و خودپنداره ریاضی در آن نقش دارند. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خلاقیت، ذهنیت فلسفی، خودکارآمدی ریاضی و خودپنداره ریاضی بر پیشرفت ریاضی دانش آموزان سوم تجربی انجام شد. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش حاضر کلیة دانش آموزان سال سوم متوسطه شهرستان مرندبود برای انجام مطالعه تعداد 393 دانشآموز (136 پسر و 257 دختر) به روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامة ذهنیت فلسفی، خود کارآمدی ریاضی، خلاقیت و خودپنداره ریاضی بود. داده ها با استفاده از تحلیل مسیر و اندازه اثر تحلیل شد. یافته ها:نتایج برازش مدل نشان داد که تمامی اثرات مستقیم خودکارآمدی ریاضی بر متغیرهای خلاقیت، خودپنداره ریاضی و پیشرفت ریاضی مثبت و معنادار است و اثر غیرمستقیم متغیر خودکارآمدی ریاضی بر پیشرفت ریاضی تائید شد. همچنین تأثیر مستقیم متغیر خودپنداره ریاضی بر متغیر پیشرفت ریاضی حمایت لازم را دریافت کرد. در این مطالعه علیرغم اینکه اثر مستقیم خلاقیت بر خودپنداره ریاضی مثبت و معنادار شد، تأثیر مستقیم و منفی این متغیر بر پیشرفت ریاضی بیانگر این مهم است که خلاقیت یک متغیر بازدارنده محسوب می شود. علاوه بر این نتایج تحقیق نشان داد که ذهنیت فلسفی یکی از عوامل تأثیرگذار بر خلاقیت است، ولی اثر مستقیم این متغیر بر پیشرفت ریاضی حمایت لازم را دریافت نکرد نتیجهگیری: از این اطلاعات می توان در راستای بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان استفاده کرد.
تفاصيل المقالة
چکیده هدف کلی این تحقیق بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی (MBCT) بر بهزیستی روانشناختی بیماران همودیالیزی بود. به این منظور از بین بیماران مراجعه کننده به بخش همودیالیز بیمارستان امام خمینی (ره) شیروان و بیمارستان امام علی (ع) بجنورد تعداد 28 بیمار همودیالیز أکثر
چکیده هدف کلی این تحقیق بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی (MBCT) بر بهزیستی روانشناختی بیماران همودیالیزی بود. به این منظور از بین بیماران مراجعه کننده به بخش همودیالیز بیمارستان امام خمینی (ره) شیروان و بیمارستان امام علی (ع) بجنورد تعداد 28 بیمار همودیالیزی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و گروه کنترل قرار گرفتند (هر گروه 14 نفر). گروه آزمایش، درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی را به مدت 8 جلسهی 90 دقیقهای (هفتهای یک جلسه) دریافت کردند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. در این تحقیق جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای حاصل نشان داد که شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر میزان بهزیستی روانشناختی بیماران همودیالیزی تاثیر مثبت داشته، همچنین اثربخشی این روش درمانی بر مؤلفههای ارتباط مثبت با دیگران، هدف مندی در زندگی، رشد شخصی و استقلال بیماران همودیالیزی معنادار بوده در حالی که بر مولفههای تسلط بر خویشتن و پذیرش خود موثر نبوده است. لذا نتایج این پژوهش، حمایتی تجربی برای این درمان فراهم کرده و با توجه به شیوع مشکلات روانشناختی در بیماران همودیالیزی و مـﺆثر بودن مداخلات روان درمانی، ضرورت حضور روانشناسان و مشاوران را در بخشهای همودیالیز یادآوری مینماید.
تفاصيل المقالة
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
,
العدد5,السنة
14
,
زمستان
1396
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و پرخاشگری ارتباطی پنهان مردان متأهل با واسطهگری احساس شرم و گناه، انجام گرفته است. حجم نمونه پژوهش حاضر را 350 مرد متأهل در شهر بیرجند تشکیل داد که از بین پدران دانشآموزان دبستانی به شیوه داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار أکثر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و پرخاشگری ارتباطی پنهان مردان متأهل با واسطهگری احساس شرم و گناه، انجام گرفته است. حجم نمونه پژوهش حاضر را 350 مرد متأهل در شهر بیرجند تشکیل داد که از بین پدران دانشآموزان دبستانی به شیوه داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس سبکهای دلبستگی کالینز و رید (1990)، آزمون عاطفه خودآگاه (احساس شرم و گناه) تانگنی، واگنر و گومز (1989) و مقیاس پرخاشگری ارتباطی پنهان نلسون و کارول (2006) بود. بهمنظور تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین متغیرهای پژوهش رابطه معناداری وجود دارد. بررسی مدل مفهومی پژوهش نشان داد که احساس شرم نقش واسطهای معناداری در رابطه سبک دلبستگی ایمن و اضطرابی با کنارهگیری عاطفی دارد. همچنین احساس شرم به همراه احساس گناه در رابطه سبکهای دلبستگی اضطرابی و ایمن با خراب کردن وجهه اجتماعی نیز نقش واسطهای معناداری دارند. بهطورکلی نتایج نشان داد که احساس شرم مردان در رابطه سبک دلبستگی ایمن و اضطرابی آنها با ابعاد پرخاشگری ارتباطی پنهان نقش دارد.
تفاصيل المقالة
این مطالعه با هدف طراحی، ارزیابی و پالایش مقیاس برنامهریزی جهت دستیابی به اهداف آینده بر پایه نشانگرهای انجمن مشاوران مدرسه آمریکا انجام گرفت. به این منظور از بین دانشآموزان متوسطه دوم شهرهای سیرجان و رفسنجان در سه رشته علوم انسانی، تجربی و ریاضی یک نمونه ( 1030n=) به أکثر
این مطالعه با هدف طراحی، ارزیابی و پالایش مقیاس برنامهریزی جهت دستیابی به اهداف آینده بر پایه نشانگرهای انجمن مشاوران مدرسه آمریکا انجام گرفت. به این منظور از بین دانشآموزان متوسطه دوم شهرهای سیرجان و رفسنجان در سه رشته علوم انسانی، تجربی و ریاضی یک نمونه ( 1030n=) به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و مقیاس مورد نظر بر روی آنها اجرا گردید. مقیاس اولیه شامل 48 سوال و 7 عامل که بر روی پیوستار نمرهگذاری 5 درجهای مقیاس لیکرت طراحی شده بودند که با کاربرد مدل تحلیل مولفههای اصلی و مدل پاسخ مدرج نظریه پاسخ سوال، سوالهای مقیاس تحلیل شد. نتایج نشان داد از 48 سوال اولیه بر حسب نمودار تابع اطلاعاتی سوال، 8 سوال حذف شد، سوالهای باقی مانده دارای پارامتر شیب در دامنه بین 091/1 تا 899/2 و آستانه طبقات بین 056/0- تا 379/1 بودند. به منظور رواسازی نمرهای عاملی حاصل از فرم بلند و کوتاه آزمون همبستگی بین نمرهای عاملی دو آزمون نشان داد که همبستگی بین دو نمره کلی و نمره مولفههای همگی بالای 9/0هستند و نزدیک به 8/96% پاسخ دهندگان در دو فرم آزمون به درستی طبقهبندی شدهاند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت مدلهای IRT ابزاری سودمند و مناسب برای ساخت، ارزیابی و پالایش ابزارهای اندازهگیری کوتاهی است که دارای روایی به اندازه فرمهای بلند هستند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications