دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد92,السنة
24
,
تابستان
1402
با شیوع ویروس کرونا، تعطیل شدن مدارس و محدود شدن کودکان در خانه به دلیل کاهش امکان تخلیه هیجانی، بازی و سرگرمی و محدودیت در استفاده از شرایط درمانی و بهداشتی، چالشهای زیادی برای کودکان بیشفعال به وجود آمده است. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف از این پژوهش، بررسی حالات أکثر
با شیوع ویروس کرونا، تعطیل شدن مدارس و محدود شدن کودکان در خانه به دلیل کاهش امکان تخلیه هیجانی، بازی و سرگرمی و محدودیت در استفاده از شرایط درمانی و بهداشتی، چالشهای زیادی برای کودکان بیشفعال به وجود آمده است. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف از این پژوهش، بررسی حالات خلقی و رفتاری در کودکان دبستانی با اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی، در دوران شیوع کرونا بود. این پژوهش مطالعهای کیفی از نوع پدیدارشناسی بود که جامعۀ آماری آن را مادران کودکان بیشفعال ساکن شهر گلدشت اصفهان تشکیل دادند. در این مطالعه 15 نفر از مادران کودکان بیشفعال، با روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبۀ نیمه ساختاریافته استفاده شد و این روند تا مرحلۀ اشباع دادهها ادامه یافت و در نهایت دادهها با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسی ون منن تجزیه وتحلیل شد. مضامین بهدستآمده شامل 8 مقولۀ اصلی سستی و عدم انگیزه، کاهش کنترل هیجانی، تأثیر انگیختگی روانی مادر، مشکلات محیطی، کاهش تفریح و بازی، افت پیشرفت تحصیلی، تغییرات در میزان خواب و تغذیه و کاهش تعاملات اجتماعی بود. نتایج یافتهها نشاندهندۀ تشدید علائم بیشفعالی در دوران شیوع کروناست. با توجه به یافتهها، این پژوهش در شناخت بیشتر عوامل تأثیرگذار بر اختلال بیشفعالی، میتواند راهگشا باشد.
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد95,السنة
25
,
بهار
1403
سرطان بهعنوان یکی از بیماریهای شایع در جهان، میتواند تأثیرات منفی متعددی بر زندگی مبتلایان داشته باشد لیکن امروزه تغییرات روانشناختی مثبت پس از ابتلا به سرطان نیز موردتوجه پژوهشگران قرارگرفته است. هدف از این مطالعه بررسی تجارب زیسته زنان مبتلا أکثر
سرطان بهعنوان یکی از بیماریهای شایع در جهان، میتواند تأثیرات منفی متعددی بر زندگی مبتلایان داشته باشد لیکن امروزه تغییرات روانشناختی مثبت پس از ابتلا به سرطان نیز موردتوجه پژوهشگران قرارگرفته است. هدف از این مطالعه بررسی تجارب زیسته زنان مبتلابه سرطان از رشد پس از ضربه بود.مطالعه با استفاده از روش کیفی از نوع پدیدارشناسی به بررسی تجارب زیسته زنان مبتلابه سرطان با وضعیت رشد پس از ضربه پرداخت. جامعه آماری پژهش شامل تمامی زنان مبتلا به سرطان شهر اصفهان و یزد بود. مشارکتکنندگان این پژوهش 16 فرد مبتلابه سرطان بودند که به روش نمونهگیری گلوله برفی در دو شهر اصفهان و یزد انتخاب شدند. برای اطمینان از تجربه رشد پس از ضربه، شرکتکنندگان در پژوهش پرسشنامه رشد پس از ضربه (1996 ,Calhoun & Tedeschi) را تکمیل نمودند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیم ساختاریافته استفاده شد که تا مرحله اشباع دادهها ادامه یافت. سوالات مصاحبه شامل 1- تجربه شما از رشد پس از ضربه چگونه بودهاست؟ 2- پیامدهای سرطان برای شما چه بوده است؟ 3- شخصیت خود را قبل و بعد از سرطان چگونه توصیف میکنید؟ 4- پس از تجربه سرطان چه تغییراتی در خود و جهان احساس میکنید؟ بود. و برای تحلیل یافتهها از روش ون مانن استفاده شد.یافتههای پژوهشی در قالب یک تم کلی اعتلای روانشناختی و چهار مضمون اصلی شامل تحول معنوی، بهزیستی و تحولات شخصیتی، تحولات بین فردی و تغییر سبک زندگی حاصل شد که هرکدام دارای مضامین فرعی متعددی است.نتایج حاصل از این پژوهش گویای تجربه رشد پس از ضربه و بالندگی قابلتوجه در زنان مبتلابه سرطان بود. ازآنجاکه یافتههای پژوهش تحلیلی از تجربه زیسته مبتلایان به سرطان از رشد پس از ضربه است میتواند برای متخصصین حوزه سرطان بهویژه روانشناسان و مددکاران و البته مبتلایان دارای تلویحات کاربردی قابلتوجهی باشد.
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
العدد1,السنة
12
,
بهار
1401
همهگیری ویروس کرونا بحران بیسابقهای درزمینهٔ اشتغال و آموزشوپرورش ایجاد کرده است. شیوع این ویروس و متعاقب آن مجازی شدن آموزش، تأثیرات منفی و زیان باری بر کیفیت زندگی معلمان داشته و باعث به وجود آمدن چالشهایی در امر آموزش وزندگی شخصی آنان شده است. پژوهش حاضر با اتخا أکثر
همهگیری ویروس کرونا بحران بیسابقهای درزمینهٔ اشتغال و آموزشوپرورش ایجاد کرده است. شیوع این ویروس و متعاقب آن مجازی شدن آموزش، تأثیرات منفی و زیان باری بر کیفیت زندگی معلمان داشته و باعث به وجود آمدن چالشهایی در امر آموزش وزندگی شخصی آنان شده است. پژوهش حاضر با اتخاذ رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسانه به شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی معلمان در دوران آموزش مجازی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل معلمان ساکن شهر اصفهان در سال تحصیلی 1400-1399 بود که 17 نفر از آنها از طریق نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به حد اشباع انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مبتنی بر ون منن استفاده شد. نتایج نشان میدهد که کیفیت زندگی معلمان در دوران آموزش مجازی متأثر از دوازده مضمون فرعی بود که در پنج عامل اصلی شامل مشکلات اقتصادی، فرسایش شغلی، کاهش تعاملات بین فردی، فقدان اوقات فراغت و فشار روانی طبقهبندی شد. این پژوهش میتواند در شناخت بیشتر مشکلات و نیازهای جامعه معلمان در در دوران آموزش مجازی، راهگشا باشد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications