فهرس المقالات حسن جعفری


  • المقاله

    1 - بررسی موانع و راهکارهای توسعه ورزش همگانی در دوران کرونا و پس از کرونا در استان لرستان
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , العدد 60 , السنة 15 , پاییز 1402
    هدف پژوهش حاضر، بررسی موانع و راهکارهای توسعه ورزش همگانی در دوران کرونا و پساکرونا در استان لرستان بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر داده ها آمیخته اکتشافی و از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد و پیمایشی مقطعی است. در بخش کیفی فعالان حوزه ورزش همگانی به عن أکثر
    هدف پژوهش حاضر، بررسی موانع و راهکارهای توسعه ورزش همگانی در دوران کرونا و پساکرونا در استان لرستان بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر داده ها آمیخته اکتشافی و از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد و پیمایشی مقطعی است. در بخش کیفی فعالان حوزه ورزش همگانی به عنوان جامعه پژوهش در نظر گرفته شدند که با روش هدفمند گلوله برفی با انجام 9 مصاحبه به نقطه اشباع رسیده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی را کلیه فعالان حوزه ورزش همگانی به تعداد 100 نفر تشکیل داده اند که ازطریق فرمول کرجسی و مورگان و بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده 80 نفر انتخاب شده اند. تحلیل داده های کیفی نشان داد که تاثیرات کرونا بر ورزش همگانی در 13 مؤلفه، موانع ورزش همگانی در 16 مؤلفه، راهکارهای توسعه ورزش همگانی در دوران کرونا در 23 مؤلفه، موانع توسعه ورزش همگانی در پساکرونا در 15 مؤلفه و راهکارهای توسعه ورزش همگانی در شرایط عادی در 19 مؤلفه دسته بندی شدند. در بخش کمی داده های بدست آمده با استفاده از آزمون فریدمن نشان داد که مهمترین تأثیرات کرونا بر ورزش همگانی تعطیلی باشگاه ها و اماکن ورزشی؛ مهمترین موانع توسعۀ ورزش همگانی تعطیلی مراکز تفریحی، استخرها و مراکز عمومی؛ مهمترین راهکارهای توسعۀ ورزش همگانی ترویج ورزش همگانی مثل کوهنوردی با رعایت موازین بهداشتی؛ مهمترین موانع توسعۀ ورزش همگانی در دوران پساکرونا وجود دغدغه های فکری و مشکلات اقتصادی مردم؛ و مهمترین راهکارهای توسعۀ ورزش همگانی در دوران پساکرونا استفاده از نظر افراد متخصص و دغدغه مند در زمینه اشاعه ورزش های همگانی بودند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - رهیافتی پدیدارشناسانه به آموزش مجازی در نظام آموزش و ‏پرورش: فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1401
    آموزش مجازی اشاره به رویکردی برای آموزش و یادگیری دارد که از فنّاوری‌های اطلاعات و ارتباطات جهت برقراری ارتباط و همکاری در یک محیط آموزشی استفاده می‌کند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های آموزش مجازی انجام شد. طرح پژوهش کیفی و از نوع رویکرد پدیدارشناسی بود أکثر
    آموزش مجازی اشاره به رویکردی برای آموزش و یادگیری دارد که از فنّاوری‌های اطلاعات و ارتباطات جهت برقراری ارتباط و همکاری در یک محیط آموزشی استفاده می‌کند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های آموزش مجازی انجام شد. طرح پژوهش کیفی و از نوع رویکرد پدیدارشناسی بود. شرکت‌کنندگان شامل 18 نفر از معلمان، مدیران و کارشناسان فنّاوری مشغول به کار در آموزش و پرورش استان لرستان بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند در سال تحصیلی 1400-1399 انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه‌ نیمه ساختاریافته گردآوری و با استفاده از روش کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. صحت و دقت داده‌ها از طریق روش‌های همسوسازی، بازبینی توسط همکاران و اعتباریابی پاسخ‌دهنده به دست آمد. نتایج نشان داد که 10 مضمون اصلی و 26 مضمون فرعی شناسایی شدند. افزایش اثربخشی و کیفیت آموزش، انعطاف‌پذیری و گسترش فرصت‌های آموزش، بهبود تعامل و برقراری ارتباط و صرفه‌جویی اقتصادی به‌عنوان مهم‌ترین فرصت‌های آموزش مجازی طبقه‌بندی شدند. همچنین، کلیدی‌ترین مضمون‌های چالش‌های آموزش مجازی، دربرگیرنده مسائل مربوط به دانش‌آموزان، معلمان، ارائه محتوا و کیفیت آموزش، فرهنگ، زیرساخت و فنّاوری و تعامل اجتماعی بودند. به‌طور کلی، این مطالعه امکان درک عمیق فرصت‌ها و چالش‌های آموزش مجازی در نظام آموزش و پرورش ایران را فراهم می‌کند. تفاصيل المقالة