فهرس المقالات حمزه صمدی میارکلائی


  • المقاله

    1 - تبیین نقش کنترل سازمانی بر ارزش‌های مدیران دولتی و مولفه‌های آن
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 10 , زمستان 1397
    هدف این پژوهش ارائه و توسعه ی الگویی برای سنجش ارزش های مدیران دولتی و سنجش میزان کنترل های سازمانی، و نیز بررسی نقش کنترل سازمانی بر ارزش های مدیران دولتی در اداره کل امور مالیاتی استان مازندران می باشد. روش پژوهش از لحاظ هدف، توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش، مدیران ا أکثر
    هدف این پژوهش ارائه و توسعه ی الگویی برای سنجش ارزش های مدیران دولتی و سنجش میزان کنترل های سازمانی، و نیز بررسی نقش کنترل سازمانی بر ارزش های مدیران دولتی در اداره کل امور مالیاتی استان مازندران می باشد. روش پژوهش از لحاظ هدف، توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش، مدیران اداره کل امور مالیاتی استان مازندران به‌عنوان جامعه ی آماری انتخاب و بر اساس فرمول کوکران، 130 نفر نمونه تعیین‌شده‌اند. از طریق بررسی ادبیات نظری و مصاحبه با کارشناسان و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، ابعاد و مولفه های متغیرهای پژوهش شناسایی شدند. درنهایت، با استفاده از نظرات کارشناسان، 9 بُعد و 27 گویه برای طراحی مدل ارزش های (اجتماعی و فردی) مدیران دولتی و 7 بُعد و 18 گویه برای طراحی مدل کنترل سازمانی استخراج گردید و با ابزار پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL تحلیل‌شده‌اند . یافته های پژوهش نشان داد که متغیر کنترل سازمانی اثر مثبت، مستقیم و معنی داری بر ارزش های (اجتماعی و فردی) مدیران دولتی دارد. علاوه بر این، یافته های این پژوهش نشان دهنده ی تاثیرگذاری ارزش های اجتماعی مدیران دولتی بر ارزش های فردی مدیران دولتی است، که این نتیجه هم مبنی بر تاثیرگذاری مثبت، مستقیم و معنی دار ارزش های اجتماعی بر ارزش های فردی مدیران دولتی است. ارزش های مدیران دولتی قادر به اثرگذاری بر کنترل های سازمانی نیستند و تنها می توانند بر اجرای سیاست ها اثر بگذارند. در طرف مقابل، سازوکارهای کنترل سازمانی و بعضاً کنترل سیاسی، در صدد هستند تا با اثرگذاری بر ارزش های (فردی و اجتماعی) مدیران دولتی در اجراء، رفتار آن ها کنترل کنند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تبیین شباهت‌ها و تفاوت‌های جنسیتی در رفتار شهروندی سازمانی در مؤسسات مالی و اعتباری
    زن و مطالعات خانواده , العدد 4 , السنة 9 , پاییز 1395
    رفتار شهروندی سازمانی یک نوع رفتار ارزشمند و مفید است که افراد آن را به صورت دلخواه و داوطلبانه از خود در محیط کار بروز می‌‌دهند. رفتار شهروندی سازمانی موجب می شود کارکنان منافع گروهی و سازمانی را بر منافع فردی ترجیح دهند. به‌منظور تضمین کارآئی سازمانی، سازمان ها به مشا أکثر
    رفتار شهروندی سازمانی یک نوع رفتار ارزشمند و مفید است که افراد آن را به صورت دلخواه و داوطلبانه از خود در محیط کار بروز می‌‌دهند. رفتار شهروندی سازمانی موجب می شود کارکنان منافع گروهی و سازمانی را بر منافع فردی ترجیح دهند. به‌منظور تضمین کارآئی سازمانی، سازمان ها به مشارکت، سخاوتمندی، فداکاری، و گاهی به تلاش های اضافی کارکنان نیاز دارند. در این میان بحث تفاوت های جنسیتی در ارائه سطح رفتار شهروندی سازمانی، همواره به عنوان یک مسئله جدی و اساسی مطرح بوده است. براین اساس هدف از پژوهش حاضر، بررسی شباهت ها و تفاوت های جنسیتی در رفتار شهروندی سازمانی در مؤسسه مالی اعتبار ثامن شعب استان مازندران بوده است. تحقیق به روش توصیفی-همبستگی انجام شد و جامعه آماری این تحقیق، 148نفر از کارکنان شعب مالی و اعتبار ثامن استان مازندران می باشند، که 114 نفر بعنوان نمونه انتخاب، و جمع آوری داده ها با استفاده از پرسش نامه استاندارد نیهاف و مورمن (1993)، بوسیله نرم افزارهای SPSS و LISREL به تجزیه‌وتحلیل داده ها پرداخته ‌شده است. یافته ها نشان داده است که رفتار شهروندی سازمانی و همه ابعاد مورد بررسی یعنی: نوع دوستی، عفت اجتماعی، جوانمردی، تواضع، وظیفه شناسی در وضعیت مطلوبی قرار داشته و به‌جز عفت اجتماعی، سایر مؤلفه‌ها با رفتار شهروندی سازمانی ارتباط معنی داری دارند. هم چنین رفتار شهروندی سازمانی کارکنان زن در همه ابعاد از کارکنان مرد به‌صورت چشم گیری مطلوب تر بوده است. براین اساس می توان با توجه و برنامه ریزی بهتر بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان زن، به بهره وری بیشتری در سازمان دست یافت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - مدل معادلات ساختاریِ ارتباط میان ساختار سازمانی و توانمندسازی روانشناختی کارکنان (شاهد تجربی: اداره آموزش و پرورش شهرستان بابلسر و بهنمیر)
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 6 , بهار 1394
    توانمندسازی به معنای آماده کردن کارکنانی است که به اندازة کافی دارای استقلال باشند، و به آن­ها اجازه می­دهد تا بتوانند موقعیت­های مسئله­ای پیش­بینی نشده از قبیل شکایات را حل نمایند. توانمندسازی روانی یکی از عواملی است که بیش­ترین تاثیر را بر موفق أکثر
    توانمندسازی به معنای آماده کردن کارکنانی است که به اندازة کافی دارای استقلال باشند، و به آن­ها اجازه می­دهد تا بتوانند موقعیت­های مسئله­ای پیش­بینی نشده از قبیل شکایات را حل نمایند. توانمندسازی روانی یکی از عواملی است که بیش­ترین تاثیر را بر موفقیت، رشد اقتصادی و بهره­وری سازمان­ها و بنگاه­ها دارد، و از جهتی یکی از مولفه­های مهم در جهت توانمندسازی کارکنان در داخل سازمان، ساختار سازمانی مناسب است. هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه میان ساختار سازمانی و توانمندسازی روانی کارکنان است. جامعه آماری این پژوهش، 113 نفر از کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان بابلسر و بهنمیر می­باشند، که برای نمونه­گیری آن از روش سرشماری استفاده شد، هم­چنین برای جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه بهره گرفته، و در نهایت 102 پرسشنامه پس از تکمیل و بازنگری مورد بررسی قرار گرفت، و تجزیه و تحلیل داده­ها نیز بوسیله نرم­افزارهای SPSS و LISREL انجام شده است. یافته­­ها نشان می­دهد میان ساختار سازمانی و توانمندسازی رابطه منفی و معنی­داری وجود دارد. هم­چنین میان مولفه­های ساختار سازمانی و توانمندسازی، ارتباط منفی و معنی­داری وجود دارد. امروزه سازمان­ها برای بهبود عملکرد و اثربخشی نیازمند به کارکنان توانمند هستند تا به اهداف خود در جهت رشد و بهره­وری برسند، از این رو، وظایفة اصلی سازمان­ها باید حرکت و توجه بیش­تر به سمت توانمندسازی بیش­تر در کارکنان و ایجاد ساختاری مناسب برای توسعه آن باشد. تفاصيل المقالة