فهرس المقالات مرتضی راستی برزکی


  • المقاله

    1 - رویکرد نظریه بازی در ارزیابی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش تولید با توجه به شاخص های اقتصادی و اجتماعی
    دانش سرمایه‌گذاری , العدد 4 , السنة 8 , پاییز 1398
    افزایش جهانی حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چند دهه اخیر باعث توجه ویژه کشورها به آن شده است. همچنین اثرات با اهمیت سرمایه گذاری مستقیم خارجی در شاخص های پایداری، باعث شده است تا پژوهش گران متعددی به ارزیابی زوایای مختلف این نوع از سرمایه گذاری ها بپردازند. در سرمایه أکثر
    افزایش جهانی حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چند دهه اخیر باعث توجه ویژه کشورها به آن شده است. همچنین اثرات با اهمیت سرمایه گذاری مستقیم خارجی در شاخص های پایداری، باعث شده است تا پژوهش گران متعددی به ارزیابی زوایای مختلف این نوع از سرمایه گذاری ها بپردازند. در سرمایه گذاری مستقیم خارجی همواره دو ذینفع تصمیم گیرنده، یعنی سرمایه گذار مستقیم خارجی و کشور میزبان حضور دارند، به همین دلیل لازم است تا از روش های تصمیم گیری چندعاملی برای بررسی این نوع از سرمایه گذاری استفاده گردد. در این پژوهش برای اولین بار به بررسی سرمایه گذاری مستقیم خارجی با استفاده از نظریه بازی به عنوان یک ابزار کارآمد در تصمیم گیری چندعاملی پرداخته شده است. بدین منظور ابتدا به مدل سازی ریاضی پرداخته شده و سپس با استفاده از بازی استکلبرگ و تحت راه کارهای مختلف به حل مدل پرداخته شد. در ادامه به ارائه یک مثال عددی پرداخته و در نهایت مسئله مورد تحلیل قرار گرفته و نکات مدیریتی آن استخراج گردید. نتایج حاصل از این مقاله می‌تواند به عنوان یک ابزار پشتیبان تصمیم‌گیری در زمینه سرمایه گذاری مستقیم خارجی مورد استفاده قرار گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - Two-echelon Supply Chain Considering Multiple Retailers with Price and Promotional Effort Sensitive Non-linear Demand
    Journal of Optimization in Industrial Engineering , العدد 24 , السنة 11 , پاییز 2018
    This study deals with the effects of a supply chain (SC) with single product, multiple retailers and a manufacturer, where the manufacturer(he) produces lotsize of the product that contains a random portion of imperfect quality item. The imperfect quality products are s أکثر
    This study deals with the effects of a supply chain (SC) with single product, multiple retailers and a manufacturer, where the manufacturer(he) produces lotsize of the product that contains a random portion of imperfect quality item. The imperfect quality products are sold in a secondary shop. The new contribution of this paper is a new non-linear demand function. Demand of the end customers varies with pricing and promotional effort of the rivalry amongst the retailers which can be used for the electronic goods, new lunched products, etc. We investigate the behavior of the supply chain under Manufacturer-Stackelberg(MS), and Retailer-Stackelberg(RS) model structures. The nature of the mentioned models provides great insights to a firm’s manager for achieving optimal strategy in a competitive marketing system. Within the framework of any bilevel decision problem, a leader's decision is influenced by the reaction of his followers. In MS model structure, following the method of replacing the lower level problem with its Kuhn-Tucker optimality condition, we transform the nonlinear bilevel programming problem into a nonlinear programming problem with the complementary slackness constraint condition. The objective of this paper is to determine the optimal selling price and promotional effort of each retailer, while the optimal wholesale price of the perfect quality products are determined by the manufacturer so that the above strategies are maximized. Finally, numerical examples with sensitivity analysis of the key parameters are illustrated to investigate the proposed model. تفاصيل المقالة