فهرس المقالات محمود جورابیان


  • المقاله

    1 - مدیریت فنی و اقتصادی توزیع انرژی جهت کاهش هزینه‌های شارژ و کاهش تلفات با استفاده از روش هوشمند شارژ خودروی برقی
    روش‌های هوشمند در صنعت برق , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1402
    مدیریت صحیح انرژی الکتریکی در شبکه توزیع برق از اصلی ترین موضوع های بهره برداری شبکه به شمار می آید که تأثیر بالای کاهش هزینه های بهره برداری، کاهش تلفات شبکه، افزایش کیفیت به‌روزرسانی، افزایش رضایت مشترکین و ... می تواند داشته باشد. دسترسی به این اهداف زمانی امکان‌پذیر أکثر
    مدیریت صحیح انرژی الکتریکی در شبکه توزیع برق از اصلی ترین موضوع های بهره برداری شبکه به شمار می آید که تأثیر بالای کاهش هزینه های بهره برداری، کاهش تلفات شبکه، افزایش کیفیت به‌روزرسانی، افزایش رضایت مشترکین و ... می تواند داشته باشد. دسترسی به این اهداف زمانی امکان‌پذیر است که ارکان شبکه توزیع در هماهنگی و آگاهی از یکدیگر عمل نمایند. در این مقاله این آگاهی میان مشترکین خانگی، پارکینگ های شارژ خودرو و شرکت بهره‌برداری شبکه در نظر گرفته ‌شده است و مزایای آن مورد بررسی قرار داده ‌شده است. یک مدل دو مرحله‌ای از مدیریت انرژی در شبکه توزیع ارائه ‌شده است که مرحله اول آن مربوط به مدیریت انرژی منازل در شرایط حضور یا غیاب برنامه پاسخ‌گویی بار با در نظرگیری سلیقه های شخصی مشترکین انجام می‌شود تا نتایج به دنیای واقعی نزدیک باشد. سپس بر اساس اطلاعات ارسالی از این مشترکین و تعیین پروفیل بار مسکونی شبکه، بهره‌برداران پارکینگ شارژ خودروی برقی با توجه به محدودیت خود اقدام به مدیریت خودروی برقی می‌کند تا هم هزینه‌های شارژ و هم پارامترهای بهره‌برداری شبکه بهبود یابد. برخلاف روش های سنتی شارژ، در این روش نیازی به شارژ کامل باتری خودروها نبوده و صرفاً حد نهایی سطح شارژ باتری‌ها برحسب انرژی موردنیاز برای سفرهای آتی رانندگان تعیین خواهد شد و با استفاده از نرخ شارژ گسسته عملیات شارژ صورت خواهد گرفت. نتایج حاصل از بررسی موردهای مطالعاتی مختلف اعمال‌شده بر یک شبکه توزیع 37 باس نشان می‌دهد که روش پیشنهادی توانمندی بالایی در تأمین رضایت مشترکین، بهبود پارامترهای بهره‌برداری شبکه و کاهش هزینه‌های شارژ و تأمین نیاز رانندگان خودرو خواهد داشت. این روش می‌تواند زمینه‌ساز گسترش سطح نفوذ خودروهای در شبکه‌های توزیع شود و از مزایای برنامه پاسخ‌گویی بار و شارژ هوشمند نهایت بهره‌وری را ببرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - مطالعه و آنالیز مدیریت تراکم در بازار برق هیبرید
    روش‌های هوشمند در صنعت برق , العدد 5 , السنة 3 , زمستان 1391
    مدیریت تراکم عبارت است از یک روش سیستماتیک، که به ‌طور مشترک گسترده شده و از یک ناحیه در شبکه شروع می‌شود، که بایستی جهت نرمال‌ شدن سیستم در خلال تراکم، مدیریت مؤثر و ایمن با امکانات انتقال جدید فراهم شود. در این مقاله سعی شده، برخی از نقاطی که ممکن است در آن‌ها تراکم ر أکثر
    مدیریت تراکم عبارت است از یک روش سیستماتیک، که به ‌طور مشترک گسترده شده و از یک ناحیه در شبکه شروع می‌شود، که بایستی جهت نرمال‌ شدن سیستم در خلال تراکم، مدیریت مؤثر و ایمن با امکانات انتقال جدید فراهم شود. در این مقاله سعی شده، برخی از نقاطی که ممکن است در آن‌ها تراکم رخ دهد، به‌ وسیله مدیریت تراکم به ‌دست آیند. در این ‌جا از مدل هیبرید بازار برق در حل مسائل به کار برده شده و جهت حل مسئله تراکم در شبکه از تکنیک بندرز به‌ همراه پخش بار بهینه (OPF) استفاده گردیده است. الگوریتم بندرز در واقع کل مسئله را به دو مسئله اصلی و فرعی تقسیم می‌کند به ‌طوری که مسئله اصلی مربوط به بخش اقتصادی بوده و در برگیرنده هیچ موردی از شبکه نمی‌باشد، و مسئله فرعی به حل شبکه و بررسی صحت و درستی شرایط مورد نظر می‌پردازد. الگوریتم بندرز روی یک شبکه استاندارد 24 شینه IEEE تست گردیده و از نرم‌افزار Matlab جهت پیاده‌سازی الگوریتم استفاده شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - Voltage Sag Compensation with DVR in Power Distribution System Based on Improved Cuckoo Search Tree-Fuzzy Rule Based Classifier Algorithm
    International Journal of Smart Electrical Engineering , العدد 5 , السنة 5 , پاییز 2016
    A new technique presents to improve the performance of dynamic voltage restorer (DVR) for voltage sag mitigation. This control scheme is based on cuckoo search algorithm with tree fuzzy rule based classifier (CSA-TFRC). CSA is used for optimizing the output of TFRC so t أکثر
    A new technique presents to improve the performance of dynamic voltage restorer (DVR) for voltage sag mitigation. This control scheme is based on cuckoo search algorithm with tree fuzzy rule based classifier (CSA-TFRC). CSA is used for optimizing the output of TFRC so the classification output of the network is enhanced. While, the combination of cuckoo search algorithm, fuzzy and decision tree classifier can create a hybrid classifier. Here, Fuzzy and decision tree algorithm will be sufficiently combined with cuckoo search algorithm. The proposed CSA-TFRC algorithm based DVR is simulated in MATLAB software with comparison of traditional DVR and neuro-fuzzy based DVR. Results show the ability of proposed algorithm to detect the voltage sag and make a fast compensation deals. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - ارائه یک مدل برنامه‌ریزی بهینه برای ایستگاه‌های شارژ سریع خودروهای برقی در یک شبکه توزیع کم آلاینده با هدف بهبود پارامترهای فنی و اقتصادی
    فناوری های نوین مهندسی برق در سیستم انرژی سبز , العدد 12 , السنة 3 , زمستان 1403
    یکی از بزرگترین و مهم‌ترین دلایل حذف خودروهای بنزینی و دیزلی از بازارهای جهانی خودرو، میزان بالای آلایندگی آنهاست که موجب شده بسیاری از شهرهای بزرگ و صنعتی در جهان با معضل آلودگی همیشگی هوا مواجه شوند و شهروندان ساکن در آنها نیز با مشکلات متعددی مواجه شوند. اما استفاده أکثر
    یکی از بزرگترین و مهم‌ترین دلایل حذف خودروهای بنزینی و دیزلی از بازارهای جهانی خودرو، میزان بالای آلایندگی آنهاست که موجب شده بسیاری از شهرهای بزرگ و صنعتی در جهان با معضل آلودگی همیشگی هوا مواجه شوند و شهروندان ساکن در آنها نیز با مشکلات متعددی مواجه شوند. اما استفاده از خودروهای برقی این معضلات متعدد را نداشته و باعث استقبال روز افزون ازخودروهای برقی شده است. در اکثر مقالات نرخ شارژ پیوسته در نظر گرفته شده است حال آنکه ایستگاه‌های شارژ با نرخ گسسته کار می‌کنند و اکثراً از نوع تک نرخی هستند. در این مقاله مدل ریاضی برای شارژ خودروهای برقی با نرخ گسسته بیان شده است که در آن منفعت مشترکین خودروی برقی، منفعت واحد هماهنگ ساز شارژ و منفعت بهره بردار شبکه به طور همزمان برآورده می‌شود. سپس مساله جلوگیری از قطع و وصل‌های بالا که منجر به آسیب رسانی به ایستگاه شارژ می‌شود در قالب ریاضی بیان شده و به مساله اعمال می‌گردد. در نهایت مدل برنامه ریزی توسعه ایستگاه شارژ نرخ گسسته در شبکه به عنوان نوآوری مطرح و توسط روش برنامه‌ریزی غیرخطی آمیخته با عدد صحیح بهینه می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که نرخ شارژ گسسته خودروی برقی در عین سادگی می تواند فواید متعددی را از دیدگاه مسطح سازی پروفیل بار، تامین توان مورد نیاز مشترکین، و رعایت قیود امنیت شبکه را به همراه داشته باشد. اما عدم توسعه شبکه توزیع منجر به جلوگیری از رشد سطح نفوذ خودروهای برقی در شبکه خواهد شد. همچنین حضور این ایستگاه‌ها و برنامه‌ریزی بهینه آن‌ها باعث کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها در محیط زیست می‌شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - برنامه ریزی مشارکت واحدهای نیروگاهی در شرایط عدم قطعیت و تغییر پذیری قیمت سوخت با اهداف صرفه جویی اقتصادی و کاهش آلایندگی
    فناوری های نوین مهندسی برق در سیستم انرژی سبز , العدد 13 , السنة 4 , بهار 1404
    ناترازی تولید و مصرف و نگرانی برای تأمین انرژی مورد نیاز در شبکه قدرت همواره یکی از مشکلات بهره‌برداران شبکه بوده است. همچنین تولید برق در سطح کلان همواره صنعتی پرهزینه و پرآلاینده بوده است. لذا همیشه مهندسان و شرکت‌های تولید توان به دنبال راهی ارزان و پاک برای تولید تو أکثر
    ناترازی تولید و مصرف و نگرانی برای تأمین انرژی مورد نیاز در شبکه قدرت همواره یکی از مشکلات بهره‌برداران شبکه بوده است. همچنین تولید برق در سطح کلان همواره صنعتی پرهزینه و پرآلاینده بوده است. لذا همیشه مهندسان و شرکت‌های تولید توان به دنبال راهی ارزان و پاک برای تولید توان بوده‌اند تا هم بتوانند بر ناترازی توان غلبه کنند و هم پایداری و سطح مجاز آلاینده در شبکه را تضمین کنند. معمول‌ترین منابعی که در شبکه قدرت برای تولید توان استفاده می‌شوند واحدهای گازی و حرارتی هستند، این واحدها سریعتر وارد مدار شده و البته هزینه تولید بیشتری هم دارند. اینکه چه زمانی از واحدهای حرارتی و چه زمان از واحدهای گازی در شبکه استفاده شود مسئله پیچیده‌ای است، که به عوامل مختلفی چون زمان پیک، قیمت سوخت و شرایط شبکه گازرسانی بستگی دارد. هیچ کدام از این موارد در حالت واقعی خود دارای قطعیت نیستند. از این رو در این مقاله عدم قطعیت منابع گازی و تغییر¬پذیری قیمت¬گاز در مساله مشارکت واحدهای نیروگاهی در سیستم قدرت توسط نرم‌افزار گمز مدل¬سازی و تحلیل شده¬است. همچنین از روش حل برنامه‌ریزی غیرخطی عدد صحیح مختلط برای حل مسئله استفاده شده است. نتایج نشان می¬دهد که در صورت وجود عدم قطعیت در منابع گازی، بیشتر تمایل به بهره¬گیری از سایر نیروگاه¬های شبکه است تا امنیت و پایداری شبکه حفظ گردد. تفاصيل المقالة