علوم جغرافیایی (جغرافیای کاربردی)
,
العدد1,السنة
19
,
بهار
1402
توسعه سریع شهرنشینی و به دنبال آن گسترش صنعت و عرضه اتومبیل، باعث رشد ناموزون شهری، آلودگی هوا، حجم بالای میزان ترافیک و تصادفات و افزایش زمان سفر شده و عدم بکارگیری شیوه های مناسب حمل و نقل به تشدید این عوامل منجر شده است. هدف از این مقاله تدوین سناریوهای توسعه حملونق أکثر
توسعه سریع شهرنشینی و به دنبال آن گسترش صنعت و عرضه اتومبیل، باعث رشد ناموزون شهری، آلودگی هوا، حجم بالای میزان ترافیک و تصادفات و افزایش زمان سفر شده و عدم بکارگیری شیوه های مناسب حمل و نقل به تشدید این عوامل منجر شده است. هدف از این مقاله تدوین سناریوهای توسعه حملونقل محور در شهر بیرجند می باشد. پژوهش حاضر بر اساس روش تحقیق اکتشافی- کاربردی است و برای دستیابی به آینده های پیش روی شهر بیرجند با استفاده از نرم افزار سناریو ویزارد، با تشکیل ماتریس اثرات متقابل 24×24، در مجموع 4 سناریو قوی،11 سناریوی باور کردنی و 481 سناریوی ضعیف به دست آمد. نتایج پژوهش نشان می دهد که 3 سناریو با احتمال وقوع بسیار بالا در شرایط پیش روی آینده حملونقل شهر بیرجند است. در سناریوی اول، شرایط مطلوب مبتنی بر تخصیص بودجه و اعتبارات، مدیریت تقاضای سفر، انتشار پایین آلایندهها، رعایت استانداردهای زیست محیطی، اثرگذاری کم، تحریمهای بینالمللی، چشمانداز منسجم و هدفمند در بدنه مدیریت شهری و توسعه و پذیرش فناوریهای جدید وجود دارد و برای توسعه حملونقل محور در شهر بیرجند، مطلوب ترین سناریو است.
تفاصيل المقالة
جغرافیا و مطالعات محیطی
,
العدد1,السنة
11
,
بهار
1401
در این مقاله یک چارچوب مفهومی برای تحقیق در مورد رفتار سفر از طریق تعریف دامنه هدف تحقیق، برنامههای اساسی فعالیتهای انسانی و مفهومسازی مسافر به عنوان یک بازیگر شبکه حمل و نقل در مورد زیرساختها و شبکههای انسانی و پرداختن به محتوای اجتماعی فعالیتها ارائه شده است. هم أکثر
در این مقاله یک چارچوب مفهومی برای تحقیق در مورد رفتار سفر از طریق تعریف دامنه هدف تحقیق، برنامههای اساسی فعالیتهای انسانی و مفهومسازی مسافر به عنوان یک بازیگر شبکه حمل و نقل در مورد زیرساختها و شبکههای انسانی و پرداختن به محتوای اجتماعی فعالیتها ارائه شده است. همچنین بررسی و تجزیه و تحلیل رفتار مسافران در شهرهای میانی ایران (شهر بیرجند)، از جمله فرکانس سفر افراد مختلف در روز، هدف سفر و انتخاب حالت ارائه شده است. سپس تفاوت بین شهر بیرجند در کشور ایران و کشورهای پیشرفته (آمریکا، انگلستان و هلند) در رفتار مسافران مقایسه، و دادههای بدست آمده تجزیه و تحلیل میگردد. این تحقیق که از نوع بنیادی است و روش آن ترکیبی (کمی – کیفی) به صورت پیمایشی و توصیفی و تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش از بین استفاده کنندگان از شبکه حمل و نقل عمومی شهر بیرجند و حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران انتخاب شده است که در طی آن 389 نفر شامل 202 نفر مرد و 187 نفر خانم انتخاب میگردد. نتایج حاکی از آن است که افراد در سنین بالای 60 سال بیشتر از سنین زیر 60 سال رفتن به خرید و سرگرمی و تربیت بدنی را انتخاب میکنند. و زنان بیشتر از مردان به خرید میپردازند، و برعکس بیشتر مردان سرگرمی و تربیت بدنی را نسبت به زنان انتخاب میکنند. با افزایش سن، افراد مسن بیشتر پیادهروی را به عنوان حالت اصلی سفر انتخاب میکنند و افراد کمتری دوچرخه یا اتومبیل موتوری را برای سفر انتخاب میکنند.
تفاصيل المقالة
جغرافیا و مطالعات محیطی
,
العدد2,السنة
12
,
تابستان
1402
نیمه اول قرن بیستم تمرکز بر تسهیل حرکت وسایل نقلیه موتوری در برنامهریزی حمل و نقل و ترافیک در شهرها بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رفتار سفر شهروندان و تهیه یک چارچوب مفهومی در مورد رفتار سفر از میباشد. هدف از انجام این تحقیق تبیین الگوی شبکه حمل و نقل عمومی مبتنی بر أکثر
نیمه اول قرن بیستم تمرکز بر تسهیل حرکت وسایل نقلیه موتوری در برنامهریزی حمل و نقل و ترافیک در شهرها بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رفتار سفر شهروندان و تهیه یک چارچوب مفهومی در مورد رفتار سفر از میباشد. هدف از انجام این تحقیق تبیین الگوی شبکه حمل و نقل عمومی مبتنی بر رفتار سفر شهروندان میباشد بنابراین این تحقیق از نوع بنیادی و بر مبنای تئوری برخواسته از دادهها (نظریه داده بنیاد) که یک روش پژوهشی استقرایی و اکتشافی است، انجام شده است. گردآوری اطلاعات نخست از طریق اسنادکتابخانهای شامل مطالعه سایر پژوهشها و همچنین چارچوبهای نظری موجود و الگوهای شبکه حمل و نقل در شهرها و کشورهای مختلف و مشاهدات میدانی (پرسشنامه) و مصاحبههای نیمه ساختاریافته و یادداشتبرداری صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش از بین استفادهکنندگان از شبکه حمل و نقل عمومی شهر بیرجند اساس فرمول کوکران 389 نفر شامل 202 نفر مرد و 187 نفر خانم انتخاب گردیدند. نتایج حاکی از آن است که مردان در کار و سرگرمی و تربیت بدنی نسبت به زنان فرکانس سفر بیشتری دارند. برعکس، تعداد دفعات سفر زنان برای خرید نسبت به مردان بیشتر است. با افزایش سن، افراد مسن بیشتر پیادهروی را به عنوان حالت اصلی سفر انتخاب میکنند و افراد کمتری دوچرخه یا اتومبیل را برای سفر انتخاب میکنند. همچنین عــواملی همچــون دسترسی به حمل و نقل همگانی (266/0)، مدیریت تقاضای حمل و نقل (195/0) وضعیت دوچرخه و پیاده (123/0) بیشترین تاثیر را در الگوی جابه جایی شهروندان دارند.
تفاصيل المقالة
این پژوهش با هدف بررسی رابطه مؤلفه های آموزشی و مهارتی مورد نیاز رشته حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا شده است. ابتدا با استفاده از روش گراندد تئوری و مصاحبه با خبرگان، مؤلفه ها و شاخص های پژوهش شناسایی گردید. در گام بعدی با استفاده از مؤلفه ها و شاخص های شنا أکثر
این پژوهش با هدف بررسی رابطه مؤلفه های آموزشی و مهارتی مورد نیاز رشته حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا شده است. ابتدا با استفاده از روش گراندد تئوری و مصاحبه با خبرگان، مؤلفه ها و شاخص های پژوهش شناسایی گردید. در گام بعدی با استفاده از مؤلفه ها و شاخص های شناسایی شده، پرسشنامه کمی، تدوین و در بین نمونه آماری توزیع و جمع آوری شد ه است. پایایی ابزار پژوهش با توجه به مقدار آلفای کرونباخ، بزرگتر از 7/0 برای تمامی مؤلفه های پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش عبارت است از تمامی اساتید خبره، شاغلین حرفه ای، مدیران مالی شرکت های بزرگ، تحلیل گران مالی بورس اوراق بهادار و حسابداران و حسابرسان خبره که حدود 300 نفر برآورد گردید و نظرات 160 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون کانونی کالی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین مؤلفه های آموزشی حسابداری (مدیریت استراتژیک، مدیریت مالی و منابع، رهبری تیمی، تحلیل آماری، استاندارد ملی و بین المللی و استاندارد قوانین و مقررات) با مؤلفه مهارت حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی با P-Value (05/0>P) رابطه معناداری وجود دارد. همچنین با توجه به یافته های پژوهش، بین مؤلفه های مهارت حسابداری (مهارت های شخصیتی و ارتباطی، مهارت های حسابداری، مهارت های سرمایهگذاری و دانش مالی، دانش حسابرسی و خلاقیت) و مؤلفه آموزش حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی با P-Value (05/0>P) رابطه معناداری وجود دارد. نتایج این پژوهش نشان می دهند که بین مؤلفه های آموزش حسابداری و مؤلفه های مهارتی حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی، رابطه وجود دارد. این دو متغیر تنها یک نقطه کانونی قابل تفسیر و تأیید در بین خود دارند که مؤلفه های استاندارد ملی و بین المللی، استاندارد قوانین و مقررات و مهارت های حسابداری بیشترین ارتباط را با این نقطه دارند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications