فهرس المقالات فرشته احمدی


  • المقاله

    1 - امکان‌سنجی تحقق زندگی هوشمند در شهرهای جدید (مطالعه موردی: شهر جدید بهارستان)
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 143 , السنة 26 , تابستان 1403

    زمینه و هدف: أکثر

    زمینه و هدف: افزایش جمعیت و روند شهرنشینی، علاوه بر افزایش چالش­های شهری، توجه بیشتر به شهرهای جدید را نیز در پی خواهد داشت و شهر هوشمند به‌عنوان یک راهبرد می‌تواند چالش‌هایی را که جامعه با آن روبرو است، بر طرف کند، لذا هدف این پژوهش امکان‌سنجی تحقق زندگی هوشمند در شهرهای جدید است که در این راستا به بازشناسایی معیارها و شاخص‌های تحقق زندگی هوشمند در شهرهای جدید و تحلیل وضع موجود شهر جدید بهارستان بر اساس آن‌ها پرداخته شده است.

    روش بررسی: پژوهش به لحاظ هدف کاربردی می‌باشد و روش آن توصیفی- تحلیلی است. اطلاعات مورد نیاز از طریق اسناد کتابخانه‌ای و میدانی در سه ماه دوم سال 1399 در شهر بهارستان جمع‌آوری شده‌اند. جامعه آماری شامل متخصصان حوزه شهری و شهروندان شهر بهارستان بوده است. برای اعتبارسنجی معیارها و شاخص‌های استحصال شده چارچوب نظری تحقیق و سنجش روایی پرسشنامه از نظر متخصصان و برای سنجش وضع موجود با استفاده از آزمون تی از نظر شهروندان استفاده شد.

    یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن است که معیارهای قابلیت دسترسی و مشارکت اینترنتی و شرایط بهداشتی و سلامت الکترونیک دارای بیشترین امتیاز می‌باشند. همچنین شهر بهارستان امکانات و پتانسیل‌های لازم برای تحقق زندگی هوشمند را دارا است ولی در حال حاضر از لحاظ زندگی هوشمند در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.

    بحث و نتیجه‌گیری: در راستای حرکت به سمت زندگی هوشمند و با توجه به اولویت‌ها و نتایج پرسشنامه، پیشنهاد می‌شود که پهنای باند اینترنت افزایش یابد و برنامه‌های سلامت هوشمند توسعه پیدا کنند. این راهکارها به عنوان نتایج تحقیق جمع‌بندی گردیده و می‌توانند در اولویت اهداف مدیریت شهری قرار گیرند.

    تفاصيل المقالة