فهرس المقالات مهدی نادری نسب


  • المقاله

    1 - طراحی الگوی کیفیت زیبایی شناختی و عملکردی در باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1400
    این پژوهش با هدف بررسی ابعاد کیفیت زیبایی شناختی و عملکردی در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران و ارائه الگوی مناسب انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران بودند. ابتدا با توجه به مناطق کشور أکثر
    این پژوهش با هدف بررسی ابعاد کیفیت زیبایی شناختی و عملکردی در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران و ارائه الگوی مناسب انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران بودند. ابتدا با توجه به مناطق کشور ، 5 منطقه انتخاب شد و از هر منطقه به صورت تصادفی یک تیم انتخاب شد که در ادامه با حضور در ورزشگاه ، نمونه آماری از تماشاگران باشگاه های تراکتورسازی ، پدیده مشهد ، پرسپولیس ، ذوب آهن و پارس جنوبی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید . به منظور تجزیه و تحلیل ویژگی های جمعیت شناختی از آمار توصیفی و برای تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزار لیزرل و از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره نیز در بخش آمار استنباطی استفاده شد. بررسی یافته ها نشان داد که بین جو بازی و کیفیت زیبایی؛ تجربه جمعیت و کیفیت زیبایی؛کارکنان خدمت رسان و کیفیت عملکردی؛ دسترسی به تسهیلات و کیفیت عملکردی؛ جایگاه تماشاگران و کیفیت عملکردی؛ کیفیت زیبایی شناختی و کیفیت عملکردی رابطه معناداری وجود دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تاثیر شکل گیری هویت برند بر ارزش ویژه برند در باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1398
    هدف اصلی در این مطالعه را بررسی عوامل تاثیر گذار شکل گیری هویت برند بر ارزش ویژه برند در باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران قراردادند. هدف تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، هواداران باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران در استادیوم‌های آزادی ته أکثر
    هدف اصلی در این مطالعه را بررسی عوامل تاثیر گذار شکل گیری هویت برند بر ارزش ویژه برند در باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران قراردادند. هدف تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، هواداران باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران در استادیوم‌های آزادی تهران، امام رضا (ع) مشهد، یادگار امام (ره) تبریز، نقش‌جهان اصفهان، غدیر اهواز بر روی باشگاه‌های فوتبال با توزیع جغرافیایی (منطقه‌ای) در لیگ برتر 97-96 انجام شد و پرسشنامه‌ها در این استادیوم‌ها توزیع گردیده و همچنین روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای – غیر احتمالی بود. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه محقق ساخته(با اقتباس از پرسشنامه واتکینز؛ 2014)، ، شامل 48 سؤال بود، که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و اقتصاد تائید شد و آلفای کرون باخ آن 927/0 به دست آمد. برای تحلیل نیز از نرم‌افزار SPSS v22 و نرم‌افزار Smart-PLS استفاده‌شده است. بالاترین رتبه‌ها در بین میانگین سوا لات مطرح از دیدگاه نمونه‌ها (هواداران)، مربوط به مدیریت بوده و همچنین کمترین رتبه در میان عوامل از دیدگاه هواداران به ستاره‌ها و تجربه فردی تیم بودند. یافته‌های این تحقیق حاکی از آن است که زیر مقیاس‌ها مربوط به مدیریت و امکانات از بالاترین بار عاملی برخوردار می‌باشند. این یافته‌ها با نتایج تحقیقات پیشین راس (2012) همسو است، هم‌چنین فانک و جیمز (2010) و کیتز و همکاران (2016) در تحقیق پیشین خود به این نتیجه رسیدند که این دو مقیاس بر روی قدرت برند مؤثر است تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تحلیل ابعاد توسعه ساختار حرفه‌ای برای سازمان‌های ورزشی
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1401
    مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تحلیل ابعاد توسعه ساختار حرفه‌ای برای سازمان‌های ورزشی مبتنی بر نظریه استرواس و کوربین بود. روش‌شناسی: روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک می‌باشد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران سابق سازمان تربیت بدنی، مدیران و روسای ح أکثر
    مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تحلیل ابعاد توسعه ساختار حرفه‌ای برای سازمان‌های ورزشی مبتنی بر نظریه استرواس و کوربین بود. روش‌شناسی: روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک می‌باشد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران سابق سازمان تربیت بدنی، مدیران و روسای حال حاضر و سابق کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان) و جامعه اطلاعاتی بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت غیراحتمالی هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب گردید (17 نفر و 29 سند). روایی ابزار با استفاده از روش‌های روایی‌سنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی، ضریب کاپا (792/0)). برای تحلیل داده‌ها از رویکرد سیستماتیک در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. یافته‌ها: نهایتا 18 مقوله اصلی (محیط داخلی و خارجی، فرهنگ سازمانی، ساختار حرفه‌ای، دستورالعمل‌های اجرایی، بوروکراسی اداری، مداخله مدیران، میزان کنترل، منابع انسانی و مالی، فناوری، آمادگی کارکنان، زیرساخت‌ها، استانداردسازی امور، ابراز نظر ازادانه، بهبود کیفیت ارتباطات، تفویض اختیار، بهره‌وری، بهبود تصمیم‌گیری و بهبود عملکرد ورزشی) و 22 مفهوم استخراج شد. نتیجه‌گیری: مقوله ساختار حرفه‌ای در طراحی سازمان‌های ورزشی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و دارای جنبه‌های مختلفی می‌باشد. همچنین با استفاده از این تحلیل ابعاد و راهکارهای مبتنی بر استرواس و کوربین می‌توان انتظار توسعه ساختار حرفه‌ای سازمان‌های ورزشی در ایران را داشت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - تعیین وضعیت موجود و موقعیت استراتژیک ورزش قهرمانی کشور
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1400
    هدف کلی این پژوهش طراحی برنامه جامع و تعیین موقعیت راهبردی ورزش قهرمانی کشور بود.پژوهش حاضر از نظر روش پژوهش آمیخته (کیفی_کمی) انجام شده است ، جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 16 نفر شامل رؤسای کمیته‌های فدراسیون‌های منتخب، مدیران فدراسیون‌های منتخب(شانس مدال در المپی أکثر
    هدف کلی این پژوهش طراحی برنامه جامع و تعیین موقعیت راهبردی ورزش قهرمانی کشور بود.پژوهش حاضر از نظر روش پژوهش آمیخته (کیفی_کمی) انجام شده است ، جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 16 نفر شامل رؤسای کمیته‌های فدراسیون‌های منتخب، مدیران فدراسیون‌های منتخب(شانس مدال در المپیک)، مدیران وزارت ورزش و جوانان، مدیران کمیته ملی المپیک، مربیان تیم‌های ملی، ورزشکاران صاحب مدال در المپیک، نخبگان و کارشناسان مدیریت ورزشی بودند و به روش هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی 97 نفر که پرسشنامه ها را پاسخ داده اند و به روش تمام شمار انتخاب شدند. که از آن‌ها نظرسنجی به عمل آمد.برای گردآوری داده‌ها، از بررسی اسناد، مدارک، مصاحبه و مطالعه ادبیات پیشینه با ابزارهایی چون: پرسشنامه‌های نظرسنجی و PEST SCAN و تحلیل SWOT و برگزاری جلسات و چندین مرحله راهبردی استفاده شد نتایج نشان داد، برنامه جامع ورزش قهرمانی جمهوری اسلامی ایران دارای 10 قوت، 14 ضعف، 10 فرصت و 12 تهدید و در مجموع 21 راهبرد است. ضمن این‌که بیانیه رسالت، بیانیه چشم‌انداز، ارزش‌های محوری و اهداف آن نیز مشخص شدند. مهم‌ترین نتیجه به‌دست آمده این است، با توجه به این‌که موقعیت راهبردی ورزش قهرمانی جمهوری اسلامی ایران در منطقه WT قرار دارد، پیشنهاد می‌شود وزارت ورزش و جوانان از راهبردهای تدافعی استفاده نماید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - تعیین موقعیت استراتژیک گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 4 , السنة 14 , پاییز 1401
    هدف این پژوهش تجزیه و تحلیل محیط درونی و بیرونی گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان ، تعیین موقعیت استراتژیک و تدوین استراتژی های آن است. در این پژوهش پس از مطالعه اسناد و مدارک، جمع‌آوری اطلاعات از خبرگان گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان و مدیریت ورزشی انجام شد. ن أکثر
    هدف این پژوهش تجزیه و تحلیل محیط درونی و بیرونی گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان ، تعیین موقعیت استراتژیک و تدوین استراتژی های آن است. در این پژوهش پس از مطالعه اسناد و مدارک، جمع‌آوری اطلاعات از خبرگان گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان و مدیریت ورزشی انجام شد. نمونه‌گیری به روش تمام شمار انجام شد که تعداد نمونه‌ها برابر با 112 نفر بودند. نتایج نشان داد که صنعت گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان کشور از 10 قوت، 14 ضعف، 10 فرصت و 12 تهدید در حوزه‌های مختلف برخوردار می‌باشد که برای رتبه‌بندی هر کدام از آن‌ها از آزمون فریدمن در سطح 05/0>p استفاده شد. ماتریس عوامل درونی صنعت گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان نشان داد که مجموع نمرات ماتریس 927/2 می‌باشد که نشان دهنده غلبه قوت‌ها بر ضعف‌های صنعت گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. ماتریس عوامل بیرونی صنعت گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان نشان داد که مجموع نمرات ماتریس بیرونی 573/1 می‌باشد که نشان دهنده غلبه تهدیدها بر فرصت‌های محیطی در این صنعت می‌باشد. نتیجه کلی اینکه تحلیل ماتریس داخلی و خارجی نشان دهنده آن است که صنعت گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان جمهوری اسلامی ایران از لحاظ موقعیت استراتژیک در موقعیت ST قرار دارد و به عبارت دیگر می‌توان گفت که به دلیل چیرگی قوت ها بر ضعف‌ها و توانایی صنعت گردشگری ورزشی در حوزه سلامت شهروندان کشور و همچنین تلاش برای غلبه بر تهدیدهای پیش‌بینی‌‌شده، اتخاذ استراتژی‌های رقابتی، بهترین گزینه برای رشد و توسعه این صنعت است تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - تعیین راهبردهای ورزش همگانی در ایران
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1399
    یکی از منطقی‌ترین شیوه‌ها برای رسیدن به بهره‌وری و رشد و توسعه بهینه در سازمان‌های ورزشی؛ دارا بودن برنامه مدوّن و تبیین راهبردهای رسیدن به اهداف سازمانی است. هدف از این تحقیق تعیین راهبردهای ورزش همگانی در ایران به روش SWOT بود. این تحقیق به لحاظ هدف و ماهیت از نوع کار أکثر
    یکی از منطقی‌ترین شیوه‌ها برای رسیدن به بهره‌وری و رشد و توسعه بهینه در سازمان‌های ورزشی؛ دارا بودن برنامه مدوّن و تبیین راهبردهای رسیدن به اهداف سازمانی است. هدف از این تحقیق تعیین راهبردهای ورزش همگانی در ایران به روش SWOT بود. این تحقیق به لحاظ هدف و ماهیت از نوع کاربردی و ازنظر استراتژی اجرا از نوع توصیفی- تحلیلی است که به روش میدانی انجام شده است. ابتدا وضعیت موجود ورزش همگانی ایران بررسی و سپس پرسش‌نامه‌ای با میزان پایایی 92/0 طراحی گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه‌ی مدیران فدراسیون ورزش همگانى، رؤساى کمیته‌ها و انجمن‌های فدراسیون ورزش همگانى، رؤساى هیئت‌های استان‌ها و اعضاى شوراى راهبردى فدراسیون ورزش همگانى کشور تشکیل می دادند که 85 نفر از آنها به عنوان نمونه در دسترس انتخاب و پرسشنامه ها بین آنها توزیع و تکمیل گردید.. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی شامل شاخص‌های گرایش مرکزی و پراکندگی و در بخش آمار استنباطی از مجذورکا و آزمون فریدمن؛ و درنهایت از مدل تجزیه‌وتحلیل SWOT استفاده گردید. بر اساس ماتریس عوامل درونی و بیرونی، جایگاه ورزش همگانی ایران در موقعیت ضعف و تهدید (WT) تعیین شد. راهبردهای 13 گانه با استفاده از ماتریس TOWS تدوین و پس از رتبه‌بندی با ماتریس برنامه‌ریزی استراتژیک کمّی (QSPM)، ارائه گردید. با توجه به قرارگیری ورزش همگانی ایران در موقعیت ضعف و تهدید (WT) به نظر می‌رسد عملیاتی نمودن استراتژی‌های تبیین شده بتواند این رشته را از وضعیت بحرانی موجود به جایگاه بهتری برساند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - طراحی برنامه استراتژیک بازاریابی فدراسیون کشتی بر اساس تحلیل SWOT با استفاده از ماتریس QSPM
    علوم ورزش , العدد 2 , السنة 11 , تابستان 1398
    امروزه ورزش در بیشتر کشورها به عنوان ابزاری برای تجارت و تولید سرمایه به حساب میآید. کشتی به عنوان ورزش دارای پتانسیل بالای درآمدزایی است که بالفعل نشده است. هدف پژوهش، طراحی برنامه استراتژیک بازاریابی فدراسیون کشتی بر اساس تحلیل SWOT با استفاده از ماتریس QSPM است. روش أکثر
    امروزه ورزش در بیشتر کشورها به عنوان ابزاری برای تجارت و تولید سرمایه به حساب میآید. کشتی به عنوان ورزش دارای پتانسیل بالای درآمدزایی است که بالفعل نشده است. هدف پژوهش، طراحی برنامه استراتژیک بازاریابی فدراسیون کشتی بر اساس تحلیل SWOT با استفاده از ماتریس QSPM است. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و بر اساس هدف، کاربردی است. نمونه تحقیق حاضر، 73 نفر شامل رئیس، معاونین، مسئولین کمیته ها، داوران و مربیان فدراسیون کشتی ( 33 نفر) نمونه گیری به روش کل شمار، و از متخصصین حوزه استراتژیک و بازاریابی ورزشی( 40 نفر) نمونه گیری به روش تصادفی هدفمند بود. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته مربوط به عوامل درونی و بیرونی برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی فدراسیون کشتی و شامل 77 سوال بود. روایی پرسشنامه توسط 19 نفر از متخصصین این حوزه تایید و پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد. برای تعیین وضعیت سازمان از تحلیل SWOT و برای رتبه بندی عوامل برنامه راهبرد بازاریابی فدراسیون کشتی از روش آزمون فریدمن و از ماتریس QSPM برای اولویت بندی استفاده شد. جایگاه بازاریابی فدراسیون کشتی در جایگاه WT، اما نزدیک به موقعیت های ST و WO قرار دارد. با تدوین بیانیه ماموریت، چشم انداز و اهداف بلند مدت، همچنین با استفاده از ماتریس QSPM، برنامه استراتژیک بازاریابی فدراسیون کشتی طراحی شد. با استفاده از این راهبردها، ضعفها و ناتوانیهای فدراسیون در حوزه بازاریابی جبران شود، با تدوین برنامه استراتژیک در موقعیت جدید، به مسیر رشد و توسعه خود ادامه دهد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - تاثیر شکل گیری هویت باشگاه پرسپولیس بر ارزش ویژه برند باشگاه در لیگ برتر فوتبال ایران
    علوم ورزش , العدد 1 , السنة 1 , تابستان 1403
    هدف اصلی در این مطالعه را بررسی عوامل تاثیرگذار شکل گیری هویت باشگاه پرسپولیس بر ارزش ویژه برند باشگاه قرار دادیم. هدف تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، هواداران باشگاه در استادیوم‌ های آزادی تهران، امام رضا(ع) مشهد، یادگار امام(ره) تبری أکثر
    هدف اصلی در این مطالعه را بررسی عوامل تاثیرگذار شکل گیری هویت باشگاه پرسپولیس بر ارزش ویژه برند باشگاه قرار دادیم. هدف تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، هواداران باشگاه در استادیوم‌ های آزادی تهران، امام رضا(ع) مشهد، یادگار امام(ره) تبریز، نقش جهان اصفهان، غدیر اهواز بر روی باشگاه فوتبال با توزیع جغرافیایی (منطقه ای) در لیگ برتر 97-96 انجام شد و پرسشنامه ها در این استادیوم ها توزیع گردید. روش نمونه گیری سهمیه ای – غیر احتمالی بود. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 48 سوال بود، که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و اقتصاد تایید شد، و آلفای کرونباخ آن 959/0 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از رگرسیون چندگانه گام به گام، آزمون tتک نمونه ای و آزمون فریدمن استفاده شد.بالاترین رتبه ها در بین میانگین سوالات مطرحه از دیدگاه نمونه ها(هواداران)، مربوط به تجربه عمومی بوده و همچنین کمترین رتبه در میان عوامل از دیدگاه هواداران به ستاره ها و تاریخچه تیم بودند. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که زیر مقیاس ها مربوط به ستاره ها و تاریخچه تیم از بالاترین بار عاملی برخوردار می باشند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - تاثیر شکل گیری هویت باشگاه پرسپولیس بر ارزش ویژه برند باشگاه در لیگ برتر فوتبال ایران
    علوم ورزش , العدد 1 , السنة 12 , بهار 1399
    هدف اصلی در این مطالعه را بررسی عوامل تاثیرگذار شکل گیری هویت باشگاه پرسپولیس بر ارزش ویژه برند باشگاه قرار دادیم.هدف تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، هواداران باشگاه در استادیوم‌ های آزادی تهران، امام رضا(ع) مشهد، یادگار امام(ره) تبریز أکثر
    هدف اصلی در این مطالعه را بررسی عوامل تاثیرگذار شکل گیری هویت باشگاه پرسپولیس بر ارزش ویژه برند باشگاه قرار دادیم.هدف تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، هواداران باشگاه در استادیوم‌ های آزادی تهران، امام رضا(ع) مشهد، یادگار امام(ره) تبریز، نقش جهان اصفهان، غدیر اهواز بر روی باشگاه فوتبال با توزیع جغرافیایی (منطقه ای) در لیگ برتر 97-96 انجام شد و پرسشنامه ها در این استادیوم ها توزیع گردید. روش نمونه گیری سهمیه ای – غیر احتمالی بود. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 48 سوال بود، که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و اقتصاد تایید شد، و آلفای کرونباخ آن 959/0 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از رگرسیون چندگانه گام به گام، آزمون tتک نمونه ای و آزمون فریدمن استفاده شد.بالاترین رتبه ها در بین میانگین سوالات مطرحه از دیدگاه نمونه ها(هواداران)، مربوط به تجربه عمومی بوده و همچنین کمترین رتبه در میان عوامل از دیدگاه هواداران به ستاره ها و تاریخچه تیم بودند.یافته های این تحقیق حاکی از آن است که زیر مقیاس ها مربوط به ستاره ها و تاریخچه تیم از بالاترین بار عاملی برخوردار می باشند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - مطالعة تأثیر جنگ و تروریسم بر وجهة ورزش خاورمیانه
    علوم ورزش , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1401
    پژوهش حاضر با هدف مطالعة تأثیر جنگ و تروریسم بر وجهة ورزش خاورمیانه انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری داده ها همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل خبرگان آگاه به موضوع ورزش و سیاست بودند به منظور شناسایی این نمونه ها، از روش نمونه گیری هدفمند استفاد أکثر
    پژوهش حاضر با هدف مطالعة تأثیر جنگ و تروریسم بر وجهة ورزش خاورمیانه انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری داده ها همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل خبرگان آگاه به موضوع ورزش و سیاست بودند به منظور شناسایی این نمونه ها، از روش نمونه گیری هدفمند استفاده گردید. این نمونه گیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت تعداد 52 نفر به عنوان نمونه مشخص گردیدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده های پژوهش حاضر از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیة روند تجزیه و تحلیل داده های پژوهش حاضر در نرم افزار SPSS و PLS انجام گردید. نتایج پژوهش نشان داد که جنگ نظامی بر وجهه ورزش خاورمیانه دارای تأثیری به میزان 198/0- می باشد. همچنین جنگ روانی بر وجهة ورزش خاورمیانه دارای تأثیری به میزان 387/0- می باشد. نتایج پژوهش حاضر مشخص نمود که تروریسم بر وجهه ورزش خاورمیانه دارای تأثیری به میزان 540/0- می باشد. پژوهش حاضر مشخص نمود که جنگ اقتصادی و جنگ سایبریک بر وجهه ورزش خاورمیانه تأثیر معناداری ندارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - بررسی تأثیر جنگ‌های منطقه‌ای بر اعتبار ورزش خاورمیانه
    علوم ورزش , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1401
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر جنگ‌های منطقه‌ای بر اعتبار ورزش خاورمیانه انجام گرفته است. روش پژوهش از نظر روش گردآوری داده ها همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش نیز شامل خبرگان مطلع از موضوع ورزش و سیاست بودند. جهت شناسایی این نمونه ها، از روش نمونه گیری هدفمند استفاده گردید أکثر
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر جنگ‌های منطقه‌ای بر اعتبار ورزش خاورمیانه انجام گرفته است. روش پژوهش از نظر روش گردآوری داده ها همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش نیز شامل خبرگان مطلع از موضوع ورزش و سیاست بودند. جهت شناسایی این نمونه ها، از روش نمونه گیری هدفمند استفاده گردید که این نمونه گیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت تعداد 52 نفر به عنوان نمونه نهایی مشخص گردیدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده های پژوهش حاضر از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش حاضر مبتنی بر نرم افزار SPSS و PLS صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که درگیری‌های نظامی بر وجهه ورزش خاورمیانه دارای تأثیری به میزان 198/0- می‌باشد. همچنین درگیری‌های نظامی روانی بر اعتبار ورزش خاورمیانه دارای تأثیری به میزان 387/0- می‌باشد. نتایج پژوهش حاضر مشخص نمود که کشتارهای منطقه‌ای بر وجهه ورزش خاورمیانه دارای تأثیری به میزان 540/0- می باشد. در نهایت پژوهش حاضر مشخص نمود که درگیری‌های نظامی اقتصادی و درگیری‌های نظامی سایبریک بر وجهه ورزش خاورمیانه تأثیر معناداری ندارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - طراحی مدل سلامت جسمانی-روانی در اوقات فراغت سالمندی بر اساس شاخص های سلامت روان
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1400
    مقدمه: هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل سلامت جسمانی-روانی در اوقات فراغت سالمندی بر اساس شاخص های سلامت روان بود. جهت طراحی مدل از نظریه «داده بنیاد» استفاده ‌شده است..
    روش: جامعه آماری شامل متخصصان و صاحب‌ نظران سلامت روان و أکثر
    مقدمه: هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل سلامت جسمانی-روانی در اوقات فراغت سالمندی بر اساس شاخص های سلامت روان بود. جهت طراحی مدل از نظریه «داده بنیاد» استفاده ‌شده است..
    روش: جامعه آماری شامل متخصصان و صاحب‌ نظران سلامت روان و مدیران با تجربه در ادارات مرتبط با امور سالمندان بود که بر اساس نمونه ‌گیری نظری و انجام 21 مصاحبه عمیق و تحلیل نظام مند، داده های مورد نیاز جمع آوری و از طریق مراحل سه‌ گانه کد گذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد.
    یافته­ها: یافته ها نشان داد که مدل سلامت جسمانی-روانی سالمندان دارای 13 مقوله اصلی و 40 مقوله فرعی است. راهبرد سلامت جسمانی-روانی سالمندان براساس شاخص های روانی شامل چهار مرحله اساسی سیاستگذاری،‌ تحلیل ذینفعان، ترویج اوقات فراغت سالمندان، اجرا و ارزشیابی است.
    نتیجه­گیری: بنابر یافته های تحقیق، تعیین ایده محوری، مهم ‌ترین گام سلامت جسمانی-روانی سالمندان است. لذا با توسعه فعالیت های جسمانی سالمندان در اوقات فراغت می توان ارتقاء سطح سلامت (جسمانی-روانی) این گروه سنی را انتظار داشت. تفاصيل المقالة