فهرس المقالات akbar jokar


  • المقاله

    1 - بررسی میزان آب کاربردی در مزارع و باغات مجهز شده به کنتورهای هوشمند آب در دشت ارسنجان فارس
    فصلنامه علمی مهندسی منابع آب , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1401
    چکیده
    مقدمه: تحویل حجمی آب از طریق نصب کنتور بر روی چاه‌های کشاورزی، یکی از اقدامات مؤثر در جهت استفاده درست از آب و افزایش بهره‌وری آب است. چند سالی است که در دشت ارسنجان فارس، از کنتورهای هوشمند آب به‌منظور تحویل حجمی آب استفاده أکثر
    چکیده
    مقدمه: تحویل حجمی آب از طریق نصب کنتور بر روی چاه‌های کشاورزی، یکی از اقدامات مؤثر در جهت استفاده درست از آب و افزایش بهره‌وری آب است. چند سالی است که در دشت ارسنجان فارس، از کنتورهای هوشمند آب به‌منظور تحویل حجمی آب استفاده شده است. در این تحقیق به بررسی میزان مصرف آب و بهره­وری آب در تعدادی از مزارع و باغات این منطقه پرداخته شده است.
    روش­: بدین منظور سه محصول گندم، گوجه فرنگی، و انار انتخاب و در هر محصول 12 مزرعه یا باغ انتخاب گردید. در طول یکسال دبی چاه، میزان محصول، میزان مصرف آب آبیاری از طریق کنتور هوشمند و مقدار واقعی مصرف آب اندازه­گیری گردید. میزان بهره­وری آب آبیاری و بهره­وری آب کل محاسبه شد. تفاوت بین میزان آب کاربردی و سناریوهای مختلف نیاز آبی با استفاده از آزمون تی مقایسه گردید.
    یافته­ ها: نتایج نشان داد که میزان دبی و آب کاربردی به دست آمده از کنتورهای هوشمند بترتیب 25 و 21 درصد کمتر از مقادیر اندازه­گیری شده واقعی با کنتور و فلوم بود که نشان از دقت پایین عملکرد کنتورهای هوشمند دارد. بهره­وری آب آبیاری در سه محصول گندم، گوجه فرنگی و انار بترتیب 93/0، 75/7 و 44/1 کیلوگرم بر مترمکعب بود. به طور میانگین میزان آب داده شده در مزارع و باغات مورد بررسی 43 درصد بیشتر از میزان آب مورد نیاز به روش پنمن مانتیث بود.
    نتیجه ­گیری: در نهایت پیشنهاد گردید به جهت بهبود عملکرد کنتورهای هوشمند، امر واسنجی این کنتورها با دقت بیشتری مدنظر قرار گیرد. تفاصيل المقالة