مقدمه و هدف پژوهش: یکی از مسائلی که در سالهای اخیر به آن پرداخته شده است وجود مدلی برای تعیین و ارزیابی صلاحیتهای حرفهای معلمان میباشد که در کشورهای توسعه یافته توجه بیشتری به این امر شده و توانستهاند مدلهای مورد نظر سیستم آموزشی خود را تهیه و تدوین نمایند. در کشو أکثر
مقدمه و هدف پژوهش: یکی از مسائلی که در سالهای اخیر به آن پرداخته شده است وجود مدلی برای تعیین و ارزیابی صلاحیتهای حرفهای معلمان میباشد که در کشورهای توسعه یافته توجه بیشتری به این امر شده و توانستهاند مدلهای مورد نظر سیستم آموزشی خود را تهیه و تدوین نمایند. در کشور ما نیز این امر در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است و کارهای زیربنایی آن نیز تا حدودی انجام شده است. یکی از دغدغههای موجود در آموزش و پرورش کشور ما نبود مدل مناسب برای صلاحیتهای حرفهای و عمومی آموزگاران میباشد. متاسفانه چنین مدلی در کشور وجود ندارد و معلمان مبنا یا استاندارد خاصی برای بهبود مهارتهای خود ندارند. نگارنده به عنوان یک معلم در سیستم آموزشی کشور این دغدغه را نه تنها خود بلکه از سوی بسیاری از معلمان و دلسوزان سیستم آموزشی کشور احساس کرده و در این تحقیق سعی بر ارائه مدل مناسب در این زمینه دارد.
روش پژوهش: تحقیق حاضر براساس هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماریشامل همه آموزگاران شاغل در سال تحصیلی 97-96 در استان اصفهان میباشد که به 5 قسمت تقسیم گردید و از بین آنها دو قسمت انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران 345 نفر برآورد شد. نمونهها نیز به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند. ابتدا صلاحیتهای حرفهای معلمان براساس بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق شناسایی و تعیین شدند. حدودا 90 شاخص در قالب پرسشنامه در اختیار خبرگان قرار گرفت. بعد از بررسی روایی صوری و محتوایی با استفاده از نظر کارشناسان مولفهها و شاخصهای هر مولفه تعیین شدند، پرسشنامه نهایی شامل 3 متغیر (مولفه اصلی مدل) و 80 گویه براساس طیف پنج گزینهای لیکرت و مبتنی بر این مدل نهایی تدوین گردید.
یافتهها: ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 842/0 بدست آمد که بیانگر هماهنگی درونی گویهها و تأیید پایایی پرسشنامه بود. جهت بررسی برازش مدل از روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج نشان داد مدل کلی تحقیق از برازش مناسب برخوردار است و مدل صلاحیتهای حرفهای آموزگاران استان اصفهان از برازش مناسب برخوردار است. همچنین در مدل ساختاری، بارهای عاملی و مقادیر t معناداری نشان میدهد که عمل حرفهای با بار 463/0 بیشترین نقش را در صلاحیت حرفهای آموزگاران دارد. تعهد حرفهای با بار عاملی 335/0 در جایگاه دوم اهمیت قرار دارد و دانش حرفهای با بار عاملی 321/0 در جایگاه سوم اهمیت قرار گرفته است.
نتیجهگیری: در فرضیهی "دانش حرفهای به عنوان یکی از مؤلفههای صلاحیتهای حرفهای آموزگاران استان اصفهان از اعتبار بالایی برخوردار است. "در فرضیهی "عمل حرفهای به عنوان یکی از مؤلفههای صلاحیتهای حرفهای آموزگاران استان اصفهان از اعتبار بالایی برخوردار است."
تفاصيل المقالة
مقدمه و هدف پژوهش: با توجه به اینکه در آموزش و پرورش ایران مدیران آموزشی تقریباً بدون هیچ ملاک و صلاحیتی انتخاب میشوند، و بیشتر آنها فاقد صلاحیتهای لازم برای مدیریت آموزشی میباشند؛ این پژوهش کیفی برای تدوین صلاحیتهای علمی- حرفهای مدیران مدارس ابتدایی انجام گرفت.
ر أکثر
مقدمه و هدف پژوهش: با توجه به اینکه در آموزش و پرورش ایران مدیران آموزشی تقریباً بدون هیچ ملاک و صلاحیتی انتخاب میشوند، و بیشتر آنها فاقد صلاحیتهای لازم برای مدیریت آموزشی میباشند؛ این پژوهش کیفی برای تدوین صلاحیتهای علمی- حرفهای مدیران مدارس ابتدایی انجام گرفت.
روش پژوهش: نوع پژوهش کیفی که مورد استفاده قرار گرفت پدیدار شناسی میباشد. سؤال اصلی که در این پژوهش مطرح گردید بدین شرح بود: از نظر مشارکت کنندگان مؤلفههای تشکیل دهنده صلاحیتهای علمی- حرفهای مدیران ابتدایی کدامند؟ برای جمعآوری یافتههای کیفی مصاحبه هدفمند با 20 نفر از مدیران مدارس ابتدایی شاهین شهر صورت پذیرفت.
یافتهها: برای جمعآوری یافتههای کیفی مصاحبه هدفمند با 20 نفر از مدیران مجرب مدارس ابتدایی شاهین شهر صورت پذیرفت. چند بار مرور متن مصاحبهها و تجزیه و تحلیل محتوایی آنها جهت کسب تصویر و درک کلی از صلاحیتهای حرفهای برای مدیریت آموزشی باعث استخراج هشت مقوله محوری در مرحلۀ کدگذاری محوری و یک مقوله محوری اصلی در مرحله کدگذاری گزینشی شد.
نتیجهگیری: در مرحله بعد از تجزیه و تحلیل و کدگذاری این مفاهیم و عبارات 8 مقوله محوری، که شامل: تخصص مدیریتی، تجربه معلمی، مهارت روابط انسانی، مهارت هنری، مهارت فنی، اخلاقی اجتماعی، انگیزشی و ظاهری بودند به عنوان صلاحیتهای علمی- حرفهای مدیران آموزش ابتدایی تدوین شدند
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications