فهرس المقالات مهناز اخوان تفتی


  • المقاله

    1 - نمودها و فراوانی‌‌ی خشونت‌نمادین در برنامه درسی‌ی دوره ابتدایی مدارس تهران
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 77 , السنة 20 , تابستان 1402
    این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین خشونت‌نمادین و فراوانی شیوع آن در برنامه درسی مدارس ابتدایی از دیدگاه آموزگاران و کادر اجرایی انجام شد تا ازطریق طرح مسأله و ‎نگاه منتقدانه به تغییر برنامه موجود کمک کند. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری آن آموزگاران و کادراجرایی مدار أکثر
    این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین خشونت‌نمادین و فراوانی شیوع آن در برنامه درسی مدارس ابتدایی از دیدگاه آموزگاران و کادر اجرایی انجام شد تا ازطریق طرح مسأله و ‎نگاه منتقدانه به تغییر برنامه موجود کمک کند. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری آن آموزگاران و کادراجرایی مدارس ابتدایی شهرتهران درسال تحصیلی1401-1400 بود. حجم نمونه براساس جدول مورگان، 384 نفر تعیین که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزارجمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه پژوهشگرساخته بود. روایی محتوایی پرسشنامه با جمع‌آوری نظرات متخصصان و محاسبه دو شاخص روایی محتوایی (62/0 تا 1) CVR؛ (79/0تا1) CVIو روایی سازه با تحلیل عاملی تأییدی بررسی ومورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه آلفای کرونباخ (70/0) بررسی و تایید شد. داده‌های گردآوری شده در قالب جدول، نمودار و آزمون t تک نمونه‌ای، تحلیل شد. نتایج نشان داد که انواع خشونت‌نمادین با ماهیت‌های اجتماعی- فرهنگی، ایدئولوژیکی، اقتصادی، سیاسی و غیرفیزیکی درحد بسیارزیادی دردوره ابتدایی رواج دارد و می‌تواند ازطریق تمامی عناصر برنامه درسی اعمال شود. فراوانی آن در محتوای برنامه‌درسی درحد بسیارزیاد؛ در محیط اجرا، زمان آموزش، راهبردهای یاددهی- یادگیری، روش‌های ارزشیابی و جواجتماعی مدرسه درحد زیاد و دراهداف برنامه‌درسی، مواد و منابع آموزشی و معلم تا حدودی، شناسایی شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - کنش‌های اجرایی در کودکان پایۀ اول ابتدایی با و بدون تجربۀ پیش‌دبستان
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1397
    این پژوهش با هدف مقایسه کنشهای اجرایی در ابعاد انعطافپذیری شناختی و حافظهکاری در دانش آموزان پایه اول ابتدایی با و بدون تجربه پیشدبستانی اجرا95- شد. پژوهش از نوع علّی مقایسهای بود. جامعۀ آماری را تمام دانشآموزان عادی پایه اول دبستان در مدارس دولتی شهر تهران که در سال تح أکثر
    این پژوهش با هدف مقایسه کنشهای اجرایی در ابعاد انعطافپذیری شناختی و حافظهکاری در دانش آموزان پایه اول ابتدایی با و بدون تجربه پیشدبستانی اجرا95- شد. پژوهش از نوع علّی مقایسهای بود. جامعۀ آماری را تمام دانشآموزان عادی پایه اول دبستان در مدارس دولتی شهر تهران که در سال تحصیلی 96مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند که از میان آنها 90 دانشآموز با تجربه و 90 دانشآموز بدون تجربۀ پیشدبستانی به روش نمونهبرداری خوشهایچندمرحلهای انتخاب و آزمون شدند. انعطافپذیری شناختی بهوسیلۀ آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین (گرانت و برگ، 1948 ) و حافظۀ کاری بهوسیلۀخردهآزمون مقیاس فراخنای ارقام وکسلر سنجیده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس دوراهه نشان داد بین کنشهای اجرایی در ابعاد انعطافپذیری شناختی و حافظۀکاری در کودکان پایه اول دبستان با و بدون تجربۀ پیشدبستانی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین در رابطه با نقش جنس تفاوت معناداری در کنشهای اجراییبین دو گروه دختران و پسران پایۀ اول دبستان با و بدون تجربۀ پیشدبستانی مشاهده نشد. میانگین نمرهها نشان داد دانشآموزان با تجربۀ پیشدبستانی درمؤلفههای انعطافپذیری شناختی و حافظۀ کاری بهتر از دانشآموزان بدون تجربۀ پیشدبستانی عمل میکنند. بنابراین با توجه به نتایج بهدستآمده آموزشهایپیشدبستانی بر تقویت کنشهای اجرایی کودکان موثر بوده است. تفاصيل المقالة