فهرس المقالات رضا شریفی نیا


  • المقاله

    1 - بررسی و مقایسه طرحواره‌های زیبایی شناختی در ارتباط با سن و جنسیت در نسل‌های 20 – 16 و 60 – 55 سال شهر تهران در سال 1398
    نشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 2 , السنة 8 , تابستان 1399
    هدف پژوهش حاضر مقایسه طرحواره های زیبایی شناختی افراد 20-16 با 60-55 سال بر اساس سن و جنست می‌باشد. روش این پژوهش از نوع علی مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل تمامی مردان و زنان 60 – 55 و پسران و دختران 20-16 ساله شهر تهران در سال 1398 به تعداد 900000 نفر بود که با أکثر
    هدف پژوهش حاضر مقایسه طرحواره های زیبایی شناختی افراد 20-16 با 60-55 سال بر اساس سن و جنست می‌باشد. روش این پژوهش از نوع علی مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل تمامی مردان و زنان 60 – 55 و پسران و دختران 20-16 ساله شهر تهران در سال 1398 به تعداد 900000 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای تصادفی از مناطق 22 گانه شهر تهران به تعداد 400 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته طرحواره‌های زیبایی شناختی مرتبط با سن و جنسیت (بهرامی و همکاران، 1397) استفاده گردید. روش آماری در این پژوهش آزمون T مستقل بود. یافته ها حاکی از تفاوت طرحواره‌های زیبایی‌شناختی در افراد 20 –16 و 60 –55 سال داشت. طرحواره های زیبایی (962/7F=، (P<0/05)، معیارهای زیبایی (867/18F=، (P<0/05)، چهره و اعضای صورت (114/5F=، (P<0/05)، اندام (211/5F=، (P<0/05)، پوشاک و متعلقات (166/5F=، P<0/05). ). همچنین بین طرحواره های زیبایی شناختی افراد 20 –16 و 60 – 55 سال در هر دو جنس تفاوت معناداری وجود داشت. بین دختران و پسران نیز به جز معیارهای کلی زیبایی تفاوت معناداری وجود داشت. طرحواره های زیبایی (715/1F=، P<0/05))، معیارهای کلی زیبایی (217/9F=، P>0/05))، چهره و اعضای صورت (056/0F=، P<0/05)، اندام (336/0F=، P<0/05))، پوشاک و متعلقات (369/3F=، P<0/05).). بر اساس یافته‌های پژوهش می توان چنین نتیجه گیری کرد که علت تفاوت طرحواره‌های زیبایی شناختی افراد 16 تا 20 و 55 تا 60 در هر دو جنس این است که معیارهای زیبایی از نظر نوجوانان و جوانان باید منطبق با مد روز باشد و اصولاً این طرحواره در بین افراد با سنین پائین‌تر بیشتر از افراد مسن‌تر دیده می‌شود که این مساله می‌تواند ناشی از گسترش شبکه های اجتماعی و اینترنت در نسل جوان امروز باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی و مقایسه طرحواره‌های ناسازگار مد و زیبایی نسل جوان و نسل گذشته و نقش آن در تعارضات خانوادگی
    تعالی مشاوره و روان درمانی , العدد 1 , السنة 9 , بهار 1399
    هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه طرحواره های ناسازگار مد و زیبایی نسل جوان و نسل گذشته و نقش آن در تعارضات خانوادگی بود. روش: روش این پژوهش از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل تمامی مردان و زنان 60 – 55 و پسران و دختران 20-16 ساله منطقه2 شهر تهران به تعداد 150 أکثر
    هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه طرحواره های ناسازگار مد و زیبایی نسل جوان و نسل گذشته و نقش آن در تعارضات خانوادگی بود. روش: روش این پژوهش از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل تمامی مردان و زنان 60 – 55 و پسران و دختران 20-16 ساله منطقه2 شهر تهران به تعداد 15000 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تصادفی350 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه طرحواره های مد و زیبایی شناختی مرتبط با سن و جنسیت (بهرامی، فرخی و شریفی نیا، 1397) استفاده گردید. روش آماری این پژوهش تحلیل عاملی به صورت تحلیل واریانس دوراهه و اثر تعاملی بین آنها بود. یافته ها: یافته ها حاکی از تفاوت طرحواره های زیبایی شناختی در نسل های 20 – 16 و 60 – 55 سال داشت. همچنین نتایج نشان داد بین طرحواره های زیبایی شناختی نسلهای 20 – 16 و 60 – 55 سال شهر تهران در هر دو جنس تفاوت معناداری وجود دارد و بین هر دو جنس به جز معیارهای زیبایی نیز تفاوت معناداری وجود داشت که همین امر منجر به اختلافات بسیاری در خانواده ها شده است (P<0/05). نتایج: براساس یافته های پژوهش بیشتر اختلافات نسل جوان امروز و نسل گذشته تفاوت در طرحواره های آنان است. طرحواره هایی که ممکن است به دلیل تأثیر شبکه های اجتماعی، ماهواره، اینترنت، همسالان و آثار همدوره به شکل ناسازگاری شکل گرفته باشند و باعث اختلافات بزرگی در خانواده گردد. تفاصيل المقالة