-
المقاله
1 - فراتحلیل اثربخشی آموزشهای مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی بر عملکرد تحصیلی در درس علوم تجربیپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 2 , السنة 18 , تابستان 1400پژوهش کاربردی حاضر با روش فراتحلیل در صدد ترکیب پژوهش های انجام شده در زمینۀ تأثیر آموزش های مبتنی بر سازندهگرایی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی بود. میدان پژوهش شامل مطالعاتی بود که طی 15 سال گذشته در داخل و خارج کشور به صورت پایان نامه، مقاله های علمی أکثرپژوهش کاربردی حاضر با روش فراتحلیل در صدد ترکیب پژوهش های انجام شده در زمینۀ تأثیر آموزش های مبتنی بر سازندهگرایی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی بود. میدان پژوهش شامل مطالعاتی بود که طی 15 سال گذشته در داخل و خارج کشور به صورت پایان نامه، مقاله های علمی پژوهشی و کنفرانس های علمی در پایگاههای پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بانک منابع اطلاعات جهاد دانشگاهی، بانک اطلاعات نشریات کشور ، سیویلیکا و مجلات علمی- پژوهشی در حوزۀ علومتربیتی و روان شناسی، Science Direct، ERICT، Psych info،Scopusو Google Scholar در دسترس بود. بر اساس ملاک های ورود و خروج 14 اندازۀ اثر از میان 109 تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل پژوهش های اولیه اندازۀ اثر ترکیبی با دو مدل اثر ثابت و تصادفی استفاده شد و برای بررسی سوگیری انتشار از روش تحلیل حساسیت با استفاده از نمودار قیفی و شاخص آماری تعداد امن از تخریب و برای بررسی میزان ناهمگنی از آزمون Q کوکران و مجذور I استفاده شد و برای تبدیل اندازۀ اثر از ضریب Z فیشر استفاده گردید. نتایج مربوط به اندازۀ اثر ترکیبی برای مدل اثرات تصادفی (64/2) به دست آمد. همچنین، نتایج نشان داد که متغیرهای نوع ابزار و نوع مداخله های به کار رفته تعدیل گر اثربخشی آموزش های مبتنی بر سازنده گرایی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربیاند. یافته های این فراتحلیل دارای پشتوانۀ نظری و تجربی مکفی است و لزوم بازنگری و استفاده از آموزش های مبتنی بر سازنده گرایی را در نظام آموزشی کشور موجّه می سازد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر تعارض والد- فرزندی نوجوانان پسر کمتوان ذهنی شهر یزدمهارت های روانشناسی تربیتی , العدد 5 , السنة 8 , زمستان 1396پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر تعارض والد- فرزندی در نوجوانان پسر کم توان ذهنی شهر یزد انجام شده است. روش پژوهش از نوع آزمایشی و طرح این پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده و جامعۀ آماری دانش آموزان پسر کم توان ذهنی 11 تا 20 أکثرپژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر تعارض والد- فرزندی در نوجوانان پسر کم توان ذهنی شهر یزد انجام شده است. روش پژوهش از نوع آزمایشی و طرح این پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده و جامعۀ آماری دانش آموزان پسر کم توان ذهنی 11 تا 20 ساله را شامل می شود که در سال تحصیلی 94-93 در مدارس خاصّ کم توان ذهنی شهر یزد مشغول به تحصیل بوده اند. نمونۀ این پژوهش شامل 40 دانش آموز است که به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (20 نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ رفتار تعارض رابین و فاستر بود که همۀ شرکت کنندگان، آن را در پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. برنامۀ آموزش مهارت های ارتباطی طی 12 جلسۀ 50 دقیقه ای بر روی گروه آزمایش اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، علاوه بر آمار توصیفی از آمار استنباطی مانند آزمون t مستقل و تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان می دهد بین دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ تعارض والد- فرزندی و ابعاد آن تفاوت معنی دار وجود دارد (01/0 p<). نتایج حاصل از تحلیل داده ها حاکی از آن است که آموزش مهارت های ارتباطی باعث کاهش تعارض والد- فرزندی (%70/41 =اندازۀ اثر) و مؤلفه های آن، در دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است. از این رو پیشنهاد می شود در مدارس خاصّ دانش آموزان کم توان ذهنی، بر آموزش مهارت های ارتباطی تأکید شود. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - بررسی نقش مؤلفههای اجتماعی بازیهای رایانهای برخط (گیم های آنلاین) گروهی در زندگی نوجوانان: یک مطالعه کیفینشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 71 , السنة 12 , بهار 1403پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی مؤلفههای اجتماعی بازیهای رایانهای برخط (گیم های آنلاین) گروهی در زندگی نوجوانان انجام شد. با توجه به اثرگذاری بازیهای رایانهای برخط نوین بر مؤلفههای زندگی اجتماعی افراد، نیاز است با طراحی یک مطالعه کیفی، بیشتر متوجه دنیای ذهنی مخا أکثرپژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی مؤلفههای اجتماعی بازیهای رایانهای برخط (گیم های آنلاین) گروهی در زندگی نوجوانان انجام شد. با توجه به اثرگذاری بازیهای رایانهای برخط نوین بر مؤلفههای زندگی اجتماعی افراد، نیاز است با طراحی یک مطالعه کیفی، بیشتر متوجه دنیای ذهنی مخاطبان و علاقه مندان این بازیها شد، اثرات اجتماعی این نوع از بازیها را از دریچه نگاه گیمرها که اغلب در سنین نوجوانی و جوانی هستند بررسی کرد و تجربیات، نظرات و خواستههای آنان را مورد توجه قرار داد تا بتوان به گونه بهتری به بررسی جوانب و تأثیرات مختلف این بازیهای رایانهای پیشرفته پرداخت. نکته حائز اهمیت این است که رسانهها و ابزارهای نوین (فضای مجازی، بازیهای رایانهای) خود فرهنگی را به وجود آورده است که بر فرهنگ عموم مردم به خصوص نوجوانان و جوانان تأثیر گذاشته است. لذا با وجود گستردگی روز افزون این رسانهها، ابزارها، نرم افزارها و سخت افزارها و... که با محبوبیت و استقبال چشم گیری همراه بوده است، پژوهش حاضر در صدد این است که با استفاده از یک طرح کیفی، به شناسایی و بررسی مؤلفههای اجتماعی بازیهای رایانهای برخط گروهی در زندگی نوجوانان بپردازد. روش این پژوهش کیفی و به شیوه تحلیل مضمون گام به گام براون و کلارک بود. نمونهگیری به صورت غیراحتمالی و از نوع هدفمند و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه انجام شد. بدین منظور، از 12 نوجوان گیمر بازیهای رایانهای برخط گروهی مصاحبههای نیمه ساختار یافته صورت گرفت. نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری دادهها مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها به 54 کد اولیه، 8 مضمون پایه، 2 مضمون سازمان دهنده شامل «مؤلفههای اجتماعی مثبت و سازنده» و «مؤلفههای اجتماعی منفی و مخرب» و یک مضمون فراگیر با عنوان «مؤلفههای اجتماعی بازیهای رایانهای برخط گروهی» منجر شد. نتایج نشان داد عوامل مختلفی ممکن است در ارتباطات اجتماعی پیرامون بازیهای رایانهای برخط نوین دخیل باشند که در زندگی اجتماعی نوجوانان که عمده گیمرهای این بازیها را تشکیل میدهند، اثرگذار باشند. شناسایی و بررسی این مؤلفهها میتواند در طراحی و اصلاح برنامههای فرهنگی و تربیتی و همچنین ارتباط مؤثر بین افرادی که به هر نحو با نوجوانان در ارتباط هستند کمک قابل توجهی کند. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - تحلیل چندسطحی رابطه ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالشانگیزی کلاس، کیفیت تدریس معلم و هیجانات پیشرفت مثبت با عملکرد ریاضی در دانش-آموزان پایه نهمفصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1402مقدمه: هدف پژوهش حاضر، تحلیل چندسطحی رابطه ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالشانگیزی کلاس، کیفیت تدریس معلم و هیجانات پیشرفت مثبت با عملکرد ریاضی در دانشآموزان پایه نهم بود.
روش: پژوهش از نوع همبستگی و به صورت تحلیل چندسطحی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دان أکثرمقدمه: هدف پژوهش حاضر، تحلیل چندسطحی رابطه ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالشانگیزی کلاس، کیفیت تدریس معلم و هیجانات پیشرفت مثبت با عملکرد ریاضی در دانشآموزان پایه نهم بود.
روش: پژوهش از نوع همبستگی و به صورت تحلیل چندسطحی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان پایه نهم پسر و دختر دوره متوسطه اول شهرستان کهگیلویه در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از میان آنها، نمونه ای 1000 نفری (500 پسر و 500 دختر) به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه ارزیابی کلاس گارتنر، مقیاس ادراک دانشآموزان از فعالیتهای کلاسی جنتری و اسپرینگر، مقیاس کیفیت تدریس کریاکیدز و همکاران، پرسشنامه هیجانات پیشرفت پکران و همکاران و نمرات نوبت اول درس ریاضی دانش آموزان استفاده شد. دادهها به کمک مدلسازی خطی سلسلهمراتبی (HLM) تحلیل شد.
یافتهها: تحلیل چندسطحی نشان داد متغیرهای سطح 1 (هیجانات پیشرفت مثبت) و سطح 2 (میانگین هیجانات پیشرفت مثبت کلاس، ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالشانگیزی کلاس، کیفیت تدریس معلم) به طور مثبت و معنیدار، پیشبین عملکرد ریاضی بودند. تعامل متغیرهای سطح 2 (میانگین هیجانات پیشرفت مثبت کلاس، ادراک مهارتهای تشخیصی معلم و سطح چالشانگیزی کلاس) با شیب رابطه هیجانات پیشرفت مثبت و عملکرد ریاضی معنیدار بود.
نتیجهگیری: بر اساس تحلیل چندسطحی در این پژوهش میتوان نتیجه گرفت، توجه به افزایش هیجانات پیشرفت مثبت در دانشآموزان و ارتقاء متغیرهای کلاسی (میانگین هیجانات پیشرفت مثبت کلاس، ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالشانگیزی کلاس و کیفیت تدریس معلم)، منجر به بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان و نگرش مثبت آنها نسبت به این درس خواهد شد. تفاصيل المقالة