فهرس المقالات لیلا کیکاوسی آرانی


  • المقاله

    1 - بررسی علل کسورات سازمان های بیمه گر از اسناد حق العلاج بیماران در یکی بیمارستان‌های ایران
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 9 , السنة 4 , زمستان 1391
    مقدمه: کاهش کسورات ازسازمان‌های بیمه‌گر نقش مهمی در تامین منابع مورد نیاز جهت ارائه خدمات مطلوب به بیماران دارد. مطالعه با هدف تعیین علل کسورات سازمان‌های بیمه‌گر از اسناد پزشکی بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم‌ پزشکی شاهرود انجام شد. روش پژوهش: این مطالعه از نوع پژوهش أکثر
    مقدمه: کاهش کسورات ازسازمان‌های بیمه‌گر نقش مهمی در تامین منابع مورد نیاز جهت ارائه خدمات مطلوب به بیماران دارد. مطالعه با هدف تعیین علل کسورات سازمان‌های بیمه‌گر از اسناد پزشکی بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم‌ پزشکی شاهرود انجام شد. روش پژوهش: این مطالعه از نوع پژوهش‌های کاربردی است که بصورت مقطعی در سال 1390 انجام شد. داده‌های مورد نیاز توسط فرم جمع‌آوری داده‌ها مشتمل بر 5 سوال عمومی و 37سوال اختصاصی در زمینه علل کسورات و با مراجعه مستقیم پرسشگران به سازمان‌های بیمه‌گر طرف قرارداد تکمیل شد. داده‌ها وارد نرم‌افزار SPSS شده و با آزمون‌های آنالیز واریانس یکطرفه و پیرسون تحلیل گردید و نتایج بصورت جداول توزیع فراوانی نمایش داده شد. یافته‌ها: بیشترین درصدکسورات مربوط به نیروهای مسلح با 24/6% وکمترین مربوط به شرکت ذغال‌سنگ البرزشرقی با 33/0% بود. کمترین علل کسورات مربوط به گروه ویزیت پزشکان درنسخ سرپائی با 09/2% بود. با توجه به گروه‌های مشخص شده کسورات ویزیت پزشکان در نسخ سرپائی سازمان تامین اجتماعی با 18/64% بیشترین و خدمات درمانی با 94/21% در رتبه بعدی قرار گرفت. علت اصلی کسور اسناد بیمه‌ای به ترتیب مربوط به عدم پذیرش تخت روز و خدمات پرستاری و سپس بالا بودن آمار سزارین به زایمان طبیعی بود. بین مبلغ کسورات با ماه‌های سال رابطه معنی‌داری مشاهده نگردید. ولی بین مبلغ کسورات و نوع سازمان بیمه‌گر و تعداد اسناد ارسالی بستری رابطه معنی‌داری مشاهده گردید (05/0≥P). نتیجه‌گیری: برگزاری جلسات آموزشی برای متخصصین، مسئولین بخش‌ها و متصدیان امور اسناد پزشکی، تعامل بیشتر با سازمان‌های بیمه‌گر و هم‌چنین استفاده از سیستم‌های مدیریت اطلاعات بیمارستانی می‌تواند نقش مهمی درکاهش کسورات ایفا نماید. زمینه: کاهش کسورات ازسازمان های بیمه‌گر نقش مهمی در تامین منابع مورد نیاز جهت ارائه خدمات مطلوب به بیماران دارد. مطالعه با هدف تعیین علل کسورات سازمان های بیمه گر از اسناد پزشکی بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم‌پزشکی شاهرود انجام شد. روش پژوهش: این مطالعه از نوع پژوهش‌های کاربردی است که بصورت مقطعی در سال 1390 انجام شد. داده‌های مورد نیاز توسط فرم جمع-آوری داده‌ها مشتمل بر 5 سوال عمومی و 37سوال اختصاصی در زمینه علل کسورات و با مراجعه مستقیم پرسشگران به سازمان‌های بیمه‌گر طرف قرارداد تکمیل شد. داده‌ها وارد نرم افزار SPSS شده و با آزمون‌های آنالیز واریانس یکطرفه و پیرسون تحلیل گردید و نتایج بصورت جداول توزیع فراوانی نمایش داده شد. یافته‌ها:بیشترین درصدکسورات مربوط به نیروهای مسلح با 24/6%وکمترین مربوط به شرکت ذغال‌سنگ البرزشرقی با 33/0% بود.کمترین علل کسورات مربوط به گروه ویزیت پزشکان درنسخ سرپائی با 09/2% بود.با توجه به گروه‌های مشخص شده کسورات ویزیت‌پزشکان درنسخ سرپائی سازمان تامین اجتماعی با 18/64% بیشترین و خدمات درمانی با 94/21% در رتبه بعدی قرار گرفت. علت اصلی کسوراسناد بیمه‌ای به ترتیب مربوط به عدم پذیرش تخت روز و خدمات پرستاری و سپس بالابودن آمار سزارین به زایمان طبیعی بود. بین مبلغ کسورات با ماه‌های سال رابطه معنی داری مشاهده نگردید(05/0≤P).ولی بین مبلغ کسورات و نوع سازمان بیمه‌گر و تعداد اسناد ارسالی بستری رابطه معنی‌داری مشاهده گردید(05/0≥P). نتیجه‌گیری: برگزاری جلسات آموزشی برای متخصصین، مسئولین بخش‌ها و متصدیان امور اسناد پزشکی،تعامل بیشتر با سازمان‌های بیمه‌گر و همچنین استفاده از سیستم‌های مدیریت اطلاعات بیمارستانی می تواند نقش مهمی درکاهش کسورات ایفا نماید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارزیابی تاثیر آموزش مهارت‌های ICDL بر عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از دید فراگیران
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 13 , السنة 5 , پاییز 1393
    مقدمه: امروزه سازمان‌ها برای سازگاری با محیط در حال تغییر و تحول و ارائه خدمات به روز و با کیفیت، بر آموزش دوره‌های فناوری اطلاعات به نیروی انسانی خود تاکید می‌ورزند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر آموزش مهارت‌هایICDL بر عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام أکثر
    مقدمه: امروزه سازمان‌ها برای سازگاری با محیط در حال تغییر و تحول و ارائه خدمات به روز و با کیفیت، بر آموزش دوره‌های فناوری اطلاعات به نیروی انسانی خود تاکید می‌ورزند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر آموزش مهارت‌هایICDL بر عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد. روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع پژوهش‌های کاربردی است که به شیوه مقطعی در سال 1392 بر روی 300 نفر از کارکنان شاغل به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انجام شد. داده‌های مورد نیاز بوسیله پرسشنامه40 سوالی گردآوری و پس از ورود در نرم‌افزار SPSS16 به کمک آزمون کای‌دو تحلیل و نتایج بصورت جداول توزیع فراوانی نمایش داده شد. یافته‌ها: از دیدگاه کارکنان دوره‌های آموزشی مهارت‌های هفت‌گانه کامپیوتر 3/97% در میزان یادگیری، 97% بر کیفیت کاری، 3/99% بر سازماندهی محتوای آموزشی، 7/80% بر کاهش تخلفات، 95% بر بازآفرینی ذهنی،7/93% بر تغییر فرهنگ سازمانی و 98% بر عملکرد آنها موثر بوده است. اما در حیطه هزینه 100% افراد معقتد بودند که دوره‌های آموزشی مهارت‌های ICDL بر کاهش هزینه‌ها تاثیر اندکی داشته است. آزمون کای‌دو رابطه معنی‌داری را بین عملکرد کارکنان با جنسیت، واحد محل خدمت، تحصیلات و سن نشان نداد ولی بین عملکرد کارکنان با نوع استخدام رابطه معنی‌داری مشاهده شد(012/0P=). نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از تاثیر مثبت آموزش مهارت‌های هفت‌گانه بر عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بوده که با توجه به عدم ارائه این دوره‌ها برای حدود 50 درصد از کارکنان، برگزاری این دوره‌ها برای کلیه کارکنان می‌تواند کمک شایانی به بهبود عملکرد دانشگاه نماید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - چابکی سازمان و عوامل موثر بر آن در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 17 , السنة 6 , پاییز 1394
    مقدمه: چابکی سازمان‌های بهداشتی درمانی در ارائه بموقع و تامین نیازهای مشتریان نقش بسزایی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر چابکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد. روش پژوهش: در این مطالعه مقطعی در سال 1393 تعداد 153 نفر از کارکنان ستادی به صورت تصادفی مورد أکثر
    مقدمه: چابکی سازمان‌های بهداشتی درمانی در ارائه بموقع و تامین نیازهای مشتریان نقش بسزایی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر چابکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد. روش پژوهش: در این مطالعه مقطعی در سال 1393 تعداد 153 نفر از کارکنان ستادی به صورت تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند و پرسشنامه‌ای تحت وب حاوی 100سئوال را بصورت خودایفا تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SmartPLSو SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: 79 (6/51%) افراد را زنان تشکیل می‌دادند. 57 (3/37%) نفر دارای سابقه کار زیر 10 سال بودند. تفاوت معنی‌داری بین میانگین کلیه شاخص‌های پاسخ‌گویی، سرعت، شایستگی، انعطاف‌پذیری و چابکی در رده‌های جنس، سن، سابقه کار و تحصیلات مشاهده نشد (05/0≤P). ولی در شاخص‌های پاسخ‌گویی محقق شده (002/0=P)، سرعت محقق شده (002/0=P)، انعطاف‌پذیری محقق شده (022/0=P)، چابکی محقق شده (009/0=P) در سطوح مختلف سازمانی تفاوت معنی‌داری وجود داشت. هم‌چنین برای افراد با رسته‌های شغلی مختلف تفاوت معناداری در شاخص‌های سرعت محقق شده (031/0=P)، شایستگی محقق شده (018/0=P)، انعطاف‌پذیری محقق شده (043/0=P)، چابکی محقق شده (016/0=P) وجود داشت. در مدل نهایی نیز سه عامل شایستگی، پاسخ‌گویی و سرعت در چابکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نقش داشتند. نتیجه‌گیری: عوامل شایستگی، پاسخ‌گویی و سرعت در چابکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نقش دارند و بهبود در عوامل فوق می‌تواند سبب ارتقاء چابکی دانشگاه گردد. تفاصيل المقالة