-
المقاله
1 - واکاوی روش کنش پژوهی در دانشگاه فرهنگیانرهبری و مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 16 , زمستان 1401هدف تحقیق پیش رو واکاوی وضعیت کنش پژوهی در دانشگاه فرهنگیان بود. از روش تحقیق آمیخته (کیفی-کمی) استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش تمامی اساتید، دانشجو معلمان و نو معلمان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1401-1402 بود و نمونه آماری در بخش کمی شامل 300 نفر و در بخش کیفی شام أکثرهدف تحقیق پیش رو واکاوی وضعیت کنش پژوهی در دانشگاه فرهنگیان بود. از روش تحقیق آمیخته (کیفی-کمی) استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش تمامی اساتید، دانشجو معلمان و نو معلمان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1401-1402 بود و نمونه آماری در بخش کمی شامل 300 نفر و در بخش کیفی شامل 20 تن از اساتید دانشگاه فرهنگیان بود. برای گردآوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبه های نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از ازمون های آنوا و فریدمن استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که مشکلات و موانع اجرای کنش پژوهی در 3 مولفه اصلی شامل مشکلات مربوط به نظام آموزشی؛ مشکلات مربوط به دانشجو معلمان و نو معلمان و مشکلات مربوط به فراگیران بودند که در 10 زیر مولفه تقسیم بندی شدند. نتایج تحلیل داده های کمی و کیفی نشان داد سه عامل مهم آموزش های ضمن خدمت و برگزاری دوره های مهارت افزایی؛ فراهم آوردن زیر ساخت ها و ایجاد انگیزه و تشویق به کار گروهی از اصلی ترین راهکارها برای برون رفت از موانع اجرای کنش پژوهی به شمار می آیند. بنابراین، دست اندر کاران نظام تعلیم و تربیت به منظور اجرای موثر کنش پژوهشی افزون بر فراهم آوردن زیر ساخت ها باید به برگزاری دوره های ضمن خدمت با حضور اساتید مجرب دانشگاه های برتر کشور اقدام کنند. همچنین مشوق های مناسبی برای مجریان کنش پژوهی در کلاس های درس درنظر بگیرند تا انگیزه کافی برای اجرای این روش در آنان ایجاد گردد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - تحلیل روش تدریس پژوهی در توسعه حرفه ای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیانرهبری و مدیریت آموزشی , العدد 65 , السنة 17 , پاییز 1402هدف: هدف پژوهش پیش رو واکاوی وضعیت برنامه های آموزشی تدریس پژوهی در توسعه حرفه ای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بود. روش: از روش پژوهش آمیخته (کیفی - کمی) استفاده شد. نمونه آماری بخش کمی شامل 300 نفر (150 زن و 150 مرد) از نومعلمان و دانشجو معلمان مراکز تربیت معلم شهر أکثرهدف: هدف پژوهش پیش رو واکاوی وضعیت برنامه های آموزشی تدریس پژوهی در توسعه حرفه ای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بود. روش: از روش پژوهش آمیخته (کیفی - کمی) استفاده شد. نمونه آماری بخش کمی شامل 300 نفر (150 زن و 150 مرد) از نومعلمان و دانشجو معلمان مراکز تربیت معلم شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1402-1401 به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شد. به منظور پاسخ به پرسش های مصاحبه، تکنیک تحلیل مضمون(محتوا) مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون فریدمن برای مقایسه میانگین رتبه ها و تحلیل واریانس برای بررسی تفاوت میانگین ها استفاده شد. یافتهها: وضعیت تدریس پژوهی در دانشگاه فرهنگیان در شرایط مطلوبی قرار ندارد. مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت تدریس پژوهی عبارتند از: عوامل فردی، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، عوامل سازمانی و عوامل آموزشی. مهمترین موانع اجرای تدریس پژوهی عبارت بودند از: عدم دانش و آگاهی کافی دانشجو معلمان و نومعلمان، عدم حمایت مالی مناسب از طرف آموزش و پروزش، عدم ارائه خدمات مشاروه ای مناسب از طرف آموزش و پروش، مشکلات مالی فراگیران، مشکلات روان شناختی و خانوادگی فراگیران، مشکلات تحصیلی فراگیران، عدم تاثیر امور پژوهشی در تدریس برای معلمان و عدم امکانات و تجهیزات کافی. نتیجهگیری: بر اساس اهمیت و اثرگذاری اجرای تدریس پژوهی بر کیفیت فراید یاددهی- یادگیری، ضروری است دست اندگاران نظام تربیتی بیش از پیش به فراهم کردن زیرساخت ها و برگزاری دوره های مهارت افزایی با کیفیت بیشتر و ایجاد انگیزه و تشویق بیشترمعلمانی که از این روش استفاده می کنند توجه نمایند. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - ارائه مدلی برای بررسی تأثیر مؤلفههای بزرگسالی در حال ظهور بر بهزیستی روانشناختی جوانان با میانجیگری خودپندارهدانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 93 , السنة 24 , پاییز 1402بزرگسالی در حال ظهور، دوره جدید رشدی است که مؤلفههای آن بر عوامل مختلف روانشناختی افراد تأثیر میگذارد. هدف این پژوهش، ارائه مدلی برای بررسی تأثیر مؤلفههای بزرگسالی در حال ظهور بر بهزیستی روانشناختی جوانان با میانجیگری خودپنداره بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی با ط أکثربزرگسالی در حال ظهور، دوره جدید رشدی است که مؤلفههای آن بر عوامل مختلف روانشناختی افراد تأثیر میگذارد. هدف این پژوهش، ارائه مدلی برای بررسی تأثیر مؤلفههای بزرگسالی در حال ظهور بر بهزیستی روانشناختی جوانان با میانجیگری خودپنداره بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی با طرح همبستگی در چارچوب مدلهای علی بود. 395 نفر (51 درصد مرد) در محدوده سنی 18 الی 25 سال از میان مراکز آموزشی شهر اهواز (در سال تحصیلی 98-99) که بهصورت در دسترس انتخاب شدند، به سیاهه ابعاد بزرگسالی در حال ظهور آرنت (Reifman, Arnett, & Colwell, 2007)، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (Ryff, 1989) و آزمون خودپنداره بک (Beck, Steer, Epstein, & Brown, 1990) بهصورت آنلاین پاسخ دادند. از روش تحلیل مسیر برای تحلیل نتایج استفاده شد. نتایج، خودپنداره متوسط و بهزیستی روانشناختی بالاتر از متوسط را نشان داد. نتایج، تأثیر مستقیم مثبت معنادار قوی مؤلفههای بزرگسالی در حال ظهور بر خودپنداره (اکتشاف هویت: 272/0؛ فرصتها/ خوشبینی: 210/0؛ بیثباتی/ منفی بودن: 318/0؛ تمرکز بر دیگران 245/0؛ تمرکز بر خود 230/0؛ احساس بینابینی: 213/0) و خودپنداره بر بهزیستی روانشناختی 799/0 (01/0>p) را تأیید کرد. همچنین، بیثباتی/منفی بودن 247/0 (01/0>p)، اکتشاف هویت 217/0 (05/0>p) و فرصتها/ خوشبینی 205/0 (05/0>p) با میانجیگری خودپنداره بر بهزیستی روانشناختی تأثیر داشتند. نتایج نشان داد افراد با تجربه بزرگسالی در حال ظهور، صاحب خودپنداره بهتری شدهاند و به همین دلیل بهزیستی روانشناختی در آنها بهبودیافته است. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - نقش سبکهای اسنادی و تربیتی در پیشبینی اختلال سلوک با واسطهگری کارکرد اجرائی در دانشآموزان مقطع اول متوسطهآموزش و ارزشیابی , العدد 1 , السنة 15 , بهار 1401هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش سبکهای تربیتی و اسنادی در پیشبینی اختلال سلوک با واسطهگری کارکرد اجرائی در دانشآموزان مقطع اول متوسطه بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر خوی در سال تحصیلی 1400- 1399 بود که از میان آنها بعد از برآورد حجم نمونه أکثرهدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش سبکهای تربیتی و اسنادی در پیشبینی اختلال سلوک با واسطهگری کارکرد اجرائی در دانشآموزان مقطع اول متوسطه بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر خوی در سال تحصیلی 1400- 1399 بود که از میان آنها بعد از برآورد حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 400 نفر انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای سیاهه رفتاری کودک آخنباخ نسخه والدین(2007) ، پرسشنامه سبکهای فرزند پروری بامریند(1971) و پرسشنامه سبکهای اسنادی پترسون و همکاران(1982) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری در نرم افزار Smart-PLS3 و SPSS-25 استفاده شد. نتایج حاصل از بررسی داد ها نشان داد سه مقدار 01/0، 25/0و 36/0 بهعنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای GOF نشان از برازش مناسب مدل پیشنهادی داشت. همچنین نتایج نشان داد سبک اسنادی مثبت با ضریب تأثیر(202/0-)، سبک تربیتی سهلگیرانه با ضریب تأثیر(338/0)، سبک تربیتی مقتدرانه با ضریب تأثیر(432/0-) و نقص کارکرد اجرائی با ضریب تأثیر (363/0) به صورت مستقیم بر اختلال سلوک تأثیر داشتند. با توجه به تأثیر سبک تربیتی و اسنادی و نقص کارکرد اجرائی در اختلال سلوک، پیشنهاد میشود پژوهشهای بیشتری جهت شناسایی بیشتر عوامل مذکور انجام گیرد و کارگاههای آموزشی برای والدین در زمینه اهمیت این موضوع برگزار شود. تفاصيل المقالة