-
المقاله
1 - رابطهی مؤلفه های رهبری امنیتمدار و بهزیستی روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان زن مقطع متوسطهی اول شهرستان ساوهرهبری و مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 16 , پاییز 1401پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی مؤلفههای رهبری امنیتمدار و بهزیستی روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان زن مقطع متوسطهی اول شهرستان ساوه انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری، معلمان زن مقطع متوسطهی ا أکثرپژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی مؤلفههای رهبری امنیتمدار و بهزیستی روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان زن مقطع متوسطهی اول شهرستان ساوه انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری، معلمان زن مقطع متوسطهی اول شهرستان ساوه (260 نفر) است که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه 152 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. جمع آوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد فرسودگی شغلی مزلاچ (1986) و بهزیستی روانشناختی ریف (1989) و رهبری امنیتمدار کومب (2011) انجام شد. ضرایب آلفای کرونباخ به دست آمده برای ابزار گردآوری دادهها به ترتیب 0.93 ، 0.71 و 0.87 به دست آمد که پایایی مطلوب ابزارها را نشان میدهد. همچنین سنجش روایی محتوایی با تحلیل عامل تأییدی و روایی صوری با تأیید متخصصین، نشان از مطلوبیت ابزار داشته است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Spss استفاده شد. دادهها به کمک آزمونهای آماری توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد همبستگی مشاهده شده بین مؤلفههای رهبری امنیتمدار و بهزیستی روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان، به ترتیب 0.217- و 0.209- برآورد شده که نشان از رابطهی معکوس و معنادار بین آنها دارد؛ پس رهبری امنیتمدار و بهزیستی روانشناختی میتوانند نقش مؤثری در کاهش سطح فرسودگی شغلی معلمان زن مقطع متوسطهی اول شهرستان ساوه ایفا نمایند، که در این میان، مؤلفهی مشاهدهی پتانسیل و امنیت روانی، سهم بیشتری در کاهش فرسودگی شغلی داشتند. نتایج این پژوهش میتواند به آموزش و پرورش در جهت ارتقای سطح بهزیستی روانشناختی معلمان، کاهش فرسودگی شغلی در آنها و بهبود کیفیت و عملکرد شغلی معلمان کمک کند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - نقش آموزش در حفاظت ازمحیط زیستآموزش و پرورش متعالی , العدد 5 , السنة 2 , زمستان 1401هدف :با توجه به اینکه تحقیق حاضر به بررسی نقش آموزش در حفاظت از محیط زیست پرداخت، روش شناسی: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب زمان اجرای پژوهش، مقطعی؛ برحسب نوع داده، کمی؛ برحسب روش گرداوری داده ها و یا ماهیت و روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر أکثرهدف :با توجه به اینکه تحقیق حاضر به بررسی نقش آموزش در حفاظت از محیط زیست پرداخت، روش شناسی: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب زمان اجرای پژوهش، مقطعی؛ برحسب نوع داده، کمی؛ برحسب روش گرداوری داده ها و یا ماهیت و روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر تهران به تعداد 4300 نفر بود. با استفاده از محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری و روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای، تعداد 700 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. به منظور گردآوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شد. اول، پرسشنامه استاندارد توجه به محیط زیست امامقلی(1390) که برای سنجشتوجه به محیط زیستاستفاده شد. دوم، پرسشنامه آموزش در جهت حفظ محیط زیست صالحی و قائمی اصل (1392) استفاده شد. پس از جمع آوری پرسش نامه ها، توصیف داده ها از طریق میانگین، انحراف معیار و ... از طریق نرم افزار SPSS21- و استنباط آماری داده ها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار LISREL-v8.80 انجام پذیرفت.ویژگی های فنی پرسش نامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی گردید. روایی وپایایی پرسشنامه ها به وسیله متخصصان و ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. ضرایب مسیر و ضرایب معناداری نرمافزار برای بررسی فرضیه های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج نشان داد آموزش با حفاظت از محیط زیست رابطه دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - The role of education in environmental protectionIranian Journal of Plant Physiology , العدد 1 , السنة 14 , زمستان 2024• Survival of humans and improvement of their standard of living require an awareness of the role of environment, acknowledgement of its importance in our lives, and development of a positive attitude to preserve and improve its quality. • In order to protect or rec أکثر• Survival of humans and improvement of their standard of living require an awareness of the role of environment, acknowledgement of its importance in our lives, and development of a positive attitude to preserve and improve its quality. • In order to protect or reconstruct the environment, first of all, human groups need to be trained. • Environmental education can strengthen a culture of responsibility towards protection of both immediate environment and the entire planet, which is necessary for sustainable development. • The purpose of environmental education is to raise individuals who are aware of environmental issues and to create a sense of responsibility in them to protect and support the environment. • Rather than an attempt to increase theoretical knowledge in its audience, environmental education needs to aim at empowering people to identify environmental issues, critically analyze them, explore the viable solutions, and actually contribute in solving them. • Environmentally educated citizens are environmentalist partners that can inform their families about environmental issues and transfer their experiences to the family environment. • With an environment protection orientation and internalized sensitivity to preserve the environment, the next fathers and mothers will then transmit the green mindset to the subsequent generation. تفاصيل المقالة