فهرس المقالات رضا فاضل


  • المقاله

    1 - The Expansion of Iran’s International Business Relations in 19th Century and the Formation of Intermediary Marketers in Qajar Dynasty
    Iranian Sociological Review , العدد 4 , السنة 13 , تابستان 2023
    This study mainly aims at recognizing the effect of the expansion of Iran’s business relations in 19th century, in the form of global international capitalism system and its effect on the formation of intermediary marketers in Qajar Dynasty. Historical research me أکثر
    This study mainly aims at recognizing the effect of the expansion of Iran’s business relations in 19th century, in the form of global international capitalism system and its effect on the formation of intermediary marketers in Qajar Dynasty. Historical research method is used in this study and travel reports, memories and historical documents have been used in this study to collect information. According to the research findings, expanding business relations with European countries and Russia, gradually and throughout the time and at the end of the first half of 19th century, the marketers of Qajar Dynasty turned into the intermediaries of commodities produced by colonizing countries and exporters of raw materials to them. Despite making effort to form business companies in a modern way, high-order marketers merely fomented the process of Iran’s dependency and turning it into the market of western commodities due to turning to exchange and intermediation and their measures led to the closure of production workshops. As a result, more than the formation of an independent capitalist class, petite bourgeoisie class and few intermediary capitalist class were widely formed at the end of 19th century. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - The Expansion of Iran’s International Business Relations in 19th Century and the Formation of Intermediary Marketers in Qajar Dynasty
    Iranian Sociological Review , العدد 2 , السنة 13 , بهار 2023
    This study mainly aims at recognizing the effect of the expansion of Iran’s business relations in 19th century, in the form of global international capitalism system and its effect on the formation of intermediary marketers in Qajar Dynasty. Historical research me أکثر
    This study mainly aims at recognizing the effect of the expansion of Iran’s business relations in 19th century, in the form of global international capitalism system and its effect on the formation of intermediary marketers in Qajar Dynasty. Historical research method is used in this study and travel reports, memories and historical documents have been used in this study to collect information. According to the research findings, expanding business relations with European countries and Russia, gradually and throughout the time and at the end of the first half of 19th century, the marketers of Qajar Dynasty turned into the intermediaries of commodities produced by colonizing countries and exporters of raw materials to them. Despite making effort to form business companies in a modern way, high-order marketers merely fomented the process of Iran’s dependency and turning it into the market of western commodities due to turning to exchange and intermediation and their measures led to the closure of production workshops. As a result, more than the formation of an independent capitalist class, petite bourgeoisie class and few intermediary capitalist class were widely formed at the end of 19th century. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی اثرات اقتصادی گردشگری بر توسعه‌پایدار منطقه‌ای
    علوم جغرافیایی (جغرافیای کاربردی) , العدد 4 , السنة 16 , پاییز 1399
    صنعت توریسم جایگاه خاصی را در اقتصاد شهرها به خود اختصاص داده که نقش فعال و موثری را در ارتقای ساختار اقتصادی شهرها بازی می کند.گردشگری به واسطه تاثیرات مختلفی که بر جوامع اعم از نقاط شهری بر جای می گذارد، در صورت مدیریت بهینه و کارآمد می تواند زمینه های توسعه و پیشرفت أکثر
    صنعت توریسم جایگاه خاصی را در اقتصاد شهرها به خود اختصاص داده که نقش فعال و موثری را در ارتقای ساختار اقتصادی شهرها بازی می کند.گردشگری به واسطه تاثیرات مختلفی که بر جوامع اعم از نقاط شهری بر جای می گذارد، در صورت مدیریت بهینه و کارآمد می تواند زمینه های توسعه و پیشرفت جوامع میزبان را فراهم نماید و در صورت عدم مدیریت و بی توجهی نیز می تواند زمینه ساز بروز مسائل و چالش های متعدد در مناطق میزبان باشد که در این تحقیق مسائل اقتصادی مدنظر بوده است.امروزه با توجه به اهمیت همه جانبه ای که پایداری به عنوان پارادایم حاکم در موضوع توسعه بدست آورده است، پرداختن به توسعه پایدار امری ضروری می‌باشد.هم‌چنین، از توریسم به عنوان یکی از راهکارهای مهم، عامل اصلی محرک برای بازسازی و توسعه اقتصادی یاد شده است.لذا، هدف این مقاله، بررسی نقش اقتصادی گردشگری در توسعه پایدار شهرها می باشد. این مقاله به صورت مروری صورت گرفته و روش آن توصیفی-تبیینی می‌باشد. هم‌چنین، اطلاعات پژوهش به صورت اسنادی-کتابخانه‌ای گردآوری شده است .نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که گردشگری بر توسعه پایدار شهرها می‌تواند شامل اثرات مثبت و منفی باشد که آن ها را در جهت بهبودی توسعه به کار برد، به طوری که می توان با برنامه ریزی و مدیریت صحیح بر روی موارد منفی، آن را به نقطه قوت تبدیل کرد. هم‌چنین، این صنعت از نظر برقراری پیوند با سایر بخش های اقتصادی، از بخش های پیشرو در اقتصاد محسوب می شود.، لذا می تواند از طریق عرضه، تقاضا و تولید، سایر بخش های اقتصادی را رونق بخشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - اثرساختاربندی فرهنگی برکنش فرهنگی سرمایه اجتماعی در بین اعضای هیئت علمی پیام نور کشور
    مطالعات جامعه شناسی , العدد 4 , السنة 14 , پاییز 1400
    هدف اصلی تحقیق شناخت تاثیرساختاربندی های فرهنگی برکنش فرهنگی (سرمایه اجتماعی) اعضای هیئت علمی هدف اصلی تحقیق شناخت تاثیرساختاربندی های فرهنگی برکنش فرهنگی(سرمایه اجتماعی) می باشد. روش تحقیق از نظر هدف بنیادی و کاربردی بوده و برای رسیدن به اهداف تحقیق از روش تحقیق ترکیبی أکثر
    هدف اصلی تحقیق شناخت تاثیرساختاربندی های فرهنگی برکنش فرهنگی (سرمایه اجتماعی) اعضای هیئت علمی هدف اصلی تحقیق شناخت تاثیرساختاربندی های فرهنگی برکنش فرهنگی(سرمایه اجتماعی) می باشد. روش تحقیق از نظر هدف بنیادی و کاربردی بوده و برای رسیدن به اهداف تحقیق از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است، درروش تحقیق کیفی با استفاده از بررسی منابع ، اسناد و مصاحبه به شاخص سازی مفاهیم پرداخته شده و با تدوین پرسشنامه با استفاده چارچوب نظری باروش کمی: معادلات ساختاری فرضیه ها بررسی شده است.جامعه آماری کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور با حجم نمونه 351 نفربراساس جدول مورگان و نحوه نمونه‌گیری خوشه‌ای با تحت پوشش قرار دادن تمام قومیت ها می باشد، داده‌هابا نرم‌افزار Spss و Amos وبا استفاده از آزمون مدل‌یابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.براساس یافته های تحقیق دربررسی ساختاربندی فرهنگ اسلامی سه عامل : اعتقادات، منابع اسلامی و نظام شخصیتی را می توان عامل تقویت سرمایه اجتماعی مطرح نمود و با نظریه های فوکایاما و زتومگا مرتبط دانست. دربررسی ساختاربندی فرهنگ غربی چهار عامل: اعتقادات، منابع غربی، نظام شخصیتی و نظام اجتماعی را می توان عامل تاثیر گذاربر سرمایه اجتماعی مطرح نمود و با نظریه_های کلمن وبیکر مرتبط دانست. دربررسی ساختاربندی فرهنگ ایرانی، سه عامل: نظام اجتماعی، هنجارهای ایرانی و نظام شخصیتی متاثر از منابع ایرانی را می توان عامل تقویت سرمایه اجتماعی مطرح نمود و آن را با نظریه های بوردیو و پانتم مرتبط دانست.دربررسی ساختاربندی فرهنگ محلی، سه عامل : نظام اجتماعی، هنجارهای محلی و نظام شخصیتی متاثر از منابع محلی را می توان عامل تقویت سرمایه اجتماعی مطرح نمود و آنرا با نظریه های لین و باس مرتبط دانست. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - ماهیت گفتمان انتقادی رسانه با دولت؛ مطالعه موردی: برنامه جامع اقدامات مشترک (برجام) از شروع تا انتخابات ریاست جمهوری 1396
    مطالعات سیاسی , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1398
    هدف از انجام این پژوهش که به روش تحلیل گفتمان انتقادی انجام شده است، آگاهی از ماهیت گفتمان انتقادی رسانه ها با دولت درباره برجام (از شروع برجام آذر ماه 1392 تا انتخابات ریاست جمهوری سال1396) بود. به این منظور، از جامعه آماری خبرهای مربوط به روزنامه های جناح اصول گرا (کی أکثر
    هدف از انجام این پژوهش که به روش تحلیل گفتمان انتقادی انجام شده است، آگاهی از ماهیت گفتمان انتقادی رسانه ها با دولت درباره برجام (از شروع برجام آذر ماه 1392 تا انتخابات ریاست جمهوری سال1396) بود. به این منظور، از جامعه آماری خبرهای مربوط به روزنامه های جناح اصول گرا (کیهان، وطن امروز، جوان) و روزنامه های جناح اصلاح طلب(اعتماد، آفتاب یزد، شرق)و رسانه های خارجی طی دوره زمانی آذر ماه 1392 تا پایان خرداد 1396 تعداد 30 خبر برای هر روزنامه (ابتدا، میانه، انتهای مذاکرات)و در مجموع 210 خبربه روش غیر تصادفی از نوع هدفمند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت. واحد تحلیل در پژوهش حاضر شامل تیتر و بدنه خبر روزنامه های مذکور بود. محتوای اخبار منتخب به روش تحلیل گفتمان و تحلیل محتوا مورد بررسی قرارگرفت. به منظور عینیت بخشی در تحلیل به عمل آمده ابتدا خبرها انتخاب و سپس محتوای آن ها به دفعات توسط دو نفر پژوهشگر و همکار پژوهشگر مورد مطالعه عمیق قرار گرفت و بعد از آن، ابتدا از محتوای خبر مربوط مقوله های موضوعی استخراج و درباره هر خبر مواردی مانند ضرورت برجام، مضرات برجام، فواید برجام، آینده برجام، موانع تداوم برجام و موانع برای قطع برجام استخراج و در فرم های مربوطه ثبت شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - مطالعه جامعه شناختی رابطه میان مدیریت بدن و سرمایه جنسی زنان (مورد مطالعه: زنان متولد دهة 40 شهر همدان)
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , العدد 5 , السنة 0 , زمستان 1395
    موضوع مقالة حاضر،مطالعه جامعه شناختی رابطه میان مدیریت بدن و سرمایه جنسی زنانمتولد دهة 40 شهر همداناست.روش پژوهش در این تحقیق، پیمایشی و از نوع توصیفی‌ـ‌تحلیلی بوده و برای جمع‌آوری داده های مورد نیاز از پرسش‌نامه محقق‌ساخته در قالب طیف لیکرت استفاده شده است.جامعه آماری أکثر
    موضوع مقالة حاضر،مطالعه جامعه شناختی رابطه میان مدیریت بدن و سرمایه جنسی زنانمتولد دهة 40 شهر همداناست.روش پژوهش در این تحقیق، پیمایشی و از نوع توصیفی‌ـ‌تحلیلی بوده و برای جمع‌آوری داده های مورد نیاز از پرسش‌نامه محقق‌ساخته در قالب طیف لیکرت استفاده شده است.جامعه آماری تحقیق نیز شامل تمامی زنانمتولد دهة 60 درهمدان می باشد که در زمان انجام تحقیق ( شهریور، 1394) در این شهر سکونت داشته اند. حجم نمونهبر اساس فرمول کوکران400 نفربرآورد گردیده،و شیوه ی نمونه گیری هم خوشه ای چند مرحله ای بوده است.چارچوب نظری استفاده‌شده در این مقاله، نظریة سرمایه جنسی کاترین حکیم می باشد. برای سنجش پایایی ابزار پژوهش نیز از آلفای کرونباخ استفاده شده است که میزان ضریب آن برای ابعاد مدیریت بدن (9/.) و برای ابعاد سرمایه جنسی (92/.) بوده است. اطلاعات جمع‌آوری‌شده از طریق پرسش‌نامه‌ بعد از کدگذاری با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد میانگین میزان پرداختن به مدیریت بدن از سوی زنان جامعه مورد مطالعه برابر با ( 9/1 از 5) می باشد که رقم قابل توجهی نبوده و آمار نسبتا پائین اما قابل توجهی را به ما نشان می دهد و در این میان بعد سر و صورت با میانگین (06/2 از 5) از وزن بالاتری نسبت به سایر ابعاد مدیریت بدن نزد جامعه موورد مطالعه برخوردار است.میانگین ارزش سرمایه جنسی در بین پاسخگویان برابر با ( 74/2 از 5 ) می باشد که از میانگین نسبتا بالایی برخوردار می باشد. همچنین نتایج حاصل از این پژوهش نشان دهنده آنست که متغیر مستقل سرمایه جنسی در سطح معناداری sig = 0/00و با بتای (558/0) بر میزان انجام مدیریت بدن زنان متولد دهة 40 تاثیر داشته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - عوامل جامعه‌شناختی مؤثر در گرایش کسبه و پیشه وران به ناهنجاری غش در معامله (مورد مطالعه شهر قم)
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , العدد 5 , السنة 15 , زمستان 1397
    از جمله پدیده های رایج در عرصه روابط اجتماعی ـ اقتصادی ناسالم در بازار، غِش در معامله، است. هدف پژوهش دستیابی به علل روی آوری فروشندگان و بازاریان و پیشه وران به پدیدة غش در معامله در شهر قم می باشد. نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی بود که به روش اسنادی و پیمایشی انجام شد. أکثر
    از جمله پدیده های رایج در عرصه روابط اجتماعی ـ اقتصادی ناسالم در بازار، غِش در معامله، است. هدف پژوهش دستیابی به علل روی آوری فروشندگان و بازاریان و پیشه وران به پدیدة غش در معامله در شهر قم می باشد. نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی بود که به روش اسنادی و پیمایشی انجام شد. جامعة آماری، مصرف کنندگان کالاهای مورد نیاز در شهر قم بود. حجم نمونة انتخابی 353 نفر بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. اعتبار ابزار پرسشنامه از طریق اعتبار صوری و مراجعه به داوران به دست آمد. میزان آلفای کل سؤالات پرسشنامه 88. بود. . نتایج نشان داد 54.4 درصد از کسبه و پیشه وران به میزان کم و خیلی کم و 45.6 درصد به میزان زیاد و خیلی زیاد گرایش به غشّ در معامله دارند. متغیرهای اخلاق حرفه ای، و دینداری تأثیر مستقیم کاهنده، و متغیرهای نظارت و بازرسی، محیط نهادی، وفاداری، اعتماد، مهارت فنی، و پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی تأثیر غیر مستقیم کاهنده بر متغیر غش در معامله داشته اند. پژوهش در نهایت پیشنهاداتی برای بهبود دینداری، اخلاق حرفه ای، اعتماد، نظارت بر بازار، مهارت فنی و ارتباطی، و محیط نهادی ارائه داد. نتایج به دست آمده از این پژوهش برای محققان، اتحادیة اصناف، مراکز نظارتی و فروشندگان قابل استفاده می باشد تفاصيل المقالة