امروزه تولید محصولات مقرون به صرفه ،همواره از دغدغههای کشاورزان و سیاستگذاران میباشد. بر این اساس، لازم به نظر میرسد تا بتوان در سیاستگذاریهای کشت ،افزون بر هدفهای سیاستگذاران، نیازمندیها و اهداف کشاورزان در کنار یکدیگر در نظر گرفته شود. بنابراین، مطالعه حاضر ب أکثر
امروزه تولید محصولات مقرون به صرفه ،همواره از دغدغههای کشاورزان و سیاستگذاران میباشد. بر این اساس، لازم به نظر میرسد تا بتوان در سیاستگذاریهای کشت ،افزون بر هدفهای سیاستگذاران، نیازمندیها و اهداف کشاورزان در کنار یکدیگر در نظر گرفته شود. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اقتصادی الگوی بهینه کشت محصولات زراعی استان کردستان به تفکیک شهرستانهای آن با تاکید بر حداقل آب مجازی طرح ریزی و اجرا شد. به این منظور آمار و اطلاعات موردنیاز در سال زراعی 95-1394 در قالب تدوین الگوی برنامهریزی آرمانی استفاده گردید. نتایج مطالعه نشان داد، الگوی کشت فعلی واحدهای تولیدی شهرستانهای استان دارای مزیت نسبی نبوده و از اینرو الگوی فعلی کشت باید تغییر یابد. به بیان دیگر، تغییرات الگوی کشت محصولات زراعی به سمت تخصصی شدن و متناسب با مزیت نسبی منطقه در حال تغییر هستند و محصولاتی وارد الگوی کشت شدهاند که با امکانات و شرایط هر منطقه (شهرستان) سازگار میباشند. این تغییرات به نحوی است که سطح زیرکشت برخی از محصولات نسبت به وضعیت فعلی کاهش و برخی دیگر افزایش معنیداری پیدا کرده است. به طوری که محصولی مانند گندم آبی به طور کلی در الگوی بهینه وارد نشده است. همچنین بیشتر محصولات به دلیل عدم مزیت نسبی و غیرمتناسب با شرایط منطقه و همچنین بازدهی پایین آنها از الگو حذف شدند.
تفاصيل المقالة
نوسانات قیمت محصولات کشاورزی همواره بهعنوان یکی از مسائل اصلی فراروی تولیدکنندگان و سیاستگذاران این بخش بهویژه در کشورهای در حال توسعه بوده است. در این راستا پیشبینی قیمت، میتواند نقش مهمی در کنترل ناپایداری قیمتها و کاهش ریسک بازار داشته باشد. هدف این مطالعه انتخ أکثر
نوسانات قیمت محصولات کشاورزی همواره بهعنوان یکی از مسائل اصلی فراروی تولیدکنندگان و سیاستگذاران این بخش بهویژه در کشورهای در حال توسعه بوده است. در این راستا پیشبینی قیمت، میتواند نقش مهمی در کنترل ناپایداری قیمتها و کاهش ریسک بازار داشته باشد. هدف این مطالعه انتخاب الگوی مناسب برای پیشبینی قیمت محصولات عمدهی زراعی استان کردستان(سیبزمینی، گندم و یونجه) و پیشبینی قیمت محصولات منتخب میباشد. دادههای مورد استفاده مربوط به قیمت خردهفروشی محصولات گندم، یونجه و سیبزمینی طی دوره 1392-1380 به صورت شش ماهه میباشد. پس از بررسی ایستایی سریهای مورد استفاده با استفاده از آزمون دیکی- فولر با یک مرتبه تفاضلگیری، سری ایستا و قابل پیشبینی گردید. الگوهای مورد استفاده در این تحقیق شامل الگوی ARIMA ، میانگین متحرک (MA) و خودتوضیح (AR) میباشد. نتایج پیشبینی نشان داد که از میان سه الگوی مورد نظر، الگوی ARIMA براساس معیارهای ارزیابی دقت پیشبینی، میزان خطای کمتری داشته و در نتیجه قدرت بالاتری در پیشبینی قیمت محصول منتخب دارد.
تفاصيل المقالة
یکی از مهمترین اهداف هر کسبوکار تولیدی یا خدماتی دستیابی به رضایت مشتریان است. در این تحقیق تأثیر ویژگیهای درونی و بیرونی ارقام توتفرنگی بر رضایتمندی مصرفکنندگان در شهرستان سنندج بررسیشده است. در این راستا 400 نفر بهطور تصادفی در سال 1395 انتخاب، و جهت بررسی موض أکثر
یکی از مهمترین اهداف هر کسبوکار تولیدی یا خدماتی دستیابی به رضایت مشتریان است. در این تحقیق تأثیر ویژگیهای درونی و بیرونی ارقام توتفرنگی بر رضایتمندی مصرفکنندگان در شهرستان سنندج بررسیشده است. در این راستا 400 نفر بهطور تصادفی در سال 1395 انتخاب، و جهت بررسی موضوع از مدل لاجیت ترتیبی استفاده گردید. یافتهها نشان میدهد که بهجز متغیرهای میزان تحصیلات و شغل که اثر منفی بر میزان رضایتمندی مصرفکنندگان داشته، اثر سایر متغیرها مثبت و معنیدار بوده است. اثر نهایی متغیرهای کیفیت، طعم و مزه، برتری رقم کردستان، قیمت و بستهبندی کوچکتر و نام تجاری در سطح رضایت زیاد به ترتیب 031/0، 110/0 ، 195/0 ، 089/0 ، 067/0 ، 043/0 و 110/0 بوده و بیانگر این است که افزایش در سطح متغیرهای فوق احتمال رضایتمندی بیشتر مصرفکنندگان را افزایش میدهد. ازاینرو پیشنهاد میگردد نوع، قیمت، محل تولید و اطلاعات سلامتی محصول بر روی برچسبهای آن ثبت گردد. همچنین با بستهبندی مناسبتر، ذکر نام تجاری و افزایش کیفیت، قیمت را افزایش داد چراکه افزایش قیمت برای مصرفکنندگان غیرمنطقی نبوده است.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications