هدف پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته استانداران در تثبیت امنیت پساپهلوی در ایران است. رویکرد پژوهش کیفی بوده و راهبرد آن پدیدارشناسی میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته و نمونه مورد بررسی نیز استانداران دهه اول پس از انقلاب اسلامی هستند که بر اساس اشباع ن أکثر
هدف پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته استانداران در تثبیت امنیت پساپهلوی در ایران است. رویکرد پژوهش کیفی بوده و راهبرد آن پدیدارشناسی میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته و نمونه مورد بررسی نیز استانداران دهه اول پس از انقلاب اسلامی هستند که بر اساس اشباع نظری، 10 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در تحلیل دادهها از سبک هفت مرحلهای کلایزی استفاده شد و صحّت نتایج با بازبینی و تأیید متن مصاحبه به وسیله مشارکتکنندگان، همکاران پژوهشگر و مراجعه به اسناد تاریخی تقویت شد.بر اساس نتایج، تأمین ماشین آلات، تجهیزات، تدارکات و مکان استقرار رزمندگان و مردم، اسکان پناهندگان روستایی در شهرها، اقدام برای توسعه سیاسی، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی کردستان، پاکسازی ادارات و گزینش مجدد کارکنان، جبران خسارات ناشی از بحران، تأمین نقدی و صرف خارج از شمول بودجه در مناطق بحرانی و تلاش برای کاهش تعارضات قومی، از جمله مهمترین مقولههای تجربه زیسته استانداران در مدیریت بحران به شمار میآیند. این اقدامات از ایدئولوژی انقلاب متاثر بودهاند. حاکمان انقلابی به کمک این ایدئولوژی به سمت مستضعفان جهتگیری نمودند و آنها را مخاطب قرار داده و به خواستههای آنان توجه کردند و از محلههای فقیرنشین یارگیری و جذب نیرو داشتند. نهادسازی از پایین و انسجام در ساختار قدرت، دو راهبردی بود که به اخراج جناح رقیب از ساختار قدرت و غلبه بر بحرانهای امنیتی داخلی منجر شد.
تفاصيل المقالة
هرسازمان برای پاسخ به اهدافی و بویژه پاسخ به نیازهای بازتعریف شده دردوره جنگ بوجود می آید. خرده نظام های اجتماعی برای تداوم حیات در بحران، هم باید مدیریت شوند و هم به مدیریت بحران کمک کنند. هدف این مقاله، تحلیل نقش وزارت آموزش وپرورش درکمک به تعادل نظام آموزشی دوران جنگ أکثر
هرسازمان برای پاسخ به اهدافی و بویژه پاسخ به نیازهای بازتعریف شده دردوره جنگ بوجود می آید. خرده نظام های اجتماعی برای تداوم حیات در بحران، هم باید مدیریت شوند و هم به مدیریت بحران کمک کنند. هدف این مقاله، تحلیل نقش وزارت آموزش وپرورش درکمک به تعادل نظام آموزشی دوران جنگ عراق علیه ایران از یک سو و خلاقیت ها در پشتیبانی از جنگ در مقطع تاریخی سال 1359 تا1367 ه.ش.ازسوی دیگراست. روش انجام تحقیق، کیفی و از نوع پژوهش تاریخی است. برای گردآوری اطلاعات از فیش تحقیق و مصاحبه استفاده شدکه با استفاده ازتمام شماری اسناد ومنابع متنی دست اول و دوم و مصاحبه با مدیران آموزش وپرورش در دوران جنگ تحمیلی صورت گرفته است. روش تجزیه و تفسیر تحلیل تماتیک می باشد. طبق یافته های پژوهش، وزارت آموزش و پرورش در بخش ایفای نقش تخصصی به تدوین مقررات و آئین نامه های آموزشی خاص زمان جنگ، تأسیس و فعالیت مجتمع های آموزشی رزمندگان در پشت جبهه ومناطق جنگی، ایجاد شرایط ادامه تحصیل و تشکیل کلاس های جبرانی و تقویتی دانش آموزان رزمنده، آموزش از طریق تلویزیون در دوران بمباران شهرها اقدام کرده است. مهمترین کنش های عمومی این وزارتخانه اقدام به راه اندازی ستاد امداد وپشتیبانی جنگ، اعزام معلمان و دانش آموزان به جبهه، مشارکت درایجاد استحکام و پناهگاه درمدارس و بازسازی مداوم مدارس بمباران شده بدست آمد. این وزارتخانه با مدیریت چالشهای اخلاقی و عدالتبنیان آموزش در پشت جبهه به تقویت حمایت جامعه ازجنگجویان عرصه نبردکمک کرد. مناسبات آموزش و پرورش و جنگ تا حد زیادی بر مثبت شدن ارزش های فرهنگی جامعه و گسترش ایدئولوژی رهبران در دهه اول پس از انقلاب اسلامی تاثیر گذاشت.
تفاصيل المقالة
خدماترسانی مردممحور و تأمین علایق و منافع همة گروههای اجتماعی از الزامات توسعة پایدار شهری است و زمانی اتفاق میافتد که متولیان بتوانند با خدمات با کیفیت رضایتمندی ساکنان آن شهر را جلب کنند. هدف پژوهش حاضر گونهشناسی عوامل رضایتمندی مردم قیامدشت از خدمات شهرداری منطق أکثر
خدماترسانی مردممحور و تأمین علایق و منافع همة گروههای اجتماعی از الزامات توسعة پایدار شهری است و زمانی اتفاق میافتد که متولیان بتوانند با خدمات با کیفیت رضایتمندی ساکنان آن شهر را جلب کنند. هدف پژوهش حاضر گونهشناسی عوامل رضایتمندی مردم قیامدشت از خدمات شهرداری منطقة 15 تهران است که با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه انجام گرفت.جامعةآماری را شهروندان بالای 18 سال تشکیل دادندکه حداقل 4 سال سابقه سکونت در این شهر را داشته اند و حجم نمونه 406 نفر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند.بر اساس نتایج؛ شهروندان در حد زیاد دیندار بوده و از هویت ملی برخوردار بودند. اعتماد و مشارکت اجتماعی اغلب شهروندان قیامدشت درحد متوسط به دست آمد.رضایتمندی از عملکرد شهرداری در حوزه خدمات شهری، فضای سبز، شهرسازی و معماری، اجتماعی و فرهنگی، روابط عمومی، کارکنان اداری، حوزة فنی و عمرانی که با 65 پرسش مورد سنجش قرار گرفت، در مجموع پایین تر از متوسط به دست آمد. نمرة کل رضایتمندی از عملکرد شهرداری در این حوزهها از 20 ،عدد 8 را به دست آورد.دینداری تنها عاملی بود که تأثیر بالایی(با بتای 26/0) بر رضایتمندی از خدمات شهرداری منطقة 15 در محدوده شهر قیامدشت داشت و همچنین این عامل بیشترین نقش را در جداسازی گونه هااز هم داشته و بر عکس متغیر اعتماد اجتماعی کمترین نقش را در تحلیل گونهها از یکدیگر داشته است. با توجه به فرایند مقایسة اجتماعی عملکرد شهرداری، توجه مستمر به کیفیت خدمات، مهمترین عاملی است که میتواند رضایتمندی شهروندان را تداوم بخشد.
تفاصيل المقالة
رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی
,
العدد2,السنة
2
,
تابستان
1401
دفاع مقدس از جمله مهمترین رخدادهای تاریخی ایران است که بسیاری از فداکاریها در پاسداری از میهن متجلی شد. در این دوران اگرچه همه افراد به طور مؤثر در مقابل ارتش بعثی عراق ایستادگی کردند؛ اما برخی از دستگاهها بهصورت سازمان یافته به ایفای نقش پرداختند. یکی از این سازمان أکثر
دفاع مقدس از جمله مهمترین رخدادهای تاریخی ایران است که بسیاری از فداکاریها در پاسداری از میهن متجلی شد. در این دوران اگرچه همه افراد به طور مؤثر در مقابل ارتش بعثی عراق ایستادگی کردند؛ اما برخی از دستگاهها بهصورت سازمان یافته به ایفای نقش پرداختند. یکی از این سازمانها، راهآهن جمهوری اسلامی ایران بود که به واکاوی فعالیتهای آن پرداخته میشود. رویکرد اصلی پژوهش در این مقاله کیفی توصیفی میباشد و دادهها به کمک تکنیک اسنادی و فیش-برداری از منابع دست اول و دوم و اخذ روایت شفاهی جمعآوری شده است. نتایج نشان میدهد که راهآهن در پشتیبانی از جنگ در دو بخش تخصصی و عمومی نقش داشته است. اعزام کارکنان به جبهههای جنگ، جمعآوری و اهداء کمکهای نقدی، جمعآوری و ارسال ماشینآلات و وسایل نقلیه، تشکیل پایگاههای هشتگانه، تشکیل کلاسهای آموزشی، تشکیل ستاد کمکرسانی و امداد آسیبدیدگان حملات موشکی، ایجاد پناهگاه عمومی، استفاده از ساختمانها و اماکن نزدیک به خطوط راهآهن به عنوان بیمارستان از مهمترین گونههای عملکرد عمومی سازمان میباشد. راهآهن در بخش انتقال گونههای عملکرد تخصصی سازمان راهآهن بوده است.
تفاصيل المقالة
رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی
,
العدد5,السنة
1
,
زمستان
1400
جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یک مقطع برجسته در تاریخ معاصر است. در دفاع ایران در این هشت سال، سازمانهای مختلف غیرنظامی نیز نقشآفرینی کردهاند. این مقاله به تحلیل عملکرد وزارت اقتصاد و دارایی در کمک و پشتیبانی از جنگ در مقطع تاریخی 1359 هجری شمسی تا سال 1367 پرداخته است. أکثر
جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یک مقطع برجسته در تاریخ معاصر است. در دفاع ایران در این هشت سال، سازمانهای مختلف غیرنظامی نیز نقشآفرینی کردهاند. این مقاله به تحلیل عملکرد وزارت اقتصاد و دارایی در کمک و پشتیبانی از جنگ در مقطع تاریخی 1359 هجری شمسی تا سال 1367 پرداخته است. رویکرد اصلی پژوهش کیفی میباشد و دادهها با تکنیک اسنادی و فیشبرداری از منابع دست اول و دوم جمعآوری شده است. نتایج نشان میدهد، وزارت اقتصاد و دارایی اقداماتی شامل، اعزام کارکنان به جبهههای جنگ، جمعآوری و اهداء کمکهای نقدی، اعزام ماشینآلات و وسایل نقلیه اهدایی، اسکان موقت به جنگزدگان و پرداخت مستمری به مهاجرین جنگ تحمیلی انجام داده که از مهمترین گونههای عملکرد عمومی وزارت میباشد. کنترل قیمتها در دوران جنگ، تشکیل ستاد بسیج اقتصادی، ایجاد اعتماد اقتصادی، نگهداری از بودجه جنگ، ایجاد نقدینگی، نظارت بر مالیات مستقیم و غیرمستقیم، نظارت بر سیاستهای ارزی، افزایش رشد بهرهوری تولید، کاهش رانتخواری، همکاری با بیمه ایران نیز از مهمترین گونههای عملکرد تخصصی این وزارتخانه بوده است. همچنین عملکرد ابزارهای پولی بانک مرکزی و آثار اقتصادی در دوران جنگ که شامل تحریمهای اقتصادی و خسارات وارده میشود، در این مقاله مورد بحث قرار گرفته اند
تفاصيل المقالة
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی
,
العدد1,السنة
1
,
تابستان
1389
هدف از اجرای این پژوهش، مقایسه ی سبک های یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی 86 بود . برای این منظور ، 450 دانشجوی دختر و پسر از - واحد مرودشت در سال تحصیلی 87 گرایش های علوم پایه، فنی مهندسی و علوم انسانی (از هر گرایش 150 نفر ) با روش نمونه گی ری خوشه ای چند مرحله ای أکثر
هدف از اجرای این پژوهش، مقایسه ی سبک های یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی 86 بود . برای این منظور ، 450 دانشجوی دختر و پسر از - واحد مرودشت در سال تحصیلی 87 گرایش های علوم پایه، فنی مهندسی و علوم انسانی (از هر گرایش 150 نفر ) با روش نمونه گی ری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند . در این پژوهش از پرسشنامه های سبک های یادگیری فلدر- سولومان و شیوه های حل مس ئله ی هپنر استفاده گردید . داده ها با استفاده از ضریب مستقل ، تحلیل واریانس دوطرفه، آزمون تعقیبی توکی و ضریب اتا مورد t ، همبستگی پیرسون تجزیه و تح لیل قرار گرفت . این پژوهش نشان داد که : الف) بین سبک های یادگیری و شیوه های حل مس ئله ی دانشجویان رابطه ی معنی دار وجود دارد . ب)بین سبک های یادگیری دانشجویان گرایش های علوم پایه، علوم انسانی و فنی - مهندسی تفاوت معنی دار وجود دارد . به این گونه که دانشجویان گر ایش فنی - مهندسی بیش تر سبک یادگیری حسی، کلی، فعال و دیداری را ترجیح می دهند در حالی که دانشجویان گرایش علوم پایه بیش تر از سبک یادگیری کلامی، متوالی ، شهودی و تأملی و دانشجویان گرایش علوم انسانی بیش تر از سبک یادگیری فعال استفاده می کنند . ج) بین سبک ه ای یادگیری دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی دار وجود دارد به گونه ای که سبک یادگیری پسران از نوع کلامی، شهودی، متوالی و تأملی است . در حالی که سبک یادگیری دختران از نوع حسی، کلی، فعال و دیداری است . د)بین شیوه های حل مسئله دانشجویانگرایش های علوم پایه،علوم انسانی و فنی - مهندسی تفاوت معنی دار وجود دارد .به این صورت که دانشجویان گرایش فنی - مهندسی بیش تر شیوه ی حل مسئله ی خلاقیت، اعتماد، اجتناب و روی آورد را ترجیح می دهند . در حالی که دانشجویان گرایش علوم پایه بیش تر از شیوه ی حل مسئله ی درماندگی و دانشجویان گ رایش علوم انسانی بیش تر از شیوه ی حل مسئله ی خلاقیت و مهارگری استفاده می کنند ). بین شیوه های حل مسئله ی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی دار وجود دارد . به گونه ای که شیوه ی حل مسئله ی پسران از نوع درماندگی و روی آورد است . در حالی که شیوه ی حل مسئله ی دختران از نوع اعتماد و اجتناب است.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications