اسطوره حقیقت ذهنی بشر نخستین است که بازتاب دهنده آرمانها و آرزوهای وی بوده است و تا زمان کنونی هم در اشکال مختلف بازتاب یافته است. بعد آرمانخواهانهای که در اسطورهها متجلی است سبب میشود که قهرمان از صورت موجود بشری عادی خارج شود و به صورت ایزدان و موجودات قدرتمند تج أکثر
اسطوره حقیقت ذهنی بشر نخستین است که بازتاب دهنده آرمانها و آرزوهای وی بوده است و تا زمان کنونی هم در اشکال مختلف بازتاب یافته است. بعد آرمانخواهانهای که در اسطورهها متجلی است سبب میشود که قهرمان از صورت موجود بشری عادی خارج شود و به صورت ایزدان و موجودات قدرتمند تجلی پیدا کند. در درون هر زن کهنالگوی خدابانویی نهفته است که خلق و خو و رفتار او را جهت میدهد و مظهر آرمانهای او است. پژوهش حاضر که با روش تحلیلی – توصیفی و مطالعه کتابخانهای سامان یافته است، تلاش میکند از منظر کاوش اسطورههای مادرشاهی، کهنالگوهای مؤثر در رفتار زنان قهرمان را بازنماید.
تفاصيل المقالة
در میان کهـن الگوهای اساطیری ـ با وجودِ تمام پیچیدگیها و گوناگونی ـ نوعی همخوانی و نزدیکی در بُنمایههای اصلی دیده میشود که بررسی تطبیقیِ این روایات را ممکن میکند. در میان این کهنالگوها، موضوع پرورشِ برخی از شخصیّتهای اساطی أکثر
در میان کهـن الگوهای اساطیری ـ با وجودِ تمام پیچیدگیها و گوناگونی ـ نوعی همخوانی و نزدیکی در بُنمایههای اصلی دیده میشود که بررسی تطبیقیِ این روایات را ممکن میکند. در میان این کهنالگوها، موضوع پرورشِ برخی از شخصیّتهای اساطیری توسّط حیوانات و موجوداتِ اسطورهای، جایگاه و اهمّیّتی ویژه دارد. بررسیِ دقیق روایات اساطیری، مشخّص میسازد که در آغاز، انسان و حیوانات با هم و چون هم میزیستند و چه بسا بسیاری از خدایانِ نخستین، سرشتی انسانی ـ حیوانی داشتهاند. در این میان، در بسیاری از روایات، انسانها و پرسوناژهای اسطورهای، توسّط برخی حیواناتِ برگزیده، پرورش یافتهاند و در اثر همین پرورندگی، سرشتِ نیک یا بدِ آن حیوانات، در زندگیِ مادّیِ پرورش یافتگانِ آنها، ظهور و بروز کرده است. گستردگیِ این روایات تا به حدّی است که تشابهاتِ آن را از اساطیر شرقِ دور تا اسطورههای غربی شاهد هستیم. در این میان تکوین شخصیّت افراد به واسطة تأثیر پردامنة حیوانات پراهمّیّت است.
موضوعِ مقالة حاضر اگرچه به شکلِ محدود، در کتابهایی همچون فرهنگ اساطیر یونان و رم در ذیل مداخلِ پاریس و روملوس، شاهنامه در داستان فریدون و زال، فرهنگِ اساطیرِ یونانی در داستان پرورشِ اسکندر و نظایرِ آنها، بازتاب یافته و به نقشِ حیوانات در پرورشِ این شخصیّتها اشاره شده است، امّا با احصایی که نگارنده بعمل آورد، اثری دیده نشد که به شکلی مستقل، جوانبِ مختلفِ پرورشِ شخصیّتهای اساطیری توسّطِ حیوانات را در اساطیرِ مللِ مختلف بررسی کند. پژوهـش حاضر، با درکِ چنین ضرورتی، در پی آن است تا با نگرشی تطبیقی، این روایاتِ اسطورهای را بررسی کند.
تفاصيل المقالة
فصلنامه علمی مهندسی منابع آب
,
العدد5,السنة
12
,
زمستان
1398
با توجه به کاهش کمی و کیفی منابع آب در استان یزد، چارهای جز تغییر دیدگاه به سمت مدیریت مصرف وجود ندارد. جداسازی آب آشامیدنی از آب غیرآشامیدنی یکی از مؤلفههای مدیریت کمی و کیفی مصرف را تشکیل می-دهد. سناریوهای تفکیک آب آشامیدنی و غیرآشامیدنی با استفاده از نرم افزار تحلی أکثر
با توجه به کاهش کمی و کیفی منابع آب در استان یزد، چارهای جز تغییر دیدگاه به سمت مدیریت مصرف وجود ندارد. جداسازی آب آشامیدنی از آب غیرآشامیدنی یکی از مؤلفههای مدیریت کمی و کیفی مصرف را تشکیل می-دهد. سناریوهای تفکیک آب آشامیدنی و غیرآشامیدنی با استفاده از نرم افزار تحلیل شبکه EPANET در منطقهی صفائیه یزد مورد بررسی فنی و اقتصادی قرار گرفت. سناریوها شامل شبکهی دوگانه توزیع آب و جایگاه-های دولتی برداشت آب شرب میباشد. نتایج تحلیل اقتصادی روشها با استفاده از شاخص ارزش فعلی خالص(NPV) نشان داد که هر دو روش دارای شاخصNPV مثبت است که این نشاندهنده موفق بودن پروژهها از نظر اقتصادی میباشد. در رابطه با مقایسه قیمت فروش آب شرب، روش شبکه دوگانه با قیمت تمام شده هر مترمکعب 4700 تومان نسبت به روش جایگاههای دولتی برداشت آب با قیمت 4900 تومان، دارایNPV بالاتر و اقتصادیتر میباشد. میزان هزینههای برآوردی در منطقه پایلوت نشان داد که روش اول پرهزینهتر از روش دوم میباشد ولی پارامترهایی از جمله کهولت سن افراد، سهولت دسترسی مردم به آب شرب، پذیرش اجتماعی شبکه دوگانه نسبت به روش جایگاههای دولتی برداشت آب از مقبولیت بیشتری برخوردار است. با اجرای این پروژه می-توان با تعرفه پلکانی قیمت آب آشامیدنی و سهمیهبندی آب بهداشتی، فرهنگ صرفهجویی مصرف آب را به مراتب عادلانهتر از وضعیت کنونی مدیریت کرد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications