زبان و ادب فارسی واحد سنندج
,
العدد1,السنة
9
,
بهار
1396
شیرکو بی کس(1940-2013م) از شاعران آوانگارد معاصر زبان کردی، برنده ی جایزه ی ادبی"توخولوسکی" سوئد در سال 1988-1987 و اخذ لقب "همشهری" از سوی بزرگترین انجمن مدنی فلورانس است. موضوع پژوهش حاضر انعکاس اوضاع اجتماعی در اشعار شیرکو بی کس است. شناساندن بهتر این سراینده ی توان أکثر
شیرکو بی کس(1940-2013م) از شاعران آوانگارد معاصر زبان کردی، برنده ی جایزه ی ادبی"توخولوسکی" سوئد در سال 1988-1987 و اخذ لقب "همشهری" از سوی بزرگترین انجمن مدنی فلورانس است. موضوع پژوهش حاضر انعکاس اوضاع اجتماعی در اشعار شیرکو بی کس است. شناساندن بهتر این سراینده ی توانمند به غیرکردزبانان، شناخت بهتر شگردهای ادبی در بیان یکی از موضوعات محوری شعر او(آزادی)، شناخت بهتر سروده های یک شاعر معاصر از اهداف این پژوهش محسوب می شود. جامعه ی آماری بر اساس سروده های ترجمه شده از وی به زبان فارسی و به روش توصیفی است. داده ها به شیوه ی کتابخانه ای گردآوری شده و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج نشان می دهد که ترسیم فضای ترس آلود جامعه ی عراق در زمان حکومت بعث، بیان درد و رنج های مردم جامعه و مسائلی این چنینی، به بحث آزادی در سروده های او جلوه ای نوین بخشیده است که تصاویر برساخته ی شاعر را با این مفهوم می توان از مصادیق این امر دانست.
تفاصيل المقالة
زبان و ادب فارسی واحد سنندج
,
العدد5,السنة
1
,
زمستان
1388
نظیرهگویی، اقتباس و استقبال سرایندگان از سرودههای یکدیگر در ادب پارسی، از پیشینهی دیرینهای برخوردار است. یکی از سرایندگانی که سرودههایش مورد توجه و اقتباس و نظیرهگویی سرایندگان بعد از خود قرار گرفته و مورد توجه آنان واقع گشته خاقانی شروانی (520-595 هـ .ق) شاعر کرد أکثر
نظیرهگویی، اقتباس و استقبال سرایندگان از سرودههای یکدیگر در ادب پارسی، از پیشینهی دیرینهای برخوردار است. یکی از سرایندگانی که سرودههایش مورد توجه و اقتباس و نظیرهگویی سرایندگان بعد از خود قرار گرفته و مورد توجه آنان واقع گشته خاقانی شروانی (520-595 هـ .ق) شاعر کرد عراقی است. در این پژوهش ضمن مقایسهی این دو سروده، تأثیر سرودهی خاقانی بر شعر بیخود در دو حوزهی فرم و محتوا مورد توجه قرار میگیرد. نتیجه نشان میدهد با این بررسی میتوان به شناخت بهتری از تأثیرگذاری سرودههای خاقانی و اهمیت آنها از دیدگاه سرایندگان دیگر دست یافت.
تفاصيل المقالة
زبان و ادب فارسی واحد سنندج
,
العدد1,السنة
1
,
بهار
1389
ساقینامه یکی از گونههای شعر پارسی است که بیشتر در قالب مثنوی و در بحر متقارب مثمّن محذوف سروده شده است و شاعر در آن با مخاطب قرار دادن ساقی و مغنّی دلیل فرا خواندن آنها را بازگو میکند. هدف پژوهش حاضر، بررسی ساقینامهی نظامی گنجهای است. در این راستا ضمن بررسی دلایل أکثر
ساقینامه یکی از گونههای شعر پارسی است که بیشتر در قالب مثنوی و در بحر متقارب مثمّن محذوف سروده شده است و شاعر در آن با مخاطب قرار دادن ساقی و مغنّی دلیل فرا خواندن آنها را بازگو میکند. هدف پژوهش حاضر، بررسی ساقینامهی نظامی گنجهای است. در این راستا ضمن بررسی دلایل فرا خواندن ساقی، تصاویر مورد استفادهی شاعر از می و میگساری، تعداد واقعی ابیات ساقینامه و مغنّینامهی نظامی و انگیزهی او از سرایش اینگونه شعر مورد بررسی قرار میگیرد. تکنیک مطالعه در این مقاله تحلیل محتوا ست و مطالب و شواهد مورد نظر به شیوهی کتاب خانهای و سند کاوی گردآوری شده است، نتیجه نشان میدهد با این بررسی میتوان به درک درستتر از ساقینامهی نظامی دست یافت.
تفاصيل المقالة
زبان و ادب فارسی واحد سنندج
,
العدد1,السنة
3
,
بهار
1390
هدف از این پژوهش پاسخ به این پرسش بود که آیا بین دو روش تدریس در متن (کل به جزء) و تدریس انتزاعی (جزء به کل) در درس دستور زبان فارسی و میزان یادگیری آزمودنی های پژوهش، رابطه معنی داری وجود دارد یا نه؟ در این راستا تعداد 51 نفر از دانش آموزان پسر نظام جدید، در دبیرستان ش أکثر
هدف از این پژوهش پاسخ به این پرسش بود که آیا بین دو روش تدریس در متن (کل به جزء) و تدریس انتزاعی (جزء به کل) در درس دستور زبان فارسی و میزان یادگیری آزمودنی های پژوهش، رابطه معنی داری وجود دارد یا نه؟ در این راستا تعداد 51 نفر از دانش آموزان پسر نظام جدید، در دبیرستان شبانهی ولی عصر شیراز، در دو کلاس اول به طور تصادفی انتخاب شدند.موضوع درس دستور زبان فارسی بود که به مدت یک ترم تحصیلی در این دو کلاس تدریس شد. در پایان ترم آزمودنی های پژوهش به وسیله 40 سوال معلم ساخته مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش پژوهش نیمه تجربی است و دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تی و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل داده شده است. نتایج پژوهش بیانگر این است که در تفهیم بخش هایی از کتاب که برای فراگیران تازگی دارد، روش تدریس در متن موفق تر است، اما در تفهیم بخش هایی که فراگیران از آن ها سابقه ی ذهنی دارند، بین دو روش تدریس، رابطه معنی داری مشاهده نشد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications