فهرس المقالات حبیب اله جوانمرد


  • المقاله

    1 - ارائه الگوی زنجیره تأمین مالی در صنعت مونتاژ با رویکرد کیفی تحلیل مضمون (مطالعه موردی: صنعت لوازم خانگی)
    مدیریت صنعتی , العدد 2 , السنة 18 , تابستان 2023
    در شرایط کنونی کشور، تحریم‌ها و پیامدهای ناشی از آن علیه اقتصاد کشور (دشوار شدن واردات مواد اولیه، افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت‌ها، تورم، رکود اقتصادی و افزایش هزینه‌های تولید)، سبب گردیده تا تولیدکنندگان برای توسعه کمّی و کیفی تولیدات خود و به ویژه در زمینه‌ی تأمین مالی أکثر
    در شرایط کنونی کشور، تحریم‌ها و پیامدهای ناشی از آن علیه اقتصاد کشور (دشوار شدن واردات مواد اولیه، افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت‌ها، تورم، رکود اقتصادی و افزایش هزینه‌های تولید)، سبب گردیده تا تولیدکنندگان برای توسعه کمّی و کیفی تولیدات خود و به ویژه در زمینه‌ی تأمین مالی زنجیره تأمین محصولات خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه باشند. از این ‌رو پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی زنجیره تأمین مالی در صنایع مونتاژ لوازم خانگی انجام شد. این مطالعه از حیث هدف از انواع توسعه‌ای و گونه‌ی پژوهش‌های اکتشافی است که به شیوه‌ی کیفی و با بهره گیری از روش تحلیل مضمون انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از منابعی است‌ که برای تحلیل مضمون استفاده شدند. و به‌ منظور تقویت روایی پژوهش، از نظرات خبرگان و اساتید زنجیره تأمین در ارزیابی یافته‌ها استفاده گردید. شیوه‌ی نمونه‌گیری بصورت هدفمند می‌باشد. بر این اساس پس از جستجوی پایگاه های اطلاعاتی 147 منبع اعم از کتاب و مقاله، شناسایی و دانلود شدند که در مجموع 51 منبع حاوی کدهای مرتبط بودند که به عنوان نمونه منتخب پژوهش در نظر گرفته شدند. نتایج تحلیل مضمون شناسایی 151 مضمون پایه، 43 مضمون سازمان دهنده و 13 مضمون فراگیر بود که در چارچوب الگوی زنجیره تأمین مالی صنایع مونتاژ ارائه شدند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - پیش‌بینی قیمت نفت خام اوپک با بکارگیری مدل پیش‌بینی خاکستری
    مدلسازی اقتصادی , العدد 4 , السنة 8 , پاییز 1393
    در اقتصاد جهانی، نفت خام یکی از مهم‌ترین کالاهای استراتژیک محسوب می‌شود که نقش به سزایی در تعیین بسیاری از معادلات منطقه ای و بین‌الملی دارد. از این رو، پژوهش‌گران اقتصادی و تصمیم گیرندگان سیاسی همواره درصدد اطلاع از پیش‌بینی صحیح قیمت نفت خام هستند. بازارهای نفتی یکی ا أکثر
    در اقتصاد جهانی، نفت خام یکی از مهم‌ترین کالاهای استراتژیک محسوب می‌شود که نقش به سزایی در تعیین بسیاری از معادلات منطقه ای و بین‌الملی دارد. از این رو، پژوهش‌گران اقتصادی و تصمیم گیرندگان سیاسی همواره درصدد اطلاع از پیش‌بینی صحیح قیمت نفت خام هستند. بازارهای نفتی یکی از پیچیده‌ترین، پرتلاطم ترین و غیرشفاف ترین بازارهای مالی بین‌المللی محسوب می‌شوند، شرایط این بازارهای مالی با محیط‌های خاکستری تطبیق مناسبی دارد. از این رو، محققان پژوهش حاضر مدل پیش‌بینی خاکستری،‌ که هسته نظریه سیستم‌های خاکستری می‌باشد،‌ را مدلی مناسب برای پش‌بینی قیمت نفت معرفی نموده‌اند. نتایج حاصل از اجرای مدل نشان می‌دهد با استفاده از مدل پیش‌بینی خاکستری می‌توان عملکرد پیش‌بینی قیمت نفت را به صورت چشم‌گیری بهبود بخشید و نتایجی با خطای کم‌تر و دقت بیش‌تر به ‌دست آورد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - طراحی الگویی راهبردی برای مدیریت بحران در صنعت پتروشیمی
    پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 2 , السنة 22 , تابستان 1395
    بحران ها واقعیتی جداناپذیر در صنایع و شرکت های مختلف می باشند. برای جلوگیری از شدید شدن بحرانها و مصون ماندن در مقابل تهدیدات و وقایع ناگوار وجود مدیریت بحران ضروری است و بی توجهی به برنامه های مقابله با بحران های احتمالی می تواند عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد. لذا هد أکثر
    بحران ها واقعیتی جداناپذیر در صنایع و شرکت های مختلف می باشند. برای جلوگیری از شدید شدن بحرانها و مصون ماندن در مقابل تهدیدات و وقایع ناگوار وجود مدیریت بحران ضروری است و بی توجهی به برنامه های مقابله با بحران های احتمالی می تواند عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد. لذا هدف اصلی تحقیق حاضر طراحی الگویی برای مدیریت بحران در صنعت پتروشیمی می‌باشد. جهت دستیابی به این منظور ابتدا شاخصهای مدیریت بحران شناسایی، سپس پرسشنامه ای با 96 گویه طراحی شد و توسط 60 نفر از مدیران و کارشناسان آشنا با موضوع مدیریت بحران در صنعت پتروشیمی شازند تکمیل گردید. داده ها با تکنیک تحلیل عاملی و با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شد. نتایج تحلیل عاملی، 2 عامل برای بعد پیشگیری و 8 عامل برای بعد آمادگی را استخراج کرد. برای بعد واکنش4 عامل و برای بعد پساواکنش 11 عامل استخراج گردیده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - شناسایی الگوی عوامل مرتبط با انتخاب استراتژی مدیریت دانش (مورد مطالعه: سه سازمان صنعتی)
    پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 2 , السنة 23 , تابستان 1396
    قبل از اجرای مدیریت دانش در سازمان، مهم ترین مسئله انتخاب استراتژی مناسب است که نبود آن سبب افزایش احتمال شکست برنامه های مدیریت دانش می شود. با وجود اهمیتی که انتخاب استراتژی مناسب بر اثربخشی مدیریت دانش دارد؛ پژوهش های کمی با در نظر گرفتن همۀ عوامل سازمانی تأثیرگذار ب أکثر
    قبل از اجرای مدیریت دانش در سازمان، مهم ترین مسئله انتخاب استراتژی مناسب است که نبود آن سبب افزایش احتمال شکست برنامه های مدیریت دانش می شود. با وجود اهمیتی که انتخاب استراتژی مناسب بر اثربخشی مدیریت دانش دارد؛ پژوهش های کمی با در نظر گرفتن همۀ عوامل سازمانی تأثیرگذار بر این انتخاب انجام شده است. این تحقیق در پی شناسایی تمامی عوامل سازمانی مرتبط با انتخاب استراتژی مدیریت دانش در محیط سه سازمان صنعتی زیر مجموعۀ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شد. روش این تحقیق به لحاظ هدفکاربردی و از لحاظ شیوة گردآوری داده ها و اطلاعات تحقیقی توصیفی پیمایشی است که با ابزار پرسشنامه و به کمک 34 نفر از مدیران ارشد، مدیران و کارشناسان واحدهای مدیریت دانش سه سازمان صنعتی انجام شد. برای تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از نرم افزار ،SPSS.20، و از روش آماری کای دو استفاده شد. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که بین تمامی متغیرهای اصلی تحقیق (استراتژی سازمان، فرهنگ سازمانی، سبک رهبری، ساختار سازمانی، استراتژی منابع انسانی، و سطح بلوغ فناوری اطلاعات) باانتخاب استراتژی مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد و بین سه متغیر فرعی فرهنگ انطباق پذیر، سبک رهبری انزواگرا و استراتژی ثانویه منابع انسانی، با این انتخاب رابطه ای وجود ندارد. بنابر این، با حذف آنها از الگوی مفهومی تحقیق، الگوی عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی مدیریت دانش ارائه گردید. تفاصيل المقالة