مقدمه و هدف:ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان پسته در بازارهای جهانی محسوب میشود. با توجه به آن که صادرات این کالا یکی از منابع مهم درآمدهای ارزی است و نقش مهمی در کاهش وابستگی بودجه عمومی دولت به درآمدهای نفتی دارد، شناسایی عوامل تأثیرگذار بر صادرات پسته به بازارهای جهانی ضروری است و میتواند به ارتقاء جایگاه کشور در بازار جهانی پسته منجر شود. شرایط نهادی یکی از عوامل مؤثر بر صادرات کالاها از جمله پسته از ایران به بازارهای جهانی است.
مواد و روشها: این مقاله به بررسی تجربی اثر نهادها بر صادرات پسته ایران به بلوکهای آسیایی با استفاده از روش اقتصادسنجی فضایی و مدل مختلط رگرسیون- خود رگرسیونی فضایی میپردازد. الگوی پژوهش یک مدل رگرسیونی با دادههای پانل طی دوره زمانی 2000-2015 از تجارت ایران با بلوکهای آسیایی است.
یافتهها: نتایج حاصل از تخمین مدل نشان میدهد متغیر شاخص راهنمای ریسک بینالمللی کشورها به عنوان شاخص نمایانگر نهادها دارای اثر مثبت و معنی دار بر صادرات پسته ایران به بلوکهای آسیایی است.
بحث و نتیجهگیری: شاخص راهنمای ریسک بینالمللی کشورها سه نوع ریسک سیاسی، مالی و اقتصادی کشورها در بر میگیرد که طبق یافتههای مقاله به عنوان یکی از مهمترین موانع گسترش سرمایهگذاری و تجارت پسته در ایران به شمار میآید. کاهش این ریسک، ثبات سیاسی، مالی و اقتصادی را در پی دارد و موجب رشد صادرات پسته ایران میشود.
تفاصيل المقالة