هدف از اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ مدیریت کیفیت جامع ﺑﺮ بهره وری سبز است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری پژوهش با استفاده از روش نمونه تصادفی ساده از میان کارکنان ستادی و اجرایی در رده های سرپرستان، کارشناسان و رؤسا و مدیران شرکت صنایع ریخته گری ایران در ﺳﺎل 1394 به ﺗﻌﺪاد 115 ﻧﻔﺮ انتخاب گ أکثر
هدف از اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ مدیریت کیفیت جامع ﺑﺮ بهره وری سبز است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری پژوهش با استفاده از روش نمونه تصادفی ساده از میان کارکنان ستادی و اجرایی در رده های سرپرستان، کارشناسان و رؤسا و مدیران شرکت صنایع ریخته گری ایران در ﺳﺎل 1394 به ﺗﻌﺪاد 115 ﻧﻔﺮ انتخاب گردید. ﺑﺮاﺳﺎس فرمول کوکران حجم نمونه لازم جهت بررسی این پژوهش، 88 نمونه بوده که تعداد 90 نمونه مورد بررسی قرار گرفت. جدول کرجسی و مورگان نیز مقدار به دست آمده را تأیید مینماید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از معادلات ساختاری صورت گرفته که با توجه به نرمال بودن داده ها در آزمون کلموگروف اسمیرنوف، از آزمونهای پارامتریک در تحلیل روابط استفاده گردید. در بررسی داده ها، پایایی مرکب، سازگاری درونی و اعتبار درونی مدل، همچنین روایی تشخیصی در سطح سازه تأیید شد که مثبت بودن مقادیر در شاخص CV Com کیفیت مناسب مدل را نشان می دهد و در نهایت شاخص GOF در این مدل عدد 0.207 به دست آمد. با توجه به سه مقدار 0.1 ، 0.25 و 0.36 که به عنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای شاخص GOF معرفی شده است مقدار 0.207 نشان دهندۀ مطلوبیت کلی و برازش متوسط مدل می باشد. براساس یافته های این پژوهش مؤلفه مدیریت کیفیت جامع بر بهرهوری سبز تأثیر مستقیم و مثبت دارد.
تفاصيل المقالة
هدف اصلی این پژوهش،تدوین مدلی برای فرآیند طراحی و توسعه محصول بر اساس پارادایم اقتصاد هوشمند در صنعت بانکداری است.رویکرد بخش کیفی،مبتنی بر راهبرد نظریه داده بنیاد است.ابزارگردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساخت با 12 نفر از کارشناسان و مدیران صنعت بانکداری است. در نمونه گیری أکثر
هدف اصلی این پژوهش،تدوین مدلی برای فرآیند طراحی و توسعه محصول بر اساس پارادایم اقتصاد هوشمند در صنعت بانکداری است.رویکرد بخش کیفی،مبتنی بر راهبرد نظریه داده بنیاد است.ابزارگردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساخت با 12 نفر از کارشناسان و مدیران صنعت بانکداری است. در نمونه گیری از دو روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی استفاده گردید.مجموعه عواملی که میتواند این مدل را در بانک های کشور محقق کند،در قالب یک مدل جامع با 6 بعد اساسی یا کلیدی و 47 مؤلفه و 236 شاخص معرفی و ارائه شد.پدیده اصلی،مراحل فرآیند طراحی و توسعه محصول در صنعت بانکداری است که در شش بعد تعیین اهداف و راهبردها،مدیریت ایده ها،تجزیه و تحلیل فرآیند،طراحی محصول و فرآیندها،توسعه تجاری،مدیریت عملکرد و ارتقاء و با توجه به شرایط علی،مداخله گر،زمینه ای،راهبردها و پیامدها تدوین و مدل نهایی ارائه شد. از جمله نتایج پژوهش بکارگیری راهبردهای اقتصاد هوشمند در فرآیند طراحی و توسعه محصول در صنعت بانکداری کشور می باشد.در بخش کمی،دادهها از طریق پرسشنامه ای محقق ساخته با 94 گویه گردآوری و روش توصیفی- پیمایشی برای تحلیل و تبیین پدیده محوری مدل پیشنهادی به کارگرفته شد.نتایج مرحله کمی نشان داد که روابط موجود با ضرایب تأثیر مناسبی به تأیید رسید و با بخش کیفی همخوانی داشت.
تفاصيل المقالة
هدف: سازمان ها با استفاده از طراحی پروژه به استراتژی های خود دست می یابند. همچین با استفاده از ابتکارات عمل اقدام به کاهش شکاف های عملکردی خود در فرآیندهای عملیاتی می نمایند. تعامل ها بین استراتژی های سازمان و فعالیت های عملیاتی سازمان بسیار پیچیده است لذا ادغام آن دو ی أکثر
هدف: سازمان ها با استفاده از طراحی پروژه به استراتژی های خود دست می یابند. همچین با استفاده از ابتکارات عمل اقدام به کاهش شکاف های عملکردی خود در فرآیندهای عملیاتی می نمایند. تعامل ها بین استراتژی های سازمان و فعالیت های عملیاتی سازمان بسیار پیچیده است لذا ادغام آن دو یکی از چالش های موجود می باشد.روش: تحقیق حاضر به بررسی تعیین مدل مدیریت عملکرد پرتفوی استراتژیک سازمانی پرداخته است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل سازمانهای خصوصی و عمومی پروژه محور در صنایع و مکان های جغرافیایی مختلف میباشد. با توجه به اینکه حجم جامعه، از طریق جدول مورگان استفاده میگردد که در نهایت تعداد 380 نفر میباشد که به شیوه نمونه گیری سهمیه ای، در دسترس و قضاوتی تعیین شد، در نهایت بعد از توزیع پرسشنامه تنها 186 پرسشنامه گردآوری شد. روش استفاده شده در این تحقیق، روش توصیفی- پیمایشی از نوع کاربردی و همبستگی است که به این منظور از پرسشنامه تحقیق حسین (2016) استفاده و در نمونه مورد مطالعه توزیع گردیده است.یافته ها: دادههای مورد نظر جمع آوری و به عنوان مرجع داده ها در فایل اکسل طبقه بندی گردید. همچنین آزمون فرضیه ها با استفاده از نرم افزارهای Spss24 و Smart-PLS انجام شد.نتیجه گیری: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که همراستایی استراتژیک، منافع مورد انتظار و اثربخشی مدیریت اجزای پرتفوی ضرورتاً به معنای عملکرد پرتفوی استراتژیک سازمانی است. همچنین سه آیتم (شامل عملیات ها و ابتکارات، تداوم همراستایی استراتژیک و معیارهای عملکرد (اثربخشی) در ایجاد قابلیت مدیریت عملکرد پرتفوی و استراتژی یکپارچه نقش دارند.
تفاصيل المقالة
خط مشیگذاری عمومی در مدیریت
,
العدد53,السنة
15
,
بهار
1403
زمینه: کیفیت عامل کلیدی برای بقا و توسعه آینده هر سازمان و عاملی مهم برای کسب مزیت رقابتی است. از جمله وظایف اساسی مدیریت انتخاب ترکیبی از ویژگی¬های کیفیت خدمات است که برای مشتریان بهینه باشد. هدف: این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر در مدیریت کیفیت خدمات شرکت&no أکثر
زمینه: کیفیت عامل کلیدی برای بقا و توسعه آینده هر سازمان و عاملی مهم برای کسب مزیت رقابتی است. از جمله وظایف اساسی مدیریت انتخاب ترکیبی از ویژگی¬های کیفیت خدمات است که برای مشتریان بهینه باشد. هدف: این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر در مدیریت کیفیت خدمات شرکت¬های صنعتی فعال در استان خوزستان با رویکرد نظریه داده بنیاد انجام گرفت. روش¬ها: این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی و نظریه داده¬بنیاد برگرفته از نظریه اشتراوس و کوربین (1998) به ارائه مدل مدیریت کیفیت خدمات در صنایع فعال استان خوزستان پرداخت. تجزیه و تحلیل داده¬ها از روش کدگذاری سه مرحله¬ای باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم¬افزار مکس¬کیودا انجام شد. انتخاب حجم نمونه با استفاده از روش نمونه¬گیری گلوله برفی به 18 نمونه از طریق اشباع نظری رسید. یافته¬ها: بر اساس تجزیه و تحلیل داده¬های کیفی حاصل از مصاحبه 103 کد باز و 20 مقوله تعیین شد. الگوی نهایی پژوهش شامل 4 مقوله برای شرایط علی، 3 مقوله برای شرایط مداخله¬گر، 4 مقوله برای شرایط زمینه¬ای، 4 مقوله برای راهبردها و 5 مقوله برای پیامدها بود. نتیجه¬گیری: با توجه به نتایج پژوهش، مدیران شرکت¬های صنعتی میتوانند با استفاده از الگوی پارادایمی ارائه شده در این پژوهش، کارآمدی و اثربخشی خود را در زمینۀ مدیریت کیفیت خدمات توسعه دهند.