فهرس المقالات محمود یحیی زاده فر


  • المقاله

    1 - The Study Of Relationship Between Financial Leverage And Liquidity In Listed Firms Of Tehran Stock Exchange
    International Journal of Finance, Accounting and Economics Studies , العدد 5 , السنة 3 , تابستان 2022
    Capital structure decisions have been one of the most important issues of the corporate finance literature. Theoretically, it is also expected that liquidity has an important effect on companies' capital structure. In this research, the casual relationship between finan أکثر
    Capital structure decisions have been one of the most important issues of the corporate finance literature. Theoretically, it is also expected that liquidity has an important effect on companies' capital structure. In this research, the casual relationship between financial leverage and liquidity was investigated using panel data in listed firms of Tehran Stock Exchange during 2006-2010. To do so, 108 listed firms of Tehran Stock Exchange were selected as the sample of the study and bid ask spread has been used as a criterion for liquidity measurement. In addition, F and Hausman tests were applied to select the best model of the panel, fixed effects and stochastic data. The findings showed a significant relationship between financial leverage and liquidity in Tehran Stock Exchange. In other words, financial leverage has a reverse effect on liquidity and on the other hand, liquidity has a positive and direct effect on financial leverage. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - نقش تفریح تجربه‌شده در ایجاد تعلق سازمانی کارکنان دانشی:اثرتعدیلگر نگرش به تفریح
    مدیریت بهره‌وری , العدد 58 , السنة 15 , پاییز 1400
    یافته‌های تحقیقات اخیر بیانگر وجود رقابت بین شرکت‌های صنعت فناوری اطلاعات در تأمین و حفظ کارکنان دانشی است و این کارکنان نیز به دنبال محیط کاری مناسب و جذاب‌ترند که مفرح بودن یکی از ویژگی‌های ذکرشده برای این محیط کاری است. پژوهش حاضر نیز در همین راستا به بررسی رابطه ویژ أکثر
    یافته‌های تحقیقات اخیر بیانگر وجود رقابت بین شرکت‌های صنعت فناوری اطلاعات در تأمین و حفظ کارکنان دانشی است و این کارکنان نیز به دنبال محیط کاری مناسب و جذاب‌ترند که مفرح بودن یکی از ویژگی‌های ذکرشده برای این محیط کاری است. پژوهش حاضر نیز در همین راستا به بررسی رابطه ویژگی مفرح بودن محیط کار و تعلق سازمانی کارکنان دانشی پرداخته است. همچنین با ملاحظه تفاوت‌های فردی، نگرش به تفریح در محیط کار نیز به‌عنوان متغیر تعدیلگر مورد توجه قرار گرفته است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان دانشی شرکت‌های فعال صنعت فناوری اطلاعات در استان مازندران است (شامل 437 نفر). از پرسشنامه‌های استاندارد برای سنجش متغیرهای تفریح تجربه‌شده، تعلق سازمانی و نگرش به تفریح استفاده شد که از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، تعداد 212 پرسشنامه جمع‌آوری و مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که تفریح تجربه‌شده در محیط کار توسط کارکنان دانشی با ضریب تأثیر 0/441 رابطه معناداری با تعلق سازمانی آنها دارد، و نقش نگرش به تفریح به‌عنوان متغیر تعدیل گر با ضریب تأثیر0/262 مورد تأیید قرار گرفت. همچنین اولویت‌بندی فعالیت‌های تفریحی نشان داد که جشن برای دستاوردها و موفقیت‌های کاری، بیشترین تأکید را از دیدگاه کارکنان دانشی دارا است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تعیین استراتژی های تاب آوری و تأثیرات متقابل آنها در زنجیره تأمین ایران خودرو
    مدیریت بهره‌وری , العدد 48 , السنة 13 , بهار 1398
    تحقیق حاضر به مطالعه و بررسی زنجیره تأمین تاب آور شرکت ایران خودرو می پردازد. هدف این تحقیق ارتقای تاب آوری زنجیره تأمین ایران خودرو در مقابل آشفتگی های محیطی می باشد. به همین منظور استراتژی هایی که بتواند از وقوع توقفات در خطوط تولید ایران خودرو جلوگیری کرده و یا در صو أکثر
    تحقیق حاضر به مطالعه و بررسی زنجیره تأمین تاب آور شرکت ایران خودرو می پردازد. هدف این تحقیق ارتقای تاب آوری زنجیره تأمین ایران خودرو در مقابل آشفتگی های محیطی می باشد. به همین منظور استراتژی هایی که بتواند از وقوع توقفات در خطوط تولید ایران خودرو جلوگیری کرده و یا در صورت توقف، با کمترین زمان ممکن به حالت قبل از شکست یا مطلوب تر از آن بازیابی شود، تعیین شدند و روابط علت و معلولی بین این استراتژی ها نیز مشخص شدند. در این تحقیق کلیه حالات شکست که پتانسیل توقف خطوط تولید ایران خودرو را دارند (12 حالت شکست) از طریق تئوری تحقیق و نظرات خبرگان شناسایی شده است. جامعه آماری این تحقیق مدیران و کارشناسان واحدهای لجستیک و برنامه ریزی شرکت ساپکو بوده است. در این تحقیق از تکنیک تحلیل حالات شکست و اثرات آن(FMEA) برای تعیین استراتژی های تاب آوری در زنجیره تأمین قبل از بروز شکست و تکنیک جدید تحلیل شکست پس از وقوع (FAAO) برای تعیین استراتژی های تاب آوری زنجیره تأمین بعد از وقوع شکست استفاده شده است. همچنین با استفاده از روش دیمتل[1]نیز روابط بین استراتژی های تاب آوری که با استفاده ازتکنیک های[2] (FMEA و FAAO) تعیین شدند، بعلاوه جهت تأثیرات متقابل بین آنها مشخص شدند. خبرگان از طریق تکنیک FMEA چهار حالت شکست را که دارای بیشترین نمره اولویت ریسک[3](RPN) بوده اند، را انتخاب و تعداد 21 استراتژی برای تاب آور ساختن زنجیره تأمین ایران خودرو برای مقابله با این حالات شکست معرفی کردند. از طریق تکنیک FAAO نیز تعداد 6 استراتژی جهت تاب آور ساختن زنجیره تأمین نسبت به شکست تعیین شدند. [1].Dematel [2].Failure Modes and Effects Analysis & Failure Analysis After Occurrence [3].Risk Priority Number تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - تعیین راهبردها و عدد تاب‌آوری زنجیره تأمین ایران ‌خودرو
    پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 4 , السنة 23 , پاییز 1396
    تحقیق حاضر به مطالعه و بررسی زنجیره تأمین تاب آور شرکت ایران خودرو می پردازد. هدف این تحقیق تعیین راهبرد هایی است که بتواند از وقوع توقفات در خطوط تولید ایران خودرو جلوگیری کرده و یا در صورت توقف، با کمترین زمان ممکن به حالت قبل از شکست یا مطلوب تر از آن بازیابی شود. ای أکثر
    تحقیق حاضر به مطالعه و بررسی زنجیره تأمین تاب آور شرکت ایران خودرو می پردازد. هدف این تحقیق تعیین راهبرد هایی است که بتواند از وقوع توقفات در خطوط تولید ایران خودرو جلوگیری کرده و یا در صورت توقف، با کمترین زمان ممکن به حالت قبل از شکست یا مطلوب تر از آن بازیابی شود. این تحقیق درصدد است تا راهبرد های تاب آوری در زنجیره تأمین ایران خودرو را تعیین نموده و میزان تاب آور بودن زنجیره تأمین ایران‌خودرو را به صورت کمی نشان دهد. در این تحقیق کلیه حالات شکست از طریق ادبیات تحقیق و نظرات خبرگان شناسایی شده است. جامعه آماری این تحقیق مدیران واحدهای لجستیک و برنامه ریزی شرکت ساپکو بوده است. در این تحقیق از تکنیک تحلیل حالات شکست و اثرات آن برای تعیین راهبردهای تاب آوری زنجیره تأمین قبل از بروز شکست و تکنیک جدید تحلیل شکست پس از وقوع برای تعیین راهبرد های تاب آوری بعد از وقوع شکست استفاده شده است. بعلاوه عدد تاب آوری زنجیره تأمین نیز محاسبه شده است. خبرگان از طریق تکنیک های فوق تعداد 15 راهبرد جهت تاب آور ساختن زنجیره تأمین نسبت به شکست تعیین کردند. میزان تاب آوری زنجیره تأمین ایران خودرو در زمان قبل از وقوع شکست 14/0 و پس از وقوع شکست 27/0 محاسبه شده است. تفاصيل المقالة