مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد10,السنة
4
,
تابستان
1391
مقدمه: با توجه به رویکرد سازمان جهانی بهداشت به سلامت و اهمیت تعیین کنندههای اجتماعی سلامت در تأمین سلامت عمومی، 52 شاخص تحت عنوان شاخصهای عدالت در سلامت در ایران تعیین شده است، که از این پس ملاک قضاوت چگونگی عملکرد نظام سلامت قرار خواهد گرفت. در این مطالعه تلاش شده ا أکثر
مقدمه: با توجه به رویکرد سازمان جهانی بهداشت به سلامت و اهمیت تعیین کنندههای اجتماعی سلامت در تأمین سلامت عمومی، 52 شاخص تحت عنوان شاخصهای عدالت در سلامت در ایران تعیین شده است، که از این پس ملاک قضاوت چگونگی عملکرد نظام سلامت قرار خواهد گرفت. در این مطالعه تلاش شده است تا ضمن معرفی یک ابزار جدید، توانایی این شاخصها برای سنجش عدالت در سلامت مورد ارزیابی قرار گیرد. روش پژوهش: دراین مطالعۀ توصیفی و تحلیلی، با مرور منابع ملی و بینالمللی، جهت ارزیابی شاخصهای عدالت در سلامت، ابزار جدیدی تولید و با استفاده از نظرات خبرگان معتبر گردید. سپس با استفاده از ابزار مذکور، شاخصهای 52 گانه عدالت در سلامت مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: در آزمون پایلوت جهت سنجش همسانی درونی ابزار بر روی 20 شاخص مورد تایید سازمان جهانی بهداشت، ضریب آلفای کرونباخ معادل 975/0 - 9/0 بدست آمد که مؤید همسانی درونی ابزار بود. ارزیابی شاخصهای عدالت در سلامت با استفاده از ابزار پیشگفت نشان داد که از بین 52 شاخص، 6 شاخص امتیاز لازم برای اینکه به عنوان شاخص ملی عدالت در سلامت مورد استفاده قرار بگیرند،کسب نکردند. نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که 6 شاخص از شاخصهای عدالت در سلامت در ایران شاخصهای مناسبی نیستند. پیشنهاد میگردد تعدادی از شاخصهای ضروری مانند پوشش واکسیناسیون و وضعیت مسکن می تواند به این شاخصها اضافه شود.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد29,السنة
9
,
پاییز
1397
مقدمه: با توجه به اهمیت عوامل ایمنی و بهداشتی در مدیریت بهینه بخش تغذیه در بیمارستانها و مشخص نبودن میزان تاثیر این عوامل بر آماده سازی، تهیه و توزیع مواد غذایی سالم، این پژوهش با هدف تعیین و ارایه مدلی برای تبیین نقش و اهمیت مؤلفههای مورد نیاز در بیمارستانهای تامین أکثر
مقدمه: با توجه به اهمیت عوامل ایمنی و بهداشتی در مدیریت بهینه بخش تغذیه در بیمارستانها و مشخص نبودن میزان تاثیر این عوامل بر آماده سازی، تهیه و توزیع مواد غذایی سالم، این پژوهش با هدف تعیین و ارایه مدلی برای تبیین نقش و اهمیت مؤلفههای مورد نیاز در بیمارستانهای تامین اجتماعی انجام شد. روش پژوهش: این مطالعه از نوع کمی کیفی بود. جامعه پژوهش عبارت بودند از مدیران بیمارستانها، کارشناسان بهداشت محیط و کارشناسان تغذیه.ابزار گرد آوری دادهها فرم اطلاعاتی، چک لیست معاونت درمان تامین اجتماعی که با روش مشاهده مستقیم و مصاحبه تکمیل گردید. دادهها با استفاده از پرسشنامهای شامل 15 سوال در 3 حیطه گردآوری شد. از نرمافزار SPSS و نرمافزار AMOS با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: سه بعد ایمنی و بهداشتی، نظارت و کنترل و منابع انسانی، شناسایی شد. برازش به دست آمده بسیار نزدیک به یک بود که بیانگر قوت تک بعدی بودن مدل بود. بر اساس تحلیل عاملی تأییدی، مولفههای نگهداری مواد غذایی در دمای مناسب و شرایط نامناسب نگهداری مواد اولیه به ترتیب با ضرایب 0.753 و 0.545 بیشترین و کمترین تأثیر را در میان عوامل ایمنی و بهداشتی داشتند. نتیجهگیری: به منظور مدیریت بهینه بخش تغذیه نگهداری مواد غذایی در دمای مناسب در بیمارستانها از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد و عنایت به این موضوع در کنار سایر عوامل میتواند مورد توجه مدیران بیمارستانها،کارشناسان بهداشت و همچنین کارشناسان تغذیه قرار گیرد.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد30,السنة
9
,
زمستان
1397
مقدمه: مطالعات نشان میدهد که بیش از پنجاه درصد بیماران، اطلاعات روشنی درباره خدمات درمانی خودشان دریافت نمیکنند و در نتیجه، درمان آنها با مشارکت خودشان انجام نمیپذیرد. این مقاله به دلیل اهمیت روزافزون مراقبتهای بیمارمحور در نظام سلامت با هدف بررسی و شناخت آن در بیما أکثر
مقدمه: مطالعات نشان میدهد که بیش از پنجاه درصد بیماران، اطلاعات روشنی درباره خدمات درمانی خودشان دریافت نمیکنند و در نتیجه، درمان آنها با مشارکت خودشان انجام نمیپذیرد. این مقاله به دلیل اهمیت روزافزون مراقبتهای بیمارمحور در نظام سلامت با هدف بررسی و شناخت آن در بیمارستانها نوشته شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر مطالعهای مروری است که از طریق جستجو در منابع علمیمعتبر از جمله Springer ،Elsevier ،Pubmed و سایر منابع اطلاعاتی فارسی نظیر Magiran و SID بین سالهای 2010 تا 2018 انجام گرفته است. برای جستجو در منابع انگلیسی مذکور از کلید واژههایی چون Patient-Centered Care و Patient Centredness و برای جستجو در منابع فارسی از کلید واژههایی همچون مراقبت بیمارمحور و ارتباط پزشک و بیمار استفاده شد. یافتهها: بیمارمحوری دارای تعاریف متفاوتی بوده تمرکز مراقبتهای درمانی را از بیماری به سمت بیمار سوق میدهد. لذا ارائه خدمات سلامت از یک الگوی پزشک سالارانه سنتی که در آن پزشک بهتر از همه میداند به یک روش مراقبتی بیمارمحور در حال تغییر است. هدف اصلی بیمارمحوری، مشارکت بیماران و خانواده آنها در ارائه خدمات میباشد. نتیجهگیری: در نظام سلامت بیمارمحور به جای تمرکز بر تصمیم و اولویتهای پزشک، بر روی نیازها و نگرانیهای شخص بیمار متمرکز میشوند و در این راستا مراکز بیمارستانی باید برنامههایی برای افزایش مشارکت بیماران در روند درمانی اجرا کنند تا علاوه بر افزایش رضایت بیماران، نتایج درمانی بهتری حاصل شود.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد34,السنة
10
,
زمستان
1398
مقدمه: منابع نظام سلامت محدود و مصارف آن نامحدود است. بنابراین استفاده از استراتژی صحیح مدیریتی در جهت به حداکثر رساندن کارایی و بهروری سیستم الزامی است. از اینرو این مطالعه با هدف بررسی ابعاد خودگردانی بیمارستانهای دانشگاهی گیلان انجام شد. روش پژوهش: این مطالعه کیفی د أکثر
مقدمه: منابع نظام سلامت محدود و مصارف آن نامحدود است. بنابراین استفاده از استراتژی صحیح مدیریتی در جهت به حداکثر رساندن کارایی و بهروری سیستم الزامی است. از اینرو این مطالعه با هدف بررسی ابعاد خودگردانی بیمارستانهای دانشگاهی گیلان انجام شد. روش پژوهش: این مطالعه کیفی در 11 بیمارستان انجام شد. برای جمعآوری دادهها از راهنمای نیمه ساختاری مصاحبه مدل اصلاحات سازمانی بانک جهانی استفاده گردید. با روش نمونه گیری هدفمند با 28 نفر از مدیران ارشد بیمارستانها مصاحبه شد. از روش تحلیل محتوا برای آنالیز دادهها استفاده گردید. یافتهها: ابعاد اصلی خودگردانی بیمارستانها شامل حق تصمیمگیری در مدیریت استراتژیک، مدیریت منابع مالی، مدیریت منابع انسانی و مدیریت منابع فیزیکی؛ صاحب اختیار مانده مالی؛ مواجهه با بازار تدارکات و محصول؛ کارکردهای اجتماعی و ساختار حاکمیتی و پاسخگویی بودند. حق تصمیمگیری در مدیریت استراتژیک، منابع انسانی و فیزیکی محدود بود. بیمارستانها در بازار محصول دارای رقابت بودند ولیکن اختیارشان در بازار تدارکات محدودیت داشت. بیمارستانها با نظام سلسله مراتبی و ساختار پاسخگویی رئیس و مرئوسی، صاحب اختیار مانده مالی خود نبودند. هزینه کارکردهای اجتماعی آنها به طور کامل جبران نمیشد. نتیجهگیری: اعطای خودگردانی در برخی ابعاد نظیر مدیریت منابع مالی، مواجهه با بازار محصول و کارکردهای اجتماعی پیشرفتهایی داشته است ولی در ابعاد مدیریت استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، مدیریت منابع فیزیکی، مواجهه با بازار تدارکات و ساختار حاکمیتی و پاسخگویی ناچیز بوده است. در این موارد میبایست حق تصمیمگیری بیشتری به بیمارستانها واگذار شود.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد37,السنة
11
,
پاییز
1399
مقدمه: سازمانها در بازار جهانی پررقابت جهت توسعه و موفقیت به دانش، قابلیتها و تجارب نیـروی انسانی نیاز دارند. در سازمانهای دانشی مانند سازمانهای بهداشتی، برای حفظ و رشد دانش ضمنی، داشتن یک نظام ارزیابی عملکرد اثربخش؛ ضروری میباشد. هدف از این مطالعه، شناسایی مهمتری أکثر
مقدمه: سازمانها در بازار جهانی پررقابت جهت توسعه و موفقیت به دانش، قابلیتها و تجارب نیـروی انسانی نیاز دارند. در سازمانهای دانشی مانند سازمانهای بهداشتی، برای حفظ و رشد دانش ضمنی، داشتن یک نظام ارزیابی عملکرد اثربخش؛ ضروری میباشد. هدف از این مطالعه، شناسایی مهمترین ابعاد و شاخصهای متناسب برای ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی میباشد.
روش پژوهش: در این مطالعه مروری مقالات منتشرشده در سال های 1389-1399 مورد بررسی قرار گرفت. به منظور دست یابی به مستندات علمی مرتبط، جستجوی الکترونیک به دو زبان فارسی و انگلیسی با استفاده از کلیدواژههای ارزشیابی عملکرد، نظام ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی در بانک های اطلاعاتی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی(SID)، بانک اطلاعات نشریات کشور(Magiran)، بانک اطلاعات مقالات علوم پزشکی ایران (Iran Medex)، PubMed، Science Direct،Inter Science، Ovid، Pro Quest و Googel انجام شد.
یافتهها: نتایج جستجو در سایتهای مختلف، دربرگیرنده 7 مقاله به زبان فارسی درزمینه ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی، به بررسی متغیرهایی مانند استقلال، خلاقیت و خودکنترلی با در نظر گرفتن مدیریت مبتنی بر نتایج و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی پرداختهشده است.
نتیجهگیری: در نظام سلامت بهعنوان یک سازمان دانشمحور، مدیران بایستی برای پیاده سازی سیستم ارزیابی عملکرد دانشی مطلوب برنامهریزی نمایند. بنابراین باید الگوی متناسب برای ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی طراحی گردد، تا علاوه بر مدیریت مؤثر فرایندهای ارائه خدمات، نتایج کیفیت مراقبت سلامت بهتری حاصل شود.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد8,السنة
3
,
تابستان
1390
مقدمه: یکی از مهمترین مسئولیتهای مدیریت منابع انسانی، حفظ کارکنان توانمند به منظور ایجاد موفقیت سازمانها و استفاده بهینه از آنهاست. نظر به اهمیت و حساسیت دانشگاه بعنوان محلی برای آموزش و پرورش نیروی انسانی تحصیلکرده، این پژوهش به بررسی ارتب أکثر
مقدمه: یکی از مهمترین مسئولیتهای مدیریت منابع انسانی، حفظ کارکنان توانمند به منظور ایجاد موفقیت سازمانها و استفاده بهینه از آنهاست. نظر به اهمیت و حساسیت دانشگاه بعنوان محلی برای آموزش و پرورش نیروی انسانی تحصیلکرده، این پژوهش به بررسی ارتباط بین سلامت سازمانی و مولفههای تشکیلدهنده آن و تعهد کارکنان در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است.روش پژوهش: این مطالعه از نوع همبستگی بوده و در سال 1390 انجام پذیرفت. 90 نفر از کارکنان غیر هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به شیوه طبقهای از دانشکدهها و حوزه ستاد دانشگاه به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه تعهد سازمانی پورتر و پرسشنامه پژوهشگر ساخته سلامت سازمانی بود. دادهها از طریق مکاتبه رسمی با واحدهای مورد مطالعه و به شکل خود ایفا جمعآوری شد. در تحلیل دادهها از میانگین و انحراف معیار توزیع فراوانی برای توصیف و از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی همبستگی نمرات سلامت سازمانی و تعهد کارکنان بهرهگیری شد. همچنین آنالیز واریانس، آزمونt مستقل و تحلیل رگرسیون بکار گرفته شدند.یافتهها: میانگین و انحراف معیار نمره سلامت سازمانی 38.13±178.85 (67 درصد) و در مورد تعهد کارکنان 29.56±145.16 (66 درصد) بود. وضعیت سلامت سازمانی و تعهد کارکنان در واحدهای زیر مجموعه سازمان مورد مطالعه تفاوت معنیداری نداشت. بین کلیه ابعاد سلامت سازمانی یعنی یگانگی نهادی r1 = 0.657، مراعات r2 = 0.464، ساختدهی r3=0.640 ، حمایت منابع r4 = 0.566، بانک اطلاعاتی r5 = 0.362و روحیه r6 = 0.625 با تعهد سازمانی کارکنان همبستگی مثبت و معنی داری مشاهده شد (P<0.001). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد سلامت سازمانی قابلیت تبیین تعهد کارکنان را به میزان 55.6 درصد دارد (F=17.3 , df = 6 , P<0.01). مؤثرترین مولفه پیشبینیکننده، یگانگی نهادی با بتای 0335/0 و 001/0P < بوده است. دومین مولفه مؤثر بر تعهد سازمانی روحیه بود ( =0.306β و(P=0.05.نتیجهگیری: با توجه به رابطه معنیدار بین سلامت سازمانی و تعهد کارکنان، تلاش در جهت سالم سازی سازمان از طریق ایجاد یگانگی نهادی با اقداماتی از قبیل حمایت از کارکنان در رویارویی با مشکلات محیطی و تقدیر از ایدههای خلاق و همچنین تقویت روحیه آنان با تدابیری چون ایجاد جو صمیمی، توام با تشریک مساعی و احترام و پرهیز از تبعیض میتواند نقش مؤثری در افزایش تعهد سازمانی کارکنان داشته باشد.
تفاصيل المقالة
International Journal of Management and Business Research
,
العدد1,السنة
1
,
زمستان
2011
Customer orientation is one of the new approaches which is recently considered by the Iranian Healthcare Centers. The present study aims to identify the main factors of customer orientation in Iranian hospitals. The study is done through analysis of a questionnaire desi أکثر
Customer orientation is one of the new approaches which is recently considered by the Iranian Healthcare Centers. The present study aims to identify the main factors of customer orientation in Iranian hospitals. The study is done through analysis of a questionnaire designed after recognition of the main variables. Iranian Social Security Organization Hospitals (the major governmental health institutions in Iran) were chosen as a sample among all Iranian healthcare centers (n=48). Content validity and construct validity were assured with expert judgment and the reliability of the questionnaire was determined using Cronbach’s alpha and Pearson correlation (1st and 2nd times). Cronbach’s alpha coefficient was respectively as 0.826 and Pearson correlation was (p<0.001) 0.975. The questionnaire was filled out by the research community. After collection of sufficient samples, the exploratory and confirmatory factors were analyzed. The findings of the study showed two factors after factor analysis; namely, “consideration about customer” and “consideration about stakeholder”. The calculated fitness indexes proved the desirability and appropriateness of the factors and their structural relations. It is concluded that these factors have substantial roles in the implementation of customer orientation approach in these organizations.
تفاصيل المقالة
International Journal of Management and Business Research
,
العدد2,السنة
1
,
بهار
2011
Planned Human Resource Development is critical to educating a skilled and efficient workforce. The present study aimed at identifying the main factors of planned human resource development in Iranian Social Security Organization Hospitals. The study is done through anal أکثر
Planned Human Resource Development is critical to educating a skilled and efficient workforce. The present study aimed at identifying the main factors of planned human resource development in Iranian Social Security Organization Hospitals. The study is done through analysis of a questionnaire designed after identification of the main variables. Iran Social Security Organisation hospitals (the major governmental health institutions in Iran) were chosen as a sample among all Iranian healthcare centers (n=65). Content validity and construct validity were assured with expert judgment and the reliability of the questionnaire was determined using Cronbach’s alpha and Pearson correlation (first and second times) .Cronbach’s alpha coefficient was respectively as 0.811and Pearson correlation was (p<0.001) 0.875. The questionnaire was filled out by the research community. After the sample size was proved to be sufficient the exploratory and confirmatory factors were analyzed.The findings of the present study indicated that two factors after the factor analysis of the component “Planning”. The factors were “master plan for education” and “career development path”. The calculated fitness indexes prove the desirability and appropriateness of the components and their structural relations.It is concluded that these factors have substantial roles in the Planned human resource development in these organization.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications