علوم و تکنولوژی محیط زیست
,
العدد2,السنة
25
,
بهار
1402
زمینه و هدف: یکی از برجستهترین فرضیات حوزه اقتصاد محیطزیست، فرضیه پورتر است که توسط مایکل پورتر (1995) مطرح شد. این فرضیه بدین مسئله اشاره دارد که اگر کشوری مقررات محیطزیستی (ER) سختگیرانهای را نسبت به رقبایش به کار گیرد، در بلندمدت به صادرکننده فنّاوریهای نوین زی أکثر
زمینه و هدف: یکی از برجستهترین فرضیات حوزه اقتصاد محیطزیست، فرضیه پورتر است که توسط مایکل پورتر (1995) مطرح شد. این فرضیه بدین مسئله اشاره دارد که اگر کشوری مقررات محیطزیستی (ER) سختگیرانهای را نسبت به رقبایش به کار گیرد، در بلندمدت به صادرکننده فنّاوریهای نوین زیستمحیطی بدل خواهد شد. با توجه به اهمیت این فرضیه برای سیاستگذاران و بنگاهها، مطالعات بسیاری برای اثبات یا رد این فرضیه انجامشده است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر آزمون فرضیه پورتر (تأثیر پذیری رقابت پإیری و نوآوری بنگاه از سختگیری در مقررات زیست محیطی) است
روش بررسی: در این پژوهش با استفاده از روش رگرسیون انتقال ملایم پنلی برای دوره زمانی 2000- 2015 فرضیه پورتر برای 25 کشور عضو OECD آزمون شد.
یافتهها: نتیجه بهدستآمده بیانگر این بوده است که متغیر شاخص وزنی سختگیری سیاستهای زیستمحیطی در بخش خطی و غیرخطی مدل دارای اثرات مثبت و معنیداری برافزایش در تعداد فنّاوریهای منتخب حوزه محیطزیست بوده است. ضریب متغیر برآورد شده به این صورت بوده که شدت اثرگذاری این متغیر در بخش خطی برابر با 142/0 و در بخش غیرخطی برابر با 213/0 بوده است. همچنین سرعت گذار بین دو رژیم رشد شاخص وزنی سختگیری سیاستهای زیستمحیطی، با توجه به پارامتر گذار تخمین زدهشده معادل 17/3 است.
بحث و نتیجهگیری: تحلیل نتایج نشان میدهد زمانی که رشد شاخص وزنی سختگیری سیاستهای زیستمحیطی پایین باشد شدت اثرگذاری متغیرهای مستقل و کنترلی بر تعداد فنّاوریهای منتخب حوزه محیطزیست متفاوت خواهد شد. با توجه به تجربه کشورهای توسعهیافته، بهبود وضعیت نظام قانونی و حقوق مالکیت، افزایش کمکهای رسمی و دولتی برای توسعه در حوزه محیطزیست و افزایش بودجه دولتی تحقیق و توسعه در حوزه محیط زیست می تواند نقش مؤثری بر بهبود رقابتپذیری و افزایش در نوآوری بنگاه در کنار سخت گیری در قوانین زیست محیطی ایفا کند.
تفاصيل المقالة
علوم و تکنولوژی محیط زیست
,
العدد4,السنة
24
,
تابستان
1401
زمینه و هدف: زنجیره تامین لارج ترکیبی از چهار زنجیره ناب، چابک، تابآور و سبز است. هر کدام از انواع زنجیره تامین، الزامات خاص خود را دارد که ممکن است در تعارض با الزامات زنجیره تامین دیگر باشد. تحقیق حاضر به دنبال شناسایی انواع ریسکهای پیش روی زنجیره تامین لارج میباشد أکثر
زمینه و هدف: زنجیره تامین لارج ترکیبی از چهار زنجیره ناب، چابک، تابآور و سبز است. هر کدام از انواع زنجیره تامین، الزامات خاص خود را دارد که ممکن است در تعارض با الزامات زنجیره تامین دیگر باشد. تحقیق حاضر به دنبال شناسایی انواع ریسکهای پیش روی زنجیره تامین لارج میباشد.روش بررسی: تحقیق حاضر از نظر بنیان فلسفی به علت به کارگیری روشهای کمی، ماهیت اثباتی دارد. از منظر جهتگیری، پژوهش دارای رویکرد کاربردی بوده و روششناسی آن چندگانه است. جامعه آماری تحقیق، خبرگان زنجیره تامین صنعت خودرو هستند که با به کارگیری روش قضاوتی برای نمونهگیری انتخاب شدند. در این پژوهش از دو روش دلفی فازی و بهترین- بدترین برای تحلیل دادهها استفاده شد. این تحقیق در بازه زمانی بهمن 1399 تا تیر 1400 انجام شده است.یافتهها: در ابتدا از طریق مرور پیشینه و مصاحبه با خبرگان، 41 ریسک شناسایی شد که این 41 ریسک در قالب 13 ریسک اصلی معرفی شدهاند. هر کدام از این ریسکها مربوط به زنجیره تامین خاصی هستند. در ادامه این ریسکها با دلفی فازی غربال شدند و 25 ریسک حذف شد. ریسکهای باقی مانده با کاربست تکنیک بهترین- بدترین اولویتبندی شدند. نتایج نشان داد ریسکهای مشکلات تامین مالی، برنامهریزی تولید، تغییر سلایق مردم و ضعف فرایندها و فناوری بازیافت، دارای بیشترین اولویت در هر یک از اجزای زنجیره تامین لارج هستند.بحث و نتیجهگیری: تنوع بخشی به ابزارهای تامین مالی، استفاده از روشهای جدید بازاریابی و داشتن رویکرد تیمی در توسعه محصولات، توجه به روندهای موثر روی رفتار مصرفکننده در آینده و بررسی تغییرات رفتار خرید مشتریان، مهمترین پیشنهادهای پژوهش برای پاسخ به ریسک هستند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications